2021-02-26, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gudochhansson
Om du kör så att du tvärnitar i en situation är cyklar korsar din väg så kör du för fort. Har du redan glömt teorin?

De dyker upp i morgonmörkret, handlöst korsandes övergångställen från väggskymda banor. Plötsligt är dom bara där, odödliga, i lycra, med noll konsekvenstänk och lika mycket trafikvett. Jag tog lappen för ett och ett halvt år sedan och får ta om hela skiten vid trafikförseelse. Jag kör så jävla prickfritt så det kan du inte ana. Detta handlar inte om min hastighet utan hastigheten på lycraklädda, medellivskrisande dårar på 24-växlade racercyklar.
Citera
2021-02-26, 19:38
Moderator
Parongatans avatar
Någon som vet mer om händelsen? Var ägde misshandeln rum mer exakt? Någon som sett vilken bil förövaren hade? Var tog denne våldsverkare vägen efteråt, åt vilket håll körde han?

Helt ointressant för tråden vad man tycker om cyklister och bilister, ty det är bara anekdotisk bevisföring och har absolut inget mervärde överhuvudtaget.
Citera
2021-02-26, 19:44
Medlem
godboys avatar
Jag är både cyklist, bilist och gångare. Kan ju säga att det finns idioter i alla grupper. Problemet är att alla dessa parter prompt skall hävda sin rätt, vare sig de har rätt eller ej. Om alla hjälps åt så flyter det så mycket bättre. Både som cyklist eller bilist så kan man mycket väl släppa förbi den andra parten även man egentligen har rätt att passera först, detta för det totala trafikflödet.

Jag skulle önska att det fanns fler trafikpoliser, både som cykelpoliser och civila bilar som övervakade beteendet i trafiken och att det faktiskt renderar kännbara påföljder om man inte följer gällande regelverk eller utsätter andra för fara.
Citera
2021-02-26, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag är både cyklist, bilist och gångare. Kan ju säga att det finns idioter i alla grupper. Problemet är att alla dessa parter prompt skall hävda sin rätt, vare sig de har rätt eller ej. Om alla hjälps åt så flyter det så mycket bättre. Både som cyklist eller bilist så kan man mycket väl släppa förbi den andra parten även man egentligen har rätt att passera först, detta för det totala trafikflödet.

Jag skulle önska att det fanns fler trafikpoliser, både som cykelpoliser och civila bilar som övervakade beteendet i trafiken och att det faktiskt renderar kännbara påföljder om man inte följer gällande regelverk eller utsätter andra för fara.

Faller inom samma kategori och kunde ej hålla med dig mer. Förstår dock snubben som tappade det och lappade till cyklisten då känslan av panikmanöver är jävligt läskig.
Citera
2021-02-26, 19:58
Medlem
Gudochhanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mmm...Martin
De dyker upp i morgonmörkret, handlöst korsandes övergångställen från väggskymda banor. Plötsligt är dom bara där, odödliga, i lycra, med noll konsekvenstänk och lika mycket trafikvett. Jag tog lappen för ett och ett halvt år sedan och får ta om hela skiten vid trafikförseelse. Jag kör så jävla prickfritt så det kan du inte ana. Detta handlar inte om min hastighet utan hastigheten på lycraklädda, medellivskrisande dårar på 24-växlade racercyklar.

OK, förställer mig det omtalade Stockholmscyklisterna av vad du säger. Ändå är regelverket tydligt vid möte bil-cykel/fotgängare. Man kunde införa driva på för ett milt raster för cyklister inför korsningar, kanske - särskilt i Sth.
Citera
2021-02-26, 20:02
Medlem
Daikokus avatar
Intressant..... jag har kört bil professionellt i många år (i många länder och miljöer) cyklar också själv några hundra mil per år i Sverige.
Vad har jag sett under den tiden?
Flertalet svenska (och norska) bilister har noll koll både på regler och hur man bemöter cyklister i trafiken (läs på om reglerna på cykelöverfarter så undrar jag om inte 90% av er får en riktig ögonöppnare.
Svenska cyklister (kan inte uttala mig om norska) har noll koll på hur man uppför sig i trafiken - bland annat så gäller rött ljus även cyklister, man skall visa hänsyn mot fotgängare (hur trött man än blir på feta mammor med tvillingbarnvagn, pratande i telefon och vajande fram o tillbaka på cykel/gångbanan). De som har koll (bilister o cyklister) är ett fåtal (för att inte tala om fotgängare som generellt är en katastrof).
Så det bästa är att man antingen försöker lära sig reglerna (jobbigt, javisst) eller har en defensiv och vänlig attityd i trafiken. Ni kan inte ana så glada alla blir om man a)släpper fram cyklister oavsett de skall lämna företräde b) bromsar in cykeln och ropar lite vänligt istället för att skrika eller plinga på ringklockan när man passerar fotgängare c) vinkar o tackar bilister som släpper över dig när du cyklar på övergångsställe.
Vad man inte skall göra är att gapa, skrika o slåss (neanderthalfasoner)
PS - Vad har ostron med saken att göra??DS
Senast redigerad av Daikoku 2021-02-26 kl. 20:06.
Citera
2021-02-26, 20:25
Medlem
Citat:
OK, förställer mig det omtalade Stockholmscyklisterna av vad du säger. Ändå är regelverket tydligt vid möte bil-cykel/fotgängare. Man kunde införa driva på för ett milt raster för cyklister inför korsningar, kanske - särskilt i Sth.

Likadant på många ställen. Tror det stora problemet är att många cyklister inte har en aning om att trafikregler även gäller dom, endast motorburna...
Citera
2021-02-26, 21:14
Medlem
Varje gång jag och min fru skall ut och handla, vi tar bilen för att få plats med varorna så klart, brukar jag inskärpa att nu måste vi se upp med cyklister som kommer i full fart från alla håll.

Slappnar man av det minsta så riskerar man att köra på dessa cyklister, som ibland inte ens vrider på huvudet utan bara tittar frammåt utan sidoblickar.

Bilisten i detta fall har nog blivit urförbannad, men naturligtvis får man inte misshandla någon utan TILLRÄTTAVISA.
Citera
2021-02-26, 21:26
Medlem
Anti-WOGs avatar
Citat:
Bilisten ska bli av med körkortet. Men troligen smet det aset. Nåväl, förr eller senare är han fast, ett kräk kan nämligen inte avstå att vara ett kräk hur länge som helst.
Jag tycker det är på tiden att vi skärper nollvisionen så att var tredje år, säg, varje förare ska göra om teoriprovet och går man inte i land med det ska man även göra om körprovet.
Snarare att man införde körkort för cyklister, ska du cykla inom ett område med mer än 30 pers i området så måste man ha körkort. 99% av cyklisterna har ingen som helst jävla aning om hur man uppför sig på vägarna, cykelbanor eller GC-banor. Cyklisterna äger även trottoarerna tror dom, rödljus existerar inte i cyklistens reptilhjärna.
Det ska vara samma krav på körkort för cyklisterna som det är för bilisterna.
Citera
2021-02-26, 21:33
Medlem
Gudochhanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-WOG
Snarare att man införde körkort för cyklister, ska du cykla inom ett område med mer än 30 pers i området så måste man ha körkort. 99% av cyklisterna har ingen som helst jävla aning om hur man uppför sig på vägarna, cykelbanor eller GC-banor. Cyklisterna äger även trottoarerna tror dom, rödljus existerar inte i cyklistens reptilhjärna.
Det ska vara samma krav på körkort för cyklisterna som det är för bilisterna.

Bättre blev det med trafikljus även på cykelbanor på många platser, inne i täta trafikområden, stadskärnor. Faktiskt, i och med att allt fler cyklar till jobbet, vore det rimligt.
Citera
2021-02-26, 21:36
Medlem
Anti-WOGs avatar
Citat:
Bättre blev det med trafikljus även på cykelbanor på många platser, inne i täta trafikområden, stadskärnor. Faktiskt, i och med att allt fler cyklar till jobbet, vore det rimligt.
I dagens läge så är det ju bara 2 av 10 cyklister som stannar vid rödljus, med körkortskrav så kanske 9 av 10 stannar.
Citera
2021-02-26, 21:38
Medlem
Gudochhanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-WOG
I dagens läge så är det ju bara 2 av 10 cyklister som stannar vid rödljus, med körkortskrav så kanske 9 av 10 stannar.

Det är ju trist, men det är ju inte själva kortet som får folk att göra rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in