Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Pratade vi inte om saltkaret i München? Det var indirekt kontaktsmitta, i så fall. Men som sagt, jag tror mer på att de kom för nära varandra, och att kinesiskan andades ut en massa virus just då när hon höll på att insjukna.
Kanske, för då är chansen större att virusen precis lämnat den andres kropp. Om han precis har hostat eller nyst i handen, eller torkat bort snor från näsan med handen. Vid kindpussar är nog risken större att man andas in varandras virus, om inte båda håller andan medan kindpussandet pågår. Från kinden kan inget virus ta sig ner i lungorna.
När man överlämnar något till någon är det inte uteslutet att man nuddar varandra så det var där den direkta kontaktsmittan kom in i diskussionen.
Om det var droppsmittam borde ju flera personer runt kinesiskan blivit smittade och så kanske det var. Jag har inte läst så noga om just detta.
Nej, viruset kryper ju inte in i munnen av sig självt, men det är ju inte så långsökt att man under dagen tar sig på kinden och kliar sig runt munnen, näsan och/eller ögonen.
Ingen av oss är vad jag förstått några experter på smittspridning av coronavirus, men det jag har uppfattat är att det finns fyra möjliga naturliga smittspridningsalternativ mellan människor och troligen i ordning enligt nedan.
Droppsmitta
Arosolsmitta i vissa fall.
Kontaktsmitta
Indirekt kontaktsmitta i absoluta undantagsfall.