2021-02-25, 23:26
Medlem
Jag sålde mycket vinyler på Tradera ett tag.

Jag fick fixa kartong, packtejp och bubbelplast själv sedan tog jag 66 kr fraktavgift via Postnord:
https://portal.postnord.com/skickadirekt/

Det gjorde alltså att jag gick back 5 kr på frakten då jag inte ville ta mer än 66 kr av köparen.

Nu säljer jag lite andra saker där,

20x15x5 är storleken på paketet jag tänker skicka.
Det jag undrar är hur skickar jag billigast?

Räcker med att jag bara plastar in förpackningen och tejpar, kostar mig max 1 krona.
Men billigast frakt jag hittar är fortfarande 62 kronor?

Skicka Direkt (Postnord) Lätt, 1 KG 66 kronor.

Eventuellt kan jag få i paketet i Postens Blå påse Storlek Medium som kostar 62 kronor.

Men är 62 kronor billigaste jag kan komma undan med?
Just nu tar jag bara 50 kronor i frakt, får stå för mellanskillnaden själv om det skulle kosta mer.

Känns som fraktpriset skrämmer iväg potentiella kunder tyvärr...
Citera
2021-02-25, 23:36
Medlem
ThePassengerRs avatar
Du lägger givetvis på en avgift för görpackningsmaterial som är inbakad i fraktpriset. så gör alla och det är helt i enlighet med traderas regelverk. skriv in det under fraktvillkor bara så slipper du frågor från köpare.
Citera
2021-02-25, 23:40
Medlem
vantablacks avatar
Säljer en hel del och skickar med post. Om det jag sålt inte väger så mycket så kan det bli billigare att skicka som brev, och bara sätta frimärken utifrån vikten på paketet (+2 frimärken för skrymmande om det är för stort t.ex. inte går in i ett postfack). Men så fort brev-portot kommer upp och nosar i 50+ kronor så kör jag Postnords Skicka lätt istället.

Det känns lite dumt att du går in och "bjuder" på frakten. Om en köpare verkligen vill ha dina grejer så lär denne skita i om frakten är 10-15 kronor billigare eller dyrare. Ingen som jag sålt till har någonsin gnällt på att fraktkostnaden är för dyr. Det är ju inte mitt fel som säljare att Postnord tar betalt. Så länge man är transparent med vad det faktiskt kostar så har ju köparen ett eget val att pröjsa eller inte.
Citera
2021-02-26, 00:03
Medlem
pyro860s avatar
Kör på Schenker istället. Du bokar frakten via Traderas rabatt på frakten, då det blir bra pris för kunderna. Dom går dessutom på vikt istället för mått på kartongen

Har du möjlighet att hitta kartonger kan du skära ut lämpliga bitar för det istället för emballage

Man kan också köpa kartonger, men då får man skriva att man köper in dom och att den kostnaden är inräknat i fraktpriset

Men Schenker är iallafall bäst att skicka med
Citera
2021-02-26, 00:22
Medlem
sommarlovs avatar
Var tydlig i annonsen med att du tar ut en viss avgift för frakt.
Givetvis måste köparen betala frakten.
Citera
2021-02-26, 01:28
Medlem
Mx_Trs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vantablack
(+2 frimärken för skrymmande om det är för stort t.ex. inte går in i ett postfack)..

Skrymmande ingår i vanliga portot sedan nått år tillbaka.

Säger som nån ovan här. Satsa på Schenker genom tradera sen så är det ju väldigt enkelt i Traderas fraktkalkylator att kolla vad det skulle kosta med de olika leverantörerna av frakt.
Citera
2021-02-26, 01:33
Medlem
vantablacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mx_Tr
Skrymmande ingår i vanliga portot sedan nått år tillbaka.

Säger som nån ovan här. Satsa på Schenker genom tradera sen så är det ju väldigt enkelt i Traderas fraktkalkylator att kolla vad det skulle kosta med de olika leverantörerna av frakt.

Just fan! Det satt i ryggmärgen att skriva +2 för skrymmande, gick på automatik. Men du har helt rätt! Dom höjde priset per frimärke och slopade extra porto för skrymmande.
Citera
2021-02-26, 10:04
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Du debiterar frakt enligt Traderas moduler för det när du lägger upp auktioner.
För övrigt är det lättare att vara av med snåljåparna på Tradera som förr skulle ha extra betalt för emballage, tejp, etikett, bläck från pennan och tiden att transportera till ombudet. Detta får du lägga på någon krona för på utropspriset istället.

Säljer själv diverse saker på Tradera och har aldrig upplevt att fraktpriset avskräcker, jag erbjuder alltid Postnord spårbart och Schenker. Den senare har Tradera avtal med så priset blir betydligt lägre. Upp till 250 gram erbjuder jag även frimärken men då på köparens eget ansvar om det kommer på avvägar.
Citera
2021-02-26, 10:25
Medlem
airbuds avatar
Du kan inte "få ner" fraktpriset, du får helt enkelt höja priset för köparen. Det gör du såhär: https://imgur.com/a/WMrmGHc

Om du ska snåla och skicka med plastpåsar och frimärken så får du se till om att förtydliga att försändelsen kommer skickas utan spårning. Det gör du såhär: https://imgur.com/a/WTT7uaE

Om det ser ut såhär, alltså det ursprungliga Postnord-alternativet så antar köparen att paketet är spårbart. Jag skulle bli riktigt lack om jag betalade 70KR och du sedan skickar varan i en plastpåse med några frimärken.

Lycka till.
Citera
2021-02-26, 17:32
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Du debiterar frakt enligt Traderas moduler för det när du lägger upp auktioner.
För övrigt är det lättare att vara av med snåljåparna på Tradera som förr skulle ha extra betalt för emballage, tejp, etikett, bläck från pennan och tiden att transportera till ombudet. Detta får du lägga på någon krona för på utropspriset istället.

Säljer själv diverse saker på Tradera och har aldrig upplevt att fraktpriset avskräcker, jag erbjuder alltid Postnord spårbart och Schenker. Den senare har Tradera avtal med så priset blir betydligt lägre. Upp till 250 gram erbjuder jag även frimärken men då på köparens eget ansvar om det kommer på avvägar.

Jag vet inte med dig men själv har jag köpt in lådor då och då. Vilket blir relativt dyrt per styck om man inte köper pallvis, vilket man inte gör som privatperson. Ca 8kr/kartong inkl. frakt. Då är det ganska tunna lådor med, så ibland har jag kört dubbla om jag tex fraktat porslin. Och så en hel del bubbelplast på det. Det slinker gärna iväg upp till runt 10-20kr. Men då packar jag extremt väl också och kunderna har alltid varit väldigt nöjda när dom fått sina varor. Klagar någon (inte så ofta) så brukar jag vara hygglig och bjuda på lådan då jag tusen gånger hellre har kvar en nöjd kund än ingen kund alls

Men säg att du säljer något för 10kr, så ska Tradera ha 3% och så ska du köpa in en låda och bubbelplast, då kan du lätt gå minus på auktionen och det vill man ju alltid undvika

Har jag dock lådor liggandes som jag kan använda så brukar jag dock aldrig lägga till extra för det, för då är det ju återanvända kartonger. Men köper man in helt nya så kan man ju såklart lägga på kostnaden tycker jag, det har ju inte med girighet att göra utan att man inte vill gå minus på auktionen (om man kör utrop 1kr tex)
Citera
2021-02-27, 12:44
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Jag vet inte med dig men själv har jag köpt in lådor då och då. Vilket blir relativt dyrt per styck om man inte köper pallvis, vilket man inte gör som privatperson. Ca 8kr/kartong inkl. frakt. Då är det ganska tunna lådor med, så ibland har jag kört dubbla om jag tex fraktat porslin. Och så en hel del bubbelplast på det. Det slinker gärna iväg upp till runt 10-20kr. Men då packar jag extremt väl också och kunderna har alltid varit väldigt nöjda när dom fått sina varor. Klagar någon (inte så ofta) så brukar jag vara hygglig och bjuda på lådan då jag tusen gånger hellre har kvar en nöjd kund än ingen kund alls

Men säg att du säljer något för 10kr, så ska Tradera ha 3% och så ska du köpa in en låda och bubbelplast, då kan du lätt gå minus på auktionen och det vill man ju alltid undvika

Har jag dock lådor liggandes som jag kan använda så brukar jag dock aldrig lägga till extra för det, för då är det ju återanvända kartonger. Men köper man in helt nya så kan man ju såklart lägga på kostnaden tycker jag, det har ju inte med girighet att göra utan att man inte vill gå minus på auktionen (om man kör utrop 1kr tex)

Har relativt bra tillgång till emballage från butiker på orten som gladeligen ger bort dem istället för att pressa dem till återvinning i sin container. En och annan storpack påsar med bubbelplast köper jag då och då men det jämnar ut sig på priset för vad jag säljer.

Som in Karl Gerhards kuplett från 1948: tjänar in på gungorna vad man förlorat på karusellen
Citera
2021-02-27, 15:05
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Har relativt bra tillgång till emballage från butiker på orten som gladeligen ger bort dem istället för att pressa dem till återvinning i sin container. En och annan storpack påsar med bubbelplast köper jag då och då men det jämnar ut sig på priset för vad jag säljer.

Som in Karl Gerhards kuplett från 1948: tjänar in på gungorna vad man förlorat på karusellen

Ja, det är sant. Beror lite på humör med. Ibland orkar jag inte ens och bara kör på vad fraktpriset landar på. Beror lite på vad man säljer med. Är det något dyrare kan man ju till och med bjuda på frakten
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in