2021-02-26, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MDMArookien
Timedilation upplevs redan vid minsta typ av rörelse, det är dock inte märkbart vid låg hastighet. Gps sateliter får ställa om sin klocka då och då för att ha samma tid på jorden, förstår inte vad som skulle vara så magiskt vid 10%av ljusets hastighet

I den hastigheten är inte effekten försumbar (i vardaglig betydelse). Då kanske man börjar tjäna några dygn på den där resan på 124 ljusår.

Satelliter har extrema krav på noggrannhet. Där har inte ordet försumbar längre vardaglig betydelse.
Citera
2021-02-26, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LenaPaul
Nej absolut inte men hastigheten kommer inte börja på 0

Det spelar ingen roll. Effekten som krävs går upp från kvadratiskt till exponentiellt i närheten av ljusets hastighet.

För att nå 1% av ljushastigheten på 10 år krävs i snitt 1 MW. Alltså drygt tusen hästkrafter med full gas i 10 år. Vanligt raketbränsle kommer inte rymmas i raketen som bara väger 100kg inklusive astronauten.

För att nå 10% av ljushastigheten på 10 år krävs i snitt 100MW. Alltså drygt hundratusen hästkrafter i 10 år.

För att nå 90% av ljushastigheten på 10 år krävs i snitt 36 000MW. Alltså ett tiotal miljoner hästkrafter i 10 år.
Citera
2021-02-26, 15:50
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Enligt engelska wikipedia är densiteten 4. Jämfört med jordens 5.5 låter det inte lågt. Men jag undrar hur de räknat? 8.63/2.61^3×5.5 = 2,7

Nej, tyckte det lät konstigt att med 19 gånger volymen ha 8 gånger massan och så liten densitetsändring? Men jag är inte nån slags forskare heller.
Citera
2021-02-26, 15:50
Medlem
Citat:
I den hastigheten är inte effekten försumbar (i vardaglig betydelse). Då kanske man börjar tjäna några dygn på den där resan på 124 ljusår.

Satelliter har extrema krav på noggrannhet. Där har inte ordet försumbar längre vardaglig betydelse.

Man tjänar nog inte speciellt mycket tid vid 10% ljusets hastighet heller, det jag försökte få fram
Citera
2021-02-26, 15:52
Medlem
LenaPauls avatar
Citat:
Det spelar ingen roll. Effekten som krävs går upp från kvadratiskt till exponentiellt i närheten av ljusets hastighet.

För att nå 1% av ljushastigheten på 10 år krävs i snitt 1 MW. Alltså drygt tusen hästkrafter med full gas i 10 år. Vanligt raketbränsle kommer inte rymmas i raketen som bara väger 100kg inklusive astronauten.

För att nå 10% av ljushastigheten på 10 år krävs i snitt 100MW. Alltså drygt hundratusen hästkrafter i 10 år.

För att nå 90% av ljushastigheten på 10 år krävs i snitt 36 000MW. Alltså ett tiotal miljoner hästkrafter i 10 år.
Okey det är ju betydligt mer än vad jag trodde 🙁
Citera
2021-02-26, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Säg att vi lyckades färdas med 99,9% av ljusets hastighet - vilket på pappret är möjligt. Då skulle det ta 124 år plus växel att ta sig dit. En människa lever i genomsnitt i 80 år och astronauter brukar vara runt 25-30 som yngst.

Det går fortfarande inte att ta sig dit på en livstid om vi inte utvecklar typ kryosömn eller nått. Har vi väl bemästrat rymdfart i de hastigheterna måste väl syntetisk dvala vara en baggis i jämförelse.

skulle du färdas i den hastigheten så skulle du uppleva det på skeppet som att du var där på någon eller ett par sekunder. det skulle inte vara några problem. googla time dilation. är inte helt hundra på hur mycket time dilation det är vid exakt 99,9% av hastigheten men teoretiskt sett skulle tiden stå stilla vid 100% av ljusets hastighet, det skulle kännas som att du teleporterades dit och att tiden inte rört sig alls, förutom tiden då du accelererar.

Ett annat problem är dock energin som behövs för att komma upp i en hastighet då time dilation är märkbart. du kommer dock inte märka något själv på skeppet, allat kommer att rulla på som vanligt för dig. klockan kommer fortfarande att upplevas som att varje sekunde är en sekund när du kollar på den.
Senast redigerad av MDMArookien 2021-02-26 kl. 16:20.
Citera
2021-02-26, 16:01
Medlem
Ursprungligen postat av Urbizzo
Finns det vatten - är det stor chans till liv. Det är vattnet på jorden som är förutsättningen för allt liv här.
Det enda som behövs är väl en liten bit av en dna-molkyl, sen är det igång, tror jag.
Citat:
Ursprungligen postat av carlydeveloper
Det krävs mer än vatten, det krävs även kol. Nu råkar jorden vara rätt rik på kol. Troligtvis på grund av en kollision med andra himlakroppar tidigt i jordens skapelse.

Finns ju kol i dna- så det är inget ämne som jag uteslutit på något sätt..
Citera
2021-02-26, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Som du sa "förutsättningen för allt liv här."

Är nog väldigt mkt enklare för oss att upptäcka liv på det sätt vi känner till det, men man ska inte utesluta att liv kan uppstå utan vatten.

Det är nog inte så enkelt att definiera vad liv är. Så mitt användande av begreppet refererar förstås i första hand till det som vi känner.
Citera
2021-02-26, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Nej, tyckte det lät konstigt att med 19 gånger volymen ha 8 gånger massan och så liten densitetsändring? Men jag är inte nån slags forskare heller.

Det jag kan tänka mig är att de räknat med att planeten har djupa hav eller höga inlandsisar, och att densiteten 4 g/cm3 är själva land, berget. Men så tror jag inte att man brukar ange densiteten.
Citera
2021-02-26, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LenaPaul
Okey det är ju betydligt mer än vad jag trodde 🙁

Ledsen att grusa din dröm om att kunna resa som i science fictionens värld! Mycket av det får man tolka som drömsk fantasi =)

Kanske om man lyckas tämja fusion.
Citera
2021-02-26, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MDMArookien
förutom tiden då du accelererar.

Med 1G acceleration tar det ca 1 år att nå ljusets hastighet =)

Så totalt skulle resa ta 2 år. Och detta gäller väl oavsett var man vill resa. Men kräver oändligt med energi.
Citera
2021-02-26, 16:46
Medlem
Citat:
Med 1G acceleration tar det ca 1 år att nå ljusets hastighet =)

Så totalt skulle resa ta 2 år. Och detta gäller väl oavsett var man vill resa. Men kräver oändligt med energi.

Ja, 2 år för din del, men dina barnbarnsbarn skulle troligtvis redan vara döda när du kom fram
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in