2021-02-26, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Exempelvis kan F-16 ta en sådan helvetesmaskin under vardera vingen och då kan nog F/A-18 nog ta fyra totalt.

Okej, men då är nog Messerschmidt 109 för litet trots allt.
Citera
2021-02-26, 12:03
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Exempelvis kan F-16 ta en sådan helvetesmaskin under vardera vingen och då kan nog F/A-18 nog ta fyra totalt.

Jag tror det tekniskt går att få plats med tre st B61 under varje vinge på både F-16 och F/A-18 dvs 6 stycken. Möjligen även ett par under buken också. Men man bär nog bara en bomb i taget vid anfall och anfaller med två plan för redundansens skull.
Citera
2021-02-26, 13:35
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Är det Tornado eller vilka skall bytas... vad jag minns är inte Typhoon typade för det vapensystemet?

Som redan påpekats är det Tornado som ska fasas ut. Eftersom Typhoon vare sig klarar kärnvapen eller elektronisk krigföring är det ett problem. Båda förmågorna måste utvecklas och det tar tid, så Super Hornet blir ett sätt att överbrygga det gapet. Det kan såklart bli en permanent lösning om utvecklingen aldrig blir av.

Tysk flygvapnet har också hela tiden haft flera sorters flygplan parallellt, så det är inget som stör dem.

Citat:
Om nu inte F-18 är det heller... vilket plan har det? Messerschmidt?

Messerschmitt är faktiskt en del av Airbus som är inblandade i Typhoon.

Citat:
Men varför typar de inte Typhoon... fel sorts plan?? .. för det är ju mer jakt än attack.. Tornado är väl mer attack än jakt??

Typhoon är multiroll men attackförmågan har hela tiden släpat efter. Tornado fanns i en jaktversion men den var en nödlösning, om än kapabel.

Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Tyskarna tänker sig att ersätta Tornado som flög första gången 1974 med Super Hornets som flög första gången 1995. Beslut om några år.

Tror inte det imponerar på Finnarna.

Det som kan imponera på finnarna är en eventuell prisdumpning, särskilt i osäkra budgettider. Den (förmodade) tyska ordern ger också erbjudandet lite mer stabilitet.
Citera
2021-02-26, 13:39
Medlem
BlackKnightDuncans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Som redan påpekats är det Tornado som ska fasas ut. Eftersom Typhoon vare sig klarar kärnvapen eller elektronisk krigföring är det ett problem. Båda förmågorna måste utvecklas och det tar tid, så Super Hornet blir ett sätt att överbrygga det gapet. Det kan såklart bli en permanent lösning om utvecklingen aldrig blir av.

De brittiska Tiffarna klarar nukes och EW.

Tyskarna underfinansierade flygvapnet efter sammanslagningen så de tyckte att deras Tyfoner bara behövde klara A2A.
Citera
2021-02-26, 15:12
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackKnightDuncan
De brittiska Tiffarna klarar nukes och EW.

Enligt vad jag kan hitta skrotade britterna sina flygburna kärnvapen på 90-talet. De har bara ubåtarna nu. F-35 kan bära B61-bomben så jag antar att den ansvarar för Storbritanniens Natoåtagande efter att Tornadon pensionerades 2018.

Citat:
Tyskarna underfinansierade flygvapnet efter sammanslagningen så de tyckte att deras Tyfoner bara behövde klara A2A.

Japp, hela den tyska militären har varit på svältkost i årtionden vilket lett till ett flertal skandaler. Planen verkar vara att outsourca försvaret till Polen.

Om jag minns rätt snabbades attackförmågan på hos britterna när Tyfånen skickades till Afghanistan. Tror dock det var en rätt begränsad version och mest för att visa upp och motivera prislappen ("de kostar miljarder och kan inte ens släppa en bomb!", men det kanske är ikapp nu.
Citera
2021-02-26, 15:16
Medlem
BlackKnightDuncans avatar
Citat:
Enligt vad jag kan hitta skrotade britterna sina flygburna kärnvapen på 90-talet. De har bara ubåtarna nu. F-35 kan bära B61-bomben så jag antar att den ansvarar för Storbritanniens Natoåtagande efter att Tornadon pensionerades 2018.

Japp, hela den tyska militären har varit på svältkost i årtionden vilket lett till ett flertal skandaler. Planen verkar vara att outsourca försvaret till Polen.

Om jag minns rätt snabbades attackförmågan på hos britterna när Tyfånen skickades till Afghanistan. Tror dock det var en rätt begränsad version och mest för att visa upp och motivera prislappen ("de kostar miljarder och kan inte ens släppa en bomb!", men det kanske är ikapp nu.

Den eviga freden kom...
Citera
2021-02-26, 15:43
Medlem
Enligt en artikel i november 2020 så nämns inte Super Hornet som någon bärare av B61-12. Fördelen med den nya bomben är att den får plats i vapenfack också. Som gör att Stealht förmågan behålls. Den kan laddas med tre olika kärnstridsspetsar.
https://www.jpost.com/israel-news/us-air-force-tests-new-b61-12-nuclear-gravity-bomb-with-f-35a-650092
"The new variant is intended to improve the nuclear capabilities of the US Air Force and allied nations and can be launched by platforms such as the B-2A, F-15E, F-16C/D, F-16 MLU, PA-200, F-35 and B-21."
Senast redigerad av slurppen 2021-02-26 kl. 15:57.
Citera
2021-02-26, 16:01
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Enligt en artikel i november 2020 så nämns inte Super Hornet som någon bärare av B61-12.

Nej, de måste utveckla det i så fall. Det verkar ha varit flera saker som spelat in i det tyska beslutet, alltifrån ett bra pris till att hålla amerikanerna glada till irritation över att Typhoonländerna inte prioriterat de saker tyskarna velat.

Säkert var kostnaden för att hålla Tornadon i tjänst ännu längre också en faktor. Mot slutet brukar det öka exponentiellt.
Citera
2021-02-26, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Enligt en artikel i november 2020 så nämns inte Super Hornet som någon bärare av B61-12. Fördelen med den nya bomben är att den får plats i vapenfack också. Som gör att Stealht förmågan behålls. Den kan laddas med tre olika kärnstridsspetsar.
https://www.jpost.com/israel-news/us-air-force-tests-new-b61-12-nuclear-gravity-bomb-with-f-35a-650092
"The new variant is intended to improve the nuclear capabilities of the US Air Force and allied nations and can be launched by platforms such as the B-2A, F-15E, F-16C/D, F-16 MLU, PA-200, F-35 and B-21."

Det beror på att Super hornet (och F-18 i övrigt) är ett flygplan som flygs av USAs flotta, och inte av USAs flygvapen. USAs flotta har har inte haft några kärnvapen (förutom strategiska) sedan 1991. B61 är helt och hållet ett USAF-projekt (dvs. varje del av USAs försvarsmakt ansvarar för sitt "leveranssystem").
Citera
2021-02-26, 21:25
Medlem
Citat:
Jag har ingen skriftlig källa men en föreläsning i ämnet maskinelement från 80-talet. De hade ju kopplingar för varje "hjul", 4 st, som man styrde manuellt. Problemet var att skivorna till kopplingen satt i änden på drivaxeln, och det stack ut, utanför lagringen. professor Floberg beskrev hur de skivorna kom att flaxa, som tallrikarna på cirkus, du vet det jonglör numret? Hålla tallrikar roterande på en pinne?

När kopplingslamellerna började flaxa så tjuvnöp kopplingarna i full fart.

Det finns fler problem med driften, transmissionen var komplicerad in absurdum.

Det fixades säkert efterhand kanske (?), men de var inte driftsäkra till en början.

Jodå, det verkar ha lösts hos Landsverk av professor Flobergs doktorand Dike.

(Länken ska leda till en PDF men man verkar behöva "öppna länk i ny flik" hos FB-katten.)

http://www.foreningen-stridsvagns.se/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?id=145&dl=0
Citera
2021-02-27, 00:43
Medlem
Citat:

Typhoon är multiroll men attackförmågan har hela tiden släpat efter. Tornado fanns i en jaktversion men den var en nödlösning, om än kapabel.

Nämn ett plan efter 1975 som inte kallas multiroll?

AJ 37 var attack som utvecklats mot jakt... notera såklart att J35 Draken skötte jakt åt luftförsvaret.

Men A före J.

JAS har J före A. Vilket jag tolkar i prioritetsordning och att air superioty kommer först.

Min tanke är att man alltid prioriterar målen, för att man är tvungen.

F-22 tolkar jag som J mer än A... F-35 tvärsom, A mer än J. F-15 är J, F-18 är A. De kan allt men specialiteten är prioriterad.

Det är inte smart att lägga alla pengarna på alla saker. Man prioriterar.
Citera
2021-02-27, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saltochsyrlig
Jodå, det verkar ha lösts hos Landsverk av professor Flobergs doktorand Dike.

(Länken ska leda till en PDF men man verkar behöva "öppna länk i ny flik" hos FB-katten.)

http://www.foreningen-stridsvagns.se/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?id=145&dl=0

Gott så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in