2021-02-26, 14:48
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Har aldrig hört han säga annat än det här kommer att pågå länge i åratal.

Seriöst?

Citat:
Men i det här fallet för det har ju talats om eller i alla fall lite grann om att det skulle kunna smitta från människa till människa men det är inte fastslaget eller?

Tegnell: – Nej det är inte fastslaget, det är möjligt att det har en liten sådan kapacitet men för att bli riktigt stort och allvarligt i sådana utbrott så måste virus vara ganska bra på att sprida sig från människa till människa och det är det helt uppenbarligen inte.

Citat:
Men kinesiska regeringsexperter har i dag bekräftat för nyhetsbyrån AFP att viruset smittar mellan människor.

Enligt Anders Tegnell förändrar det inte läget avsevärt.

– Att det smittar mellan människor i vissa situationer finns det redan en del som tyder på. Men det smittar inte ”effektivt”, som vi epidemiologer säger, eftersom vi inte har sett någon spridning i exempelvis sjukvården.

Citat:
– Min känsla är att det här kommer att ligga nära en vanlig influensa i farlighet och varaktighet. Det är svårt att jämföra eftersom vi inte vet hur länge det här kommer att hålla på, men en normal influensasäsong varar cirka åtta till tio veckor, säger Anders Tegnell.

Citat:
– Det finns anledning att tro att vi kommer att peaka nu, att vi har peakat.

Du tror alltså att det nu går neråt?

– Ja, det kanske går upp något. Men sedan kommer det med all sannolikhet att gå nedåt, om det inte dyker upp nya områden i världen där det är stor smittspridning och som folk reser till väldigt mycket, svarar Anders Tegnell.

Citat:
– Hur tror du att det kommer att gå med coronaviruset?

– Jag vet inte. Jag trodde att de skulle få stopp på det i Kina, men min bedömning visade sig inte vara rätt. Men jag tror inte att det kommer att bli en ”klassisk” pandemi med väldigt många sjuka i hela världen samtidigt. Utan det ”hoppar” från olika ”hot spots” som Wuhan och norra Italien.

https://tegnellcitat.se/
Citera
2021-02-26, 14:49
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Det är ditt val, men hade du varit min vän hade jag nog börjar tänka om det är en vänskap värd att behålla. Är man så egoistisk när det kommer till sitt lands välmående så finns det nog andra knivar man kan tänkas att få satt i ryggen när det väl kommer till kritan.

Men den vänskapen kanske hade dött ändå med tanke på att mycket kommer kräva ett vaccin för att få hänga med, och vem vill hänga med någon som har den fotbojan.

Men som sagt det är ditt val, personligen tycker jag det är ett sjukt egoistiskt och dåligt val.

Du har nog rätt i att vi inte hade kunnat vara vänner... det som jag har så svår att förstå är den totala avsaknaden och förståelsen kring att hela den här cirkusen med lockdowns, munskydd och vaccinpass har en politisk agenda.

Vi går mot en mycket polariserad värld...

Att beröva individens personlig frihet är inte ett lands bästa.. du har fått det hela om bakfoten.
Citera
2021-02-26, 14:49
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Tegnell: Problematiskt att influencers sprider felaktigheter om pandemin och viruset

Ännu mer problematiskt att statsepidemiologer gör det, gång på gång dessutom.
Citera
2021-02-26, 14:51
Bannlyst
Var fan är uppdaterade vaccinsiffran för idag?
Citera
2021-02-26, 14:56
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Tack för länkarna!

Det verkar som att även Afrika kan ha drabbats av epidemin. Jag tänkte att många afrikanska länder hade lyckats skydda sig genom att stänga sina gränser.

Europeiska länder kan ju inte stänga sina gränser, utan att det genast uppstår anklagelser om "främlingsfientlighet". Afrikaner är ju däremot immuna mot anklagelser om rasism, och afrikanerna kan därför skydda sig genom att stoppa inresor till sina länder.

Afrika har även en fördel i form av låg medelålder bland befolkningen, på grund av skenande befolkningsökning.

Men trots allt, så förefaller även Afrika ha drabbats. Det verkar som att jag kan behöva ompröva min syn på Corona-viruset har slagit mot Afrika.
Det är klart att de fått in corona i länderna i Afrika.
Har du tex. hört talas om den Sydafrikanska mutationen?

Den enda orsaken att man inte tror att corona förekommer i Afrika är nog att man inte är så intresserad av att veta just det plus att det inte rapporteras om detta i svenska media.
Citera
2021-02-26, 14:59
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Tegnell analyserade helt korrekt för ett år sedan och valde en långsiktig strategi och på så sätt har Sverige lyckats undkomma både lockdowns och havererad sjukvård. Ditt inlägg är därav fullständigt nonsens.
Jag håller med om att strategin var långsiktigt rätt, men att den misslyckades, eller egentligen havererade den ju helt och hållet, när man släppte in en massa sjuka sportlovsåterkommare utan restriktioner och när man inte gav stöttning till äldrevården.
Citera
2021-02-26, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Tack för länkarna!

Det verkar som att även Afrika kan ha drabbats av epidemin. Jag tänkte att många afrikanska länder hade lyckats skydda sig genom att stänga sina gränser.

Europeiska länder kan ju inte stänga sina gränser, utan att det genast uppstår anklagelser om "främlingsfientlighet". Afrikaner är ju däremot immuna mot anklagelser om rasism, och afrikanerna kan därför skydda sig genom att stoppa inresor till sina länder.

Afrika har även en fördel i form av låg medelålder bland befolkningen, på grund av skenande befolkningsökning.

Men trots allt, så förefaller även Afrika ha drabbats. Det verkar som att jag kan behöva ompröva min syn på Corona-viruset har slagit mot Afrika.

Tack för infon om att Afrika är så pass drabbat av viruset, det är inte bra då människorna där ofta lever nära apor och många andra djur. Det ökar ju risken att viruset hoppar mellan olika arter och muterar till något som inte blir bra.
Citera
2021-02-26, 15:09
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Man smittspårade ett av de första fallen i Tyskland, en kvinna från Kina var på företagests huvudkontor i Tyskland. Man kom fram till att den som blev smittad satt med ryggen emot henne vid en lunch, kontakten var att han fick ett saltkar av henne.

Då måste han ha andats in en laddning virus från hennes andedräkt samtidigt.

Eller OK - möjligen att det kan smitta så, om det går så fort - bara inom 20-30 sekunder från den enas slemhinnor till den andras. (Hon kanske hade fingrarna i munnen, grep om saltkaret, han grep också om det, och stoppade fingrarna i munnen omedelbart.) Men hur ofta händer det..?
Citera
2021-02-26, 15:09
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tunnelgatan
720 000 skott avlossade

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/vaccination-mot-covid-19/statistik/statistik-over-registrerade-vaccinationer-covid-19/
Citera
2021-02-26, 15:10
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tunnelgatan
Ligger uppe. Nu har minst 5.78% av vuxna fått åtminstone första dosen. Förra veckan fick 0.69% första dosen och denna vecka 0.93% så takten börjar öka en aning.
Citera
2021-02-26, 15:12
Medlem
Madagascars avatar
Ny åtgärd:

"Från och med måndag får man bara äta ensam på serveringsställen som inte har egen ingång, såsom i köpcentrum och gallerior.

Folkhälsomyndigheten planerar att fatta beslut om den nya restriktionen i dag, uppger de för Ekot"

https://sverigesradio.se/artikel/stopp-for-sallskap-pa-serveringar-i-gallerior, nyss

Wow! Nu har de satt in det tunga artilleriet. Den här restriktionen kommer göra stooor skillnad.
.
Citera
2021-02-26, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Vi har c:a 20% immunitet 13000 döda. Hur många skulle dött om det gått lite snabbare eller ifall vaccinet floppat?

Knappast 13 000 döda enbart pga Covid. Knappast 13 000 friska individer utan några underliggande problem.

Ganska milt förlylningsvirus för de som tar hand om sig själva. Det finns några få undantag med enorm otur.

Som sagt, ca 2 dygn, sen var det borta.

Och nej, det är inget skitsnack med D-vitamin, som även är ett hormon. Du kan ta upp till 1000 enheter/dag utan att det är skadligt. Zink är också viktigt. Det är inget skitsnack att ta hand om sitt immunförsvar. Det är ju självklarheter. Spanska däremot, tog de unga och friska pga att det egna försvaret attackerade kroppen.

Snart kan vi få D-vit gratis även i den norra delen av klotet. Ta vara på det. Frisk luft och sol.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in