2021-02-26, 12:38
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Mja vrakpris och fin villa är nog egentligen vrakvilla betalat med för fint pris.
Sen kan hon ändå inte enligt Jordabalken dvs. svensk lag, droppa det som du säger.
Esbjörn måste skriva ett nytt avtal med henne om att det gamla inte gäller och efter det betala igen handpenningen + alla utlägg hon haft, köparen ska enligt lag gå skadeslös om säljaren ångrar sig.
Esbjörn vägrar i sten skriva ett avtal om att köpet inte ska gälla, han helt enkelt vägrar medverka till att han ångrar sig rent ut sagt.
Enligt lag måste då Ebba stämma honom civilrättsligt i domstol för sin bättre rätt till fastigheten.
Domstolen kan även döma att Esbjörn får ångra sig (om Ebba tillåter det) och därigenom vid vite tvinga honom att skriva ett juridiskt bindande nytt avtal, där det framgår att han ångrat sig och betalar tillbaka handpenningen + alla utlägg köparen haft samt håller köparen helt skadeslös i affären.

Så antingen måste Esbjörn hålla köpeavtalet han skrivit under men får 3.9 milj i köpeskilling.
Eller så måste han hålla det nya avtalet behålla huset och ersätta Ebba 1.2 milj vad hon lagt ut.

Det här gäller inte någon partiledarpost utan något mycket större.
Svenska grundlags stadgade avtal som ska hållas är vad detta gäller.

En nyfiken fråga: Var i svensk grundlag regleras avtal?
2021-02-26, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kasspamatte
För fan, hon följde alla regler som finns, och fick Ok av gubben att börja röja upp. Detta är helt normalt vid fastighetsaffärer. Hur ska man i förhand veta att gubben vägrar följa skriva avtal, att gubben inte håller sitt ord och att diverse skumma typer gör allt för att häva köpet?
Skulle hon struntat i att betala in handpenningen också, eftersom gubben kanske skulle ändra sig?

Nej, allt har inte gått helt normalt till från Ebba och hennes supar-kompisar från influencer-världen i denna affär.

Saknade hon helt förmåga att kunna sondera eventuella problem i förväg borde hon dragit sig ur så fort tecken på problem dyker upp.

Köp gärna ett hus men undvik hamna i infekterade i privata tvister (där man dessutom lyckas bli polisanmäld för förtal). Politiker på den nivån får bra betalt bland annat för att undvika exponera partiet för sådana opinionsrisker.

Citat:
Om du röstar SD, kan jag inte se varför du är så orolig om denna affär. Media och sossarna hat gjort Ebba till sitt nya hatobjekt, och kommer oavsett vad Ebba gör, fortsätta med diverse skitattacker.

Just nu gör hon i sådana fall jobbet åt media genom sitt beteende.
2021-02-26, 12:40
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Visst. Pehr Gyllenhammar är tre år äldre än Esbjörn, har en fru som är dotter hälften så gammal och en dotter som är fyra år. Joe Biden är tre år yngre än Esbjörn och president i USA.

Dessa två personer har förmodligen mer hjärnkapacitet än de flesta trots sin ålder.

Strategin att utmåla Esbjörn som gaggig gjordes upp av Binninge på Monica Pernroth Lüllmaas Facebook innan han ens hade träffat honom. Det gör det extra komiskt när han påstår att doktorn och professorn inte kan göra samma sak, inte ens efter att de har läst psykologutredningen som Binninge själv har beställt. Egentligen är ju problemet att utredningen motsäger sanningshalten på Binninges egen Facebookdiagnos av Esbjörn.

Det är fakta att Binninge har gått ut i media med två anklagelser mot Ebba Bush:
1. Huset skulle vara värt 6 miljoner.
2. Esbjörn skulle vara så gaggig att han inte visste vad han gjorde.

Det är också fakta att Binninge har levererat in två intyg till tingsrätten:
1. Huset är värt 4.6 miljoner.
2. Esbjörn har inga som helst problem med att förstå vad han gjorde när han skrev under avtalet.

Ebbas ombud hade egentligen inte behövt göra någonting, men hon har ändå lämnat in två intyg som stärker Binninges intyg som bevisar att Binninge själv har gått ut med felaktig information om affären i media.

Det är ett bevis på svår faktaresistens att det fortfarande finns människor i det här landet som betvivlar fakta som Esbjörns ombud har lämnat till rätten och som dessutom stärks av Ebbas ombud. Klarar man inte av att ta till sig detta så borde man ta mig tusan få Monica Pernroth Lüllmaa som God man som straff!

Jag vill definitivt inte förtala eller smutskasta någon, men den här Binninge som är Ebjörns juridiska ombud, vilka kvalifikationer har denne man att bedriva denna typ av process? Vad jag förstått är han inte advokat, utan enbart jurist. Som sådan kan man ju vara utan att ha satt sin fot i en domstol eller varit delaktig i ett civilmål.

Har han inga erfarenheter verkar finns en uppenbarligen en risk att Esbjörn kastar sina pengar i sjön. Faktum att den enda vinnaren i denna affär blir detta juridiska ombud. Alla andra förlorare. Busch som definitivt riskerar att förlora politiskt anseende, Esbjörn som riskerar att förlora stora summor i rättegångskostnader om han förlorare, både sina egna kostnader och Ebbas och lägg dessutom till eventuellt skadestånd. Esbjörns brorsson och Pernroth förlorar delar av ett eventuellt arv.

Konstigt det här med så pass stor skillnad i värdering. Skulle den högsta värderingen stämma så ser det inte bra ut för Busch. Men stämmer den värdering som ligger runt 4,5 miljoner ser jag inte det som en belastning för Busch utan snarare att det inte finns så mycket invändningar mot köpeskillingens storlek. Visst är köpeskillingen kanske lite i underkant, men då får vi lägga till sparade mäklarkostnader samt att Ebba ska stå för bortforslande och eventuell sanering av tomten, så det jämnar ut sig.

Vad jag har sett av fasigheten så verkar själva huset i stort sett vara ett ruckel, är det beboligt överhuvudtaget? Det måste krävas stora summor att renovera eller att riva och bygga nytt. Detta måste räknas in i priset. 6 miljoner låter i mina öron rätt mycket för detta, men jag vet inte hur pass stor tomten är. Vad gäller sjötomten så såg den inte ut att gå att använda som strand, dessutom har väl andra fastigheter servitut till den lilla brygga som jag såg fanns?

Om värderingen som är 4,5 miljoner + ev. några hundra tusen stämmer, varför börja att processa om detta? Det finns en uppenbar risk att processkostnaderna kommer att göra detta till en mycket olönsam affär för Esbjörn. Den enda vinnaren verkar vara denne Binninge.
2021-02-26, 12:41
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
En nyfiken fråga: Var i svensk grundlag regleras avtal?

Det beror på vad avtalet gäller. För fastighetsskiften regleras till exempel avtalen i Jordabalken.
Senast redigerad av trngw 2021-02-26 kl. 12:44.
2021-02-26, 12:41
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Jag vill definitivt inte förtala eller smutskasta någon, men den här Binninge som är Ebjörns juridiska ombud, vilka kvalifikationer har denne man att bedriva denna typ av process? Vad jag förstått är han inte advokat, utan enbart jurist. Som sådan kan man ju vara utan att ha satt sin fot i en domstol eller varit delaktig i ett civilmål.

Har han inga erfarenheter verkar finns en uppenbarligen en risk att Esbjörn kastar sina pengar i sjön. Faktum att den enda vinnaren i denna affär blir detta juridiska ombud. Alla andra förlorare. Busch som definitivt riskerar att förlora politiskt anseende, Esbjörn som riskerar att förlora stora summor i rättegångskostnader om han förlorare, både sina egna kostnader och Ebbas och lägg dessutom till eventuellt skadestånd. Esbjörns brorsson och Pernroth förlorar delar av ett eventuellt arv.

Konstigt det här med så pass stor skillnad i värdering. Skulle den högsta värderingen stämma så ser det inte bra ut för Busch. Men stämmer den värdering som ligger runt 4,5 miljoner ser jag inte det som en belastning för Busch utan snarare att det inte finns så mycket invändningar mot köpeskillingens storlek. Visst är köpeskillingen kanske lite i underkant, men då får vi lägga till sparade mäklarkostnader samt att Ebba ska stå för bortforslande och eventuell sanering av tomten, så det jämnar ut sig.

Vad jag har sett av fasigheten så verkar själva huset i stort sett vara ett ruckel, är det beboligt överhuvudtaget? Det måste krävas stora summor att renovera eller att riva och bygga nytt. Detta måste räknas in i priset. 6 miljoner låter i mina öron rätt mycket för detta, men jag vet inte hur pass stor tomten är. Vad gäller sjötomten så såg den inte ut att gå att använda som strand, dessutom har väl andra fastigheter servitut till den lilla brygga som jag såg fanns?

Om värderingen som är 4,5 miljoner + ev. några hundra tusen stämmer, varför börja att processa om detta? Det finns en uppenbar risk att processkostnaderna kommer att göra detta till en mycket olönsam affär för Esbjörn. Den enda vinnaren verkar vara denne Binninge.

Han är inte ens jurist!
2021-02-26, 12:43
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Och vilka slutsatser har ni dragit?...

Ni är alla advokaters dröm.

“What do you call a thousand lawyers chained together at the bottom of the ocean?”
“A good start.”

Esbjörn är en brännvinsadvokats dröm, menar du ...
2021-02-26, 12:44
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VildaWebben
Nej, allt har inte gått helt normalt till från Ebba och hennes supar-kompisar från influencer-världen i denna affär.

Saknade hon helt förmåga att kunna sondera eventuella problem i förväg borde hon dragit sig ur så fort tecken på problem dyker upp.

Köp gärna ett hus men undvik hamna i infekterade i privata tvister (där man dessutom lyckas bli polisanmäld för förtal). Politiker på den nivån får bra betalt bland annat för att undvika exponera partiet för sådana opinionsrisker.

Du har inte ens varit medlem en månad och redan skrivit 172 inlägg, majoriteten i tråden om EB. Bra jobbat.

OnT: Börjar faktiskt tro att EB kommer kunna vika sig för pöbelväldet ändå. Trollfabriken (se ovan) och media jobbar på bra. Förhoppningsvis värnar hon sin rätt och klämmer åt Binninge men jag börjar fan tveka alltså.
Senast redigerad av JuniorDahlen 2021-02-26 kl. 12:49.
2021-02-26, 12:45
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Du har som vanligt inget förstånd alls.

Men svar ja, om det du beskriver är vad köpeavtalet stipulerar så kan du det. Men du lär knappast behöva slänga ut någon eftersom säljarna då redan avflyttat.
Kan du vara vänlig och länka till vilken paragraf i jordabalken du stöder dig på.
Du menar alltså att som köpare behöver man inte fullfölja köpet genom att betala hela köpeskillingen - vem är det som är utan förstånd??
2021-02-26, 12:46
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Det behövs inte. Han är ändå en dömd pedofil.

Du förstår, det är den man är som är den man är, inte vad en psykiatriker kanske säger eller inte har sagt.

I detta fallet är det handlingarna som gett svaret. Precis som med personen ifråga i länken ovan.
En som blir friad i rätten från åtal gällande pedofili kan han ändå enligt dig vara en pedofil?
En som är oskyldigt dömd i en rättegång gällande pedofili är han enligt dig ändå en pedofil (obs gäller ej JBs fall)?
2021-02-26, 12:46
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Tror detta hänt även om det varit hennes ex som försökt köpa, ingen vet ju att det lurar en pensionatstant i vassen.

Det är möjligt då den sista idioten ännu inte är född.

Den som är vaken uppfattar att det lurar en krok någonstans och vänder ut.
Giriga dom går in och hugger och tror sig kunna slita loss köttet och det är precis vad sådana här upplägg handlar om, kroken sitter och att linan håller.
2021-02-26, 12:47
Medlem
Denna affär blir verkligen skitigare och skitigare, hon är på riktigt beredd att riva allt och ta med sig vilka hon än behöver i fallet hellre än att backa och erkänna att hon agerat orätt.

Förtalet av juristen var högst medveten för att piska igång sin hatsvans som bland annat är mycket aktiv här.
2021-02-26, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VildaWebben

"Ebba och hennes suparkompisar från influencer världen"

Om jag och mina polare som jag varit på födelsedagsmiddag med och inom en viss "yrkeskrets" köper ett hus, hur undviker vi dessa arvstanter??

Du är aldrig på födelsedagsmiddagar eller dricker sprit?
(jag gör det inte men jag tror jag är en udda nykterist och umgås inte med kända ur vissa yrkeskategorier)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in