2021-01-12, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rohke01
Visst straffmätning, det kan förekomma i en rad olika situationer när påföljd ska bestämmas.

Konsumtion brukar kräva att brotten hör ihop. Ex det där exemplet med mordbrand och skadegörelse. Det grövsta brottet konsumerar det tillhörande mindre grova brottet.

Men att en dag tända på ett hus och nästa dag misshandla någon behöver dock inte höra ihop, och då kommer konsumtion inte finnas med i bilden. Brotten bedöms separat. Straffmätning förekommer sannolikt ändå men under andra förutsättningar.

Det är där jag trodde diskussionen låg; Konsumtions vara eller icke vara.

Men jag kanske borde läst hela tråden och inte bara ett citat. Ni kanske diskuterat andra nivåer av det här innan.
Nej, brotten behöver alltså inte höra ihop.
Citera
2021-01-12, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Ni som läser detta och själva kommer från Mellanöstern, hur ser man på dessa brott bland icke kriminella iranier, afghaner etc?

Kan vi hoppas att de här två homosexuella våldtäktsmännen blir behandlade som de djur de är av sina landsmän?

Med tanke på den (i min mening egentligen fruktansvärda) rådande synen på homosexuella i delar av Mellanöstern kanske man kan hoppas på att de blir paria bland de sina?

Som svar på din fråga, man fördömer dessa brott. På ungefär samma sätt de flesta civiliserade icke-kriminella människor fördömer brott.
Citera
2021-01-13, 00:23
Medlem
StyleWarss avatar
Vi får se vad som sker först - offrens gymnasieexamen eller 18-åringens frigivande.
Citera
2021-01-13, 16:58
Medlem
Thor67s avatar
Dödstraff hade passat bra! Led förövarna av en psykos eller? Jag undrar detta eftersom allting låter för sjukt för att vara sant. Vilka jävla svin!
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Dödsstraff är det bästa! Då kan de inte göra om brotten igen, då drabbas ingen mer av deras framfart.
Behöver inte sitta i dödsfängelse och överklaga 12 gånger som i USA. När straffet dömts så tas de ut och skjuts omgående.

Bäst för alla!
Citera
2021-01-13, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanligman
Någon som vet hur det blir med pengarna som Hanif Bali samlade in. Kan Skatteverket kräva att skatt ska betalas? Eller måste Hani Bali först kontakta Skatteverket och förklara att det är en gåva som inte ska beskattas.
Detta är en relevant fråga! Jag kräver att någon kunnig svarar.

Fullt rimligt
Citera
2021-01-14, 23:44
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ratioa
Det stämmer inte. Du förstår i Sverige har vi en riksdag som stiftar lagarna. Du kan läsa mer på wikipedia.org om vad statsministern har för befogenheter.
Förslaget från M gick i genom i riksdagen.
Citera
2021-01-24, 03:05
Medlem
Tror ni att hovrätten kommer ändra domslutet på något sätt?
Citera
2021-01-24, 03:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Illasinnad
Tror ni att hovrätten kommer ändra domslutet på något sätt?

Tendensen hos hovrätten brukar vara straffsänkning.

Endast folket kan avskräcka förnedringsrån. Ge sig på gärningmännens familjer.

Hörde på riks om ett ganska grovt förnedringsrån i Borås idag, har dock inte hört något i media eller på flashback.
Citera
2021-01-25, 14:35
Medlem
knors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArrigoSacchi
Tendensen hos hovrätten brukar vara straffsänkning.

Endast folket kan avskräcka förnedringsrån. Ge sig på gärningmännens familjer.

Hörde på riks om ett ganska grovt förnedringsrån i Borås idag, har dock inte hört något i media eller på flashback.

Är kanske förnedring ett bra straff för förnedringsbrott. Ganska enkelt att utdöma. Straffet är två hundra gånger den grad av förnedring man utsatt andra för. Så det är bara att mäta och sedan multiplicera.
Citera
2021-01-31, 00:01
Medlem
Yatsys avatar
Det är otrolig många aktuella brott och kriminalfall nuförtiden. Varje sida innehåller 50 fall och just detta fall finns på sidan 8. 400 fall före.

Hoppas att straffen som förkunnats inte blir mindre vid överklagande som skett.
Citera
2021-02-22, 14:07
Medlem
Cashews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Med andra ord special anstalt.

Jag tror dom hamnar på sexbrotts anstalt. Men hoppas ju att dom hamnar på en vanlig anstalt.

Du fick som du hoppades!
Citera
2021-02-26, 12:21
Medlem
Ska hovrätten ta upp detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in