2021-02-26, 08:26
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andy Flag
Stora delar av Smålands inland (som t.ex. Sävsjö) hör faktiskt till en betydligt kallare klimatzon än vad man skulle kunna tro. Håller i övrigt med dig.
Betydligt kallare klimatzon är kanske att ta i. Men visst, lite mer inlandsklimat är det. Men nu spelar det långsiktiga klimatet ingen roll i denna fråga, utan hur vädret har varit ute just nu är avgörande. Och har det varit så varmt som det varit nu flera dagar, bör man nog inte ge sig ut på isen.
Citera
2021-02-26, 08:33
Medlem
Med tanke på hur varmt det varit i Jönköpings län den senaste veckan så skulle jag säga att det är med livet som insats man ger sig ut nu. I detta fallet tyvärr bokstavligt talat.

Min gissning är långfärdsskridskoåkare som åkt för tätt och så hamnade alla fyra i vattnet.
75 år gammal och ingen som kan dra upp en = godnatt.

Hur livbojen som en privatperson säger sig ha sett kommer in i bilden har jag inget svar på men det kanske kommer fram senare.
Citera
2021-02-26, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tunnelgatan
Typiskt äventyrslustna svennar som tror att de är odödliga mot allt.

Visst serru. Att dessa "svenskar" lystrar till namnet Abdulla eller något liknande och har permanent solbränna är närmare sanningen. Ingen nykter och frisk svensk person i ett gäng går ut på isen som den såg ut i går. Det gäller Ekerö badet också. Svenskar som drunknar via isolyckor gör det ensamma eller i grupp om MAX 2. Så enkelt var det med det.
Citera
2021-02-26, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detroit1
Med tanke på hur varmt det varit i Jönköpings län den senaste veckan så skulle jag säga att det är med livet som insats man ger sig ut nu. I detta fallet tyvärr bokstavligt talat.

Min gissning är långfärdsskridskoåkare som åkt för tätt och så hamnade alla fyra i vattnet.
75 år gammal och ingen som kan dra upp en = godnatt.

Hur livbojen som en privatperson säger sig ha sett kommer in i bilden har jag inget svar på men det kanske kommer fram senare.

Snack, ingen längfärdsåkare åker ut i en grupp på detta sätt. Om det varit någon enstaka som gjort det vore det en annan sak. Nejdu, dessa kommer ifrån en icke skridskoåkande del av världen.
Citera
2021-02-26, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Betydligt kallare klimatzon är kanske att ta i. Men visst, lite mer inlandsklimat är det. Men nu spelar det långsiktiga klimatet ingen roll i denna fråga, utan hur vädret har varit ute just nu är avgörande. Och har det varit så varmt som det varit nu flera dagar, bör man nog inte ge sig ut på isen.
Klimatmässigt ligger Småländska höglandet rätt nära stora delar av Västerbotten om man kollar lite kartjämförelser på SMHI Är själv belägen nästan 250 m.ö.h. och vi har ofta rätt dramatiskt väder.
Bor som sagt inte långt ifrån Sävsjö och det var förvisso 13 grader mitt på dagen men det blåste rätt rejält så det kändes fortfarande betydligt kallare. Vi har haft otroliga mängder snö men det mesta har töat bort sedan förra helgen och den som ger sig ut på isen nu har inget befintligt konsekvenstänk.
Senast redigerad av DesmondHume 2021-02-26 kl. 08:52.
Citera
2021-02-26, 08:52
Medlem
Sonnenwendes avatar
Någon borde ha koll på vilka det var som strök med tycker man?
Citera
2021-02-26, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo det ter sig faktiskt urbota dumt. Vi har haft extremt mildväder en längre tid och ge sig ut på is (speciellt i södra Sverige som Småland) ingen bra idé.
Extremt mildväder en längre tid? Några få dagar och knappast extremt. https://ibb.co/HKnv8nc
Citera
2021-02-26, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Snack, ingen längfärdsåkare åker ut i en grupp på detta sätt. Om det varit någon enstaka som gjort det vore det en annan sak. Nejdu, dessa kommer ifrån en icke skridskoåkande del av världen.

Det tror jag också. Det finns ju korkade Svensson också men det är för många fel som måste ha begåtts här.

Svenska gubbar i den åldern som är aktiva åker vet vanligtvis hur man förhåller sig till isarna, dom står inte fyra personer i en klunga utan sprider ut sig, vidare så går dom knappast själva ner i vaken för att rädda sin kompis. Möjligen att en skulle kunna gå ut om den i vaken börjar tappa medvetande och han har en kompis kvar på fast mark med livlina. Men är man den sista kvar på fast mark går man inte ner i samma vak som ens tre kompisar inte lyckas ta sig upp ur.

Den enda förklaringen är att det är fyra nysvenskar som suttit inne och frusit hela vintern men just den här fina dagen vill dom gå ut på isen som dom sett alla svenskar göra hela vintern. Sen fattar dom inte att det blivit varmare och att man inte kan stå i en klunga, och dom fattar inte att svenskarna som åker långfärdsskridsko på isarna har isdubbar, livlinor och åker med avstånd mellan varandra så att någon finns kvar på fast is.
Citera
2021-02-26, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
"Småländska höglandets klimat skiljer sig påtagligt från lägre liggande områdens (under omkring 200 meter över havet) och påminner om klimatet i Norrlands sydligare delar en bit innanför kusten."
"Småländska höglandet omfattar delar av kommunerna Aneby, Eksjö, Nässjö, Sävsjö,"
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sm%C3%A5l%C3%A4ndska_h%C3%B6glandet
Citera
2021-02-26, 09:16
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smushkush
Gick genom isen för några år sedan när jag åkte skridskor. Höst och fin blank is.

Är mer vältränad än de flesta, åker skidor springer och kajak stora delar av året. 177 och väger 70 kg muskler.

Kan säga att du överlever inte många sekunder i så kallt vatten. Efter 30 sek började ben och armar somna bort och kunde knappt röra dom.

Isen sprack hela tiden när jag skulle ta mig upp. Hade bara 20m till land och höll inte på klara mig.

Blir helt förskräckt varje gång jag läser nån jävla expert rekommendera isdubbar. Kommer inte hjälpa dig ett skit i många fall om du inte flyter.

Du ska ha flytoverall eller flytväst. Samt vattentäntäta kläder.då kan du ligga i vattnet i timmar och ändå ha stor chans att klara dig.

Folk underskattar kylan enormt mycket. Finns folk som dör av både chock och hjärtinfarkt pga det kalla vattnet.
Jag vibterbadar och ka utan vidare ligga i sju minuter med bara neoprenhandskar och skor. Men det är skillnad om man inte är van och får panik.

En ryggsäck med en påse med luft hjälper en del, och att försöka dra sig upp själv med full utrustning är ingen lek..
Citera
2021-02-26, 09:19
Medlem
jugbandbluess avatar
gissar att dom var oerfarna isfiskare? sett ganska många som tänjer på gränserna vad gäller is-tjocklek de senaste två veckorna
Citera
2021-02-26, 09:25
Medlem
JymdKjams avatar
Lite osmakligt att TV4 direkt efter nyheterna visar reklam för någon lånemäklarfirma där en kvinna glatt sågar hål i isen med motorsåg för att sedan obekymrat hoppa i och vinterbada...!?

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in