2021-02-26, 10:03
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitte
Detta var levnadsglada pigga gubbar med god fysik. Som både åker skidor, springer maraton och gjort vasalopp, vätternrundan o sverigeklassikern.
Det var troligen Nässjö friluftsfrämjande som ordnade långfärdsturen. Det var vana långfärdskridskoåkare och instruktörer. Konstigt att de inte var fler.
Förra veckan låg kärnisen på 30 cm.
Oerhört tragiskt. Många fruar som blir ensamma aldrles för tidigt och barnbarn som inte längre har en faffa eller moffa o busa o kramas med.

Stämmer detta? Kanske det troligaste ändå. Pimplare borde ha större självbevarelsedrift (de försöker ju skaffa föda för att leva, och kan vänta o ta en eka), medan skridskoåkare chansar innan isen försvinner. Kanske inte alla år som vallsjön lägger sig o gubbarna blir inte yngre. Särskilt inte nu då...

Annars kanske det har varit ett särskrivningsproblem..?: Vår is och våris. Man får vara försiktig vad man skriver på fejsbook o anslagstavlan vid philadelphia... och hur man läser.

Hemskt förstås. O tragiskt.
Senast redigerad av Lonnrot 2021-02-26 kl. 10:05.
Citera
2021-02-26, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proggbonden
Ispiken har du ingen nytta av då du drattat i vaken, tyvärr.
Ryggsäck med vattentät påse i som ger flytkraft och ispikar, kastlina skall fungera.

Vad snackar du om? Ispikarna var det som räddade mig när jag gick igenom isen en gång. Utan dem hade jag aldrig kunnat dra mig upp. Visst, isen sprack några meter men till slut bar den så jag kunde hacka mig framåt ovanpå isen tills jag vågade ställa mig upp. Folk längre bort kom springande och hjälpte mig till en bil där jag kunde värma mig och byta om. Nu skedde detta när jag var ung, dum och okunnig om hur man läser istjocklek, men faktum är att utan ispikarna hade jag inte kommit upp alls.
Citera
2021-02-26, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proggbonden
Ispiken har du ingen nytta av då du drattat i vaken, tyvärr.
Ryggsäck med vattentät påse i som ger flytkraft och ispikar, kastlina skall fungera.

Nu är det så att vitsen är att inte ramla i någon vak eller genom en för svag is. Om avsikten är att vinterbada kan man lika gärna göra det på en plats där man bottnar och kan ta sig upp mha stege eller dylikt. Sedan förstår jag inte varför du i ena meningen tycker att ispiken är onyttig och i andra meningen tvärtom. Men det är väl så människor med noll egen erfarenhet av isar resonerar.
Citera
2021-02-26, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElGubban
Vad snackar du om? Ispikarna var det som räddade mig när jag gick igenom isen en gång. Utan dem hade jag aldrig kunnat dra mig upp. Visst, isen sprack några meter men till slut bar den så jag kunde hacka mig framåt ovanpå isen tills jag vågade ställa mig upp. Folk längre bort kom springande och hjälpte mig till en bil där jag kunde värma mig och byta om. Nu skedde detta när jag var ung, dum och okunnig om hur man läser istjocklek, men faktum är att utan ispikarna hade jag inte kommit upp alls.

Du blandar nog ihop verktygen ispik och isdubbar.
Citera
2021-02-26, 10:26
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Ispik = singular - ispikar = plural... En lång ispik kan vara svårt att rädda sig med medan ispikar är ypperliga räddningsredskap.
Citera
2021-02-26, 10:27
Medlem
Karppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Pimplare borde ha större självbevarelsedrift (de försöker ju skaffa föda för att leva, och kan vänta o ta en eka),

Å andra sidan är många så beroende av pimplandet att de chansar ofta. Känner en som gick ut på svag is o drunknade trots att hans fruga hade förbjudit honom.
Citera
2021-02-26, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Du blandar nog ihop verktygen ispik och isdubbar.
Troligen, detta är en del olika typer av ispikar: https://i.postimg.cc/KcqbHxSz/ispik.jpg
och isdubbar: https://i.postimg.cc/rpXRR5Qv/isdubbar.jpg
Senast redigerad av Nypan-sr 2021-02-26 kl. 10:35.
Citera
2021-02-26, 10:30
Medlem
Verkar lite märkligt, dessa herrar borde rimligtvis ha varit ute på is förr och varit väl medvetna om hur förrädiskt is kan vara när det töar. Det var inga ungtuppar precis. Fylla inblandat?
Citera
2021-02-26, 10:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 460430-0014
Video från en skridskotur med Friluftsfrämjandet Nässjö nu februari.
https://youtu.be/Qi_1hP3ykPE

Det är ju det här som lockar. En fantastisk upplevelse om man gillar träning och natur.

Själv är jag ingen vintermänniska dock. Jag är ingen risktagare heller så jag skulle även avstå av den anledningen.

Man kan se att de alla har skyddsutrustning med sig. Men på en tunn is så hjälper isdubbar föga. När man övar så gör man ju oftast det i optimala förhållanden med en tjock is. Även då är det ju ganska svårt att ta sig upp.

Edit: Tydligen fiskare. Kanske lägre sannolikhet att de hade skyddsutrustning med sig.
Senast redigerad av Juristen08 2021-02-26 kl. 11:05.
Citera
2021-02-26, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Ispik = singular - ispikar = plural... En lång ispik kan vara svårt att rädda sig med medan ispikar är ypperliga räddningsredskap.

Det är isdubbar man tar sig upp med. Ispik har du för att känna av isen när du är ovanpå.
googla
Citera
2021-02-26, 10:43
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Du verkar förutsätta att det handlar om skridskoåkare som färdats i grupp.

En annan uppgift i tråden säger att det rörde sig om isfiskare. Fyndet av en livboj antyder kanske att någon gått genom isen och att någon annan drunknat vid försök att hjälpa till.

Spelar ingen roll. Idiotin är på samma nivå. Spelar ingen roll om man är fiskare, skridskoåkare eller amatörlivräddare. Ska man försöka rädda någon som gått igenom isen, då är det verkligen A och O att inte själv gå igenom, du är inte till nytta för någon när du ligger i en vak.
Citera
2021-02-26, 10:44
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosegutten
Det är isdubbar man tar sig upp med. Ispik har du för att känna av isen när du är ovanpå.
googla

Har jag skrivit och påstått något annat, månne? Nej, jag svarade på flera andra som tydligen inte visste skillnaden mellan de två, olika "verktygen"...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in