2021-02-26, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Det tror jag också. Det finns ju korkade Svensson också men det är för många fel som måste ha begåtts här.

Svenska gubbar i den åldern som är aktiva åker vet vanligtvis hur man förhåller sig till isarna, dom står inte fyra personer i en klunga utan sprider ut sig, vidare så går dom knappast själva ner i vaken för att rädda sin kompis. Möjligen att en skulle kunna gå ut om den i vaken börjar tappa medvetande och han har en kompis kvar på fast mark med livlina. Men är man den sista kvar på fast mark går man inte ner i samma vak som ens tre kompisar inte lyckas ta sig upp ur.

Den enda förklaringen är att det är fyra nysvenskar som suttit inne och frusit hela vintern men just den här fina dagen vill dom gå ut på isen som dom sett alla svenskar göra hela vintern. Sen fattar dom inte att det blivit varmare och att man inte kan stå i en klunga, och dom fattar inte att svenskarna som åker långfärdsskridsko på isarna har isdubbar, livlinor och åker med avstånd mellan varandra så att någon finns kvar på fast is.

Flashback är verkligen felfritt när det gäller att alltid peka ut invandrare när något har hänt. Alltid. Som hemmahörande runt Vallsjön kan jag konstatera att sjön inte ligger nära någon tätbebyggelse utan helt omges av landsbygd. Dessa påträffades i norra delen av sjön, vilken i princip enbart omgärdas av jordbruksfastigheter. Att det skulle vara 4 invandrargubbar (65-70 år!) betraktar jag som helt uteslutet. Vet tyvärr inte vilka det är men det lär man få höra snart. Sannolikt är det 4 män som bor på någon av gårdarna runt sjön. Väldigt tragiskt.
Citera
2021-02-26, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leffe00
Flashback är verkligen felfritt när det gäller att alltid peka ut invandrare när något har hänt. Alltid. Som hemmahörande runt Vallsjön kan jag konstatera att sjön inte ligger nära någon tätbebyggelse utan helt omges av landsbygd. Dessa påträffades i norra delen av sjön, vilken i princip enbart omgärdas av jordbruksfastigheter. Att det skulle vara 4 invandrargubbar (65-70 år!) betraktar jag som helt uteslutet. Vet tyvärr inte vilka det är men det lär man få höra snart. Sannolikt är det 4 män som bor på någon av gårdarna runt sjön. Väldigt tragiskt.

Och det bor inga nysvenskar på någon av de gårdarna?

Inte för att nysvenskar brukar köpa gårdar, men det är ju ganska vanligt att det hyrs ut bostäder på gårdar. Ombyggda Lagårdslängor, bagarstugor etc
Citera
2021-02-26, 09:38
Medlem
https://sverigesradio.se/artikel/fyra-man-doda-isen-var-dalig-pa-sjon

Några av dem ute och fiskade tydligen.
Citera
2021-02-26, 09:38
Medlem
Citat:
Det tror jag också. Det finns ju korkade Svensson också men det är för många fel som måste ha begåtts här.

Svenska gubbar i den åldern som är aktiva åker vet vanligtvis hur man förhåller sig till isarna, dom står inte fyra personer i en klunga utan sprider ut sig, vidare så går dom knappast själva ner i vaken för att rädda sin kompis. Möjligen att en skulle kunna gå ut om den i vaken börjar tappa medvetande och han har en kompis kvar på fast mark med livlina. Men är man den sista kvar på fast mark går man inte ner i samma vak som ens tre kompisar inte lyckas ta sig upp ur.

Vana skridskoåkare håller oftast bra avstånd när de åker. Men när de stannar för att prata om något så samlas de oftast på en liten yta. Missbedömer de då isens tjocklek eller styrka så kan sådan här hända.

Skridskoåkare kan dessutom komma långt ut på svag is innan det händer något när de är i rörelse. Men när de stannar kan isen brista.
Citera
2021-02-26, 09:41
Medlem
Här kan ni läsa om en liknande småländsk olycka för ett par år sedan:

(FB) 3 män döda efter att ha ramlat i sjön 2017-02-28

Sen är det många här inne som verkar tro att mångårig erfarenhet ger immunitet mot att råka ut för en olycka. Snarare är det så att personer med erfarenhet ibland tenderar att ha en övertro till sina egna förmågor. Det börjar slarvas med och tummas på säkerheten. Att tänka "det är ingen fara, jag kan ju det här" kan vara ödesdigert.
Nu talar jag givetvis inte bara om skridskoåkning utan om alla aktiviteter som är förenade med en risk.
Citera
2021-02-26, 09:47
Medlem
Citat:
Och det bor inga nysvenskar på någon av de gårdarna?

Inte för att nysvenskar brukar köpa gårdar, men det är ju ganska vanligt att det hyrs ut bostäder på gårdar. Ombyggda Lagårdslängor, bagarstugor etc

Det tror jag inte. Har aldrig sett några. Jordbruk och några enstaka sjönära fritidshus. Man måste vara bra fixerad vid invandrare om man ska komma till den helt ogrundade slutsatsen att det i detta fall skulle vara invandrare. Men det är ju tyvärr så många på flashback funkar. Ser det som sagt som helt uteslutet. Jag tror det rör sig om 4 äldre män som fiskat eller dylikt och tyvärr underskattat isen. Väldigt tragiskt.
Citera
2021-02-26, 09:47
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Personligen anser jag att dödsfall bara är tragiskt om personerna som dör inte hade kunnat undvika det hela öht. I detta fall är det mer idiotiskt än tragiskt. Jag tror för många litar på ledaren när de åker i grupp så här. Är ledaren dum i huvudet, ja, då kan det gå åt helvete. Även om alla har ett personligt ansvar att välja att befinna sig på isen förstås.
Du verkar förutsätta att det handlar om skridskoåkare som färdats i grupp.

En annan uppgift i tråden säger att det rörde sig om isfiskare. Fyndet av en livboj antyder kanske att någon gått genom isen och att någon annan drunknat vid försök att hjälpa till.
Citera
2021-02-26, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leffe00
Jag tror det rör sig om 4 äldre män som fiskat eller dylikt och tyvärr underskattat isen. Väldigt tragiskt.

Det tror jag också
Citera
2021-02-26, 09:54
Medlem
Att man vågar sig ut på isarna såhär dags när det dels har varit:
2-siffriga plusgrader i flera dagar
Legat snö på isen innan
Ajabaja!
Tråkigt för alla inblandade.
Citera
2021-02-26, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Du verkar förutsätta att det handlar om skridskoåkare som färdats i grupp.

En annan uppgift i tråden säger att det rörde sig om isfiskare. Fyndet av en livboj antyder kanske att någon gått genom isen och att någon annan drunknat vid försök att hjälpa till.

Ja. Jag vet inte exakt var på Vallsjön detta har hänt men i nyhetsrapporteringen talades det om norra delen av sjön. Hela sjön är relativt otillgänglig för alla som inte bor utmed den. De öppna platser som finns ligger mer åt söder, Vallsjöbaden, Solvik och Sjölyckan. Om olyckan skett i norra delen av sjön är det mycket troligt att det är några närboende. Allmänheten kommer inte ned till sjön där och det är liksom inte en sjö som man är ute och ”går på” eller åker skridskor, om man inte bor i närheten. Särskilt inte den delen av sjön.
Citera
2021-02-26, 09:56
Medlem
proggbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Känner mig utpekad. Är själv "gammal gubbe". Fiskade just på Vallsjön (dock annat län) igår. Det gick alldeles utmärkt och fiskelyckan var god. Allt handlar om att man lär sig läsa isen och alltid har med sig ispik för att bedöma isens bärkraft innan man förflyttar sig. Att bli kallad idiot enbart av den anledningen att man beträder en våris är en grov förolämpning.

Ispiken har du ingen nytta av då du drattat i vaken, tyvärr.
Ryggsäck med vattentät påse i som ger flytkraft och ispikar, kastlina skall fungera.
Citera
2021-02-26, 10:01
Medlem
NissanMicra1988K10s avatar
Det här med att gå ut på isen borde ju vara förbjudet med tanke på antalet människor som dör årligen.

De infördes färdbevis för vattenskoter efter alla olyckor. Man borde självklart lagföra vistelse på is också kan man tyck.

Jag hoppas att någon politiker läser detta och kan medföra mitt meddelande till regeringen.

Sedan är obduktionen intressant också, hade dessa individer som miste livet alkoholhaltiga rusdryck i blodet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in