2021-02-26, 00:42
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Dina upprepningar och förklaringar om rättsläget är tröttsamma. Om du hade haft rätt hade Ebba Usch och hennes baaarn kunnat flytta in i huset, enligt planen, innan jul. De hade kunnat mysa i Esbjörns vardagsrum med brasan tänd, läst alla dess barnböcker som skall kompensera för att morsan inte läst en enda bok. Ebba hade kunnat shoppa smäck och allt annat hon åtrår för att föreviga drömmen om Sörgårsidyllen på Instagram.

Nu kämpar Ebba mot bättre vetande och de lagar vi har om skräpavtal, i en tingsrätt för att tilltvinga sig egendom som inte tillkommer henne.

Ebba är alltför artig och väluppfostrad för göra det du skrev, fastän hon kunnat göra det. Hade jag varit köparen istället så hade jag gått all-in på Tillträdesdagen med min armé av hantverkare. Blåst hela huset direkt, inklusive ny ytterdörr och nya lås. Sedan hade jag och mina barn firat jul där med spisen tänd och allt! Och hade sedan Esbjörn saknat sina 3,5 MSEK så fick han höra av sig till mig eller stämma mig i domstol för att få dem.

Skillnaden är förstås att jag inte är en offentlig person som hon är och behöver inte agera lika försiktigt.
2021-02-26, 00:46
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Så på tisdag börjar rättegången. Skönt.

Efter att ha sett inslaget med Esbjörn har jag inga som helst sympatier för honom längre.
Vilken vidrig soppa att hamna i som köpare.
Sen ska hon renovera skithuset och rensa bort bilvrak mm från soptippstomten.
Jag håller med.
I Expressens inslag framstod han som en timid, lätt förvirrad herre.
Här ger han ett ganska hårt och otrevligt intryck.
- Hon fällde träd på tomten, det är åt helvete!
- Blir ingen affär.
- Jag bröt kontraktet.
- Tänker aldrig mer prata med henne.
Senast redigerad av Knut-Anne 2021-02-26 kl. 00:48.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
När skulle en äldre herre anse sig vara icke kapabel att sköta sig själv och sin business?

Det hör väl till sakens natur att denna upptäck måste göras av andra - inte av "patienten" själv som av förståeliga skäl inte kan diagnostisera sig själv.

Om exempelvis har lite sämre minne då kommer man ju knappt ihåg vad man inte kommer ihåg..

Och det har man ju i det här fallet gjort och kommit fram till att det inte är något större fel på Esbjörn, förutom att han är gammal.

Vilket i sig inte vart något problem vid dels ett polisförhör samt när en annan lägenhet sålts.

Men i Sverige så är än så länge inte hög ålder ett skäl att ogiltigförklara allt dom skriver på. Och då får man utgå ifrån att dom är vid sina sinnens fulla bruk vid en eventuell försäljning.

Eller menar du att alla som går på telefonförsäljares knep är dementa?

Sen är det en viss skillnad på hur telefonförsäljning går till och hur den här affären har gått till. Vilket gör det lite fånigt att jämnföra.
Senast redigerad av Stegbil 2021-02-26 kl. 00:48.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Jag har jobbat med sådana här affärer i nästan 20 år. Du får fundera själv en stund, så kanske det klarnar för dig.

Jaha?

Hela äganderätten går inte över förens köpeskillingen är lagd.

Säljer du (som köpare#1) ett hus där du inte lagt köpeskilling riskerar du skadestånd till köpare #2, för köpare #2 kommer inte kunna bli lagfaren ägare. Hur mycket köpare #2 vill.
Tills... du som köpare #1 betalat.

Säljare #1 har förmodligen villkor, att betalar du inte kan köpet hävas/återgå.

Vad säger du om detta då
"5 § Har i köpehandlingen föreskrivits att köpebrev skall upprättas, skall det anses som om förvärvets fullbordan eller bestånd gjorts beroende av köpeskillingens erläggande."
2021-02-26, 00:47
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ebba är alltför artig och väluppfostrad för göra det du skrev, fastän hon kunnat göra det. Hade jag varit köparen istället så hade jag gått all-in på Tillträdesdagen med min armé av hantverkare. Blåst hela huset direkt, inklusive ny ytterdörr och nya lås. Sedan hade jag och mina barn firat jul där med spisen tänd och allt! Och hade sedan Esbjörn saknat sina 3,5 MSEK så fick han höra av sig till mig eller stämma mig i domstol för att få dem.

Skillnaden är förstås att jag inte är en offentlig person som hon är och behöver inte agera lika försiktigt.

Samtidigt så hade det nog varit otroligt mycket mindre media kring detta om hon gjort just så.
Och Esbjörn hade ju inte behövt stämma henne för att få pengarna heller. Bara komma till banken.
Kruxet är lagfarten, men det hade väl varit en mindre del i det hela.
2021-02-26, 00:49
Medlem
Citat:

Utan erlagd köpeskillning? Intressant rättsläge.... så visst om du tror att du har rätt att göra så.
Nooooo.

"Blåst hela huset direkt, inklusive ny ytterdörr och nya lås"
Jag får inte ens göra så i ett hus jag äger med hyresgäster. Men du tror Ebba skulle kunna göra det....
Vad sa du? Jobbat 20år... med vad?
2021-02-26, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Jaha?

Säljer du (som köpare#1) ett hus där du inte lagt köpeskilling riskerar du skadestånd till köpare #2, för köpare #2 kommer inte kunna bli lagfaren ägare. Hur mycket köpare #2 vill.

Vad säger du om detta då
"5 § Har i köpehandlingen föreskrivits att köpebrev skall upprättas, skall det anses som om förvärvets fullbordan eller bestånd gjorts beroende av köpeskillingens erläggande."

Varför läser du inte det som jag länkade där HD tar upp vad som gäller?
Så slipper du gissa.

Ett gäng inlägg upp. Med länkar och allt.
Inlägg 16.108 så slipper du leta för mycket.
Senast redigerad av Stegbil 2021-02-26 kl. 00:52.
2021-02-26, 00:50
Medlem
trngws avatar
Citat:
Jaha?

Vad säger du om detta då

Det är ju rena killgissningar du kommer med. Du har ju inte den blekaste aning vad du snackar om. Det ser alla vi som har kunskap om detta. Du är bara ett enda stort skämt.

Ja, vi säger att det är precis som det står i lagen. Det är det vi sagt hela tiden. Men du tycks inte förstå innebörden, vare sig av det vi säger eller av vad som står i lagen.

Vad säger du om det som står i 5 §?
2021-02-26, 00:52
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
https://lagen.nu/dom/nja/1995s178

Lite längre ner så står det också

EBT är med andra ord ägare den dagen kontraktet skrivs.
Affären är fullbordad när köpeskillingen erläggs. EBT får anses ha gjort sin del i att dyka upp på det möte där köpeskillingen ska betalas.
Esbjörn gör det inte. Och då strid mot det jag fetade. Han kan helt enkelt inte förhindra att köpet fullbordas genom att inte dyka upp.

Det här är för övrigt HD som skriver. Högre än så ser jag det som svårt att komma.
Så nu har det även hänvisats till en HD-dom om vad som FAKTISKT gäller. Så då är den saken avklarad (åter igen)

Det medför även att tingsrättens dom är den enda som kommer avkunnas.
Men det är Esbjörn som ska vidta nästa steg i köpeavtalet innan köpeskillingen utbetalas i sin helhet (-Ebbas extra kostnader), han ska lösa inteckningen på 600.000:- med huset som säkerhet.
Nå det går också dra från köpeskillingen och Ebba betalar in det till banken i Dalarna.
Sen skriva under köpebrevet och få resterande köpeskilling på valfritt konto.
HD tar inte fallet då HD sen tidigare har prejudicerande dom, inget överklagande går att göra.
2021-02-26, 00:53
Medlem
trngws avatar
Citat:
Utan erlagd köpeskillning? Intressant rättsläge.... så visst om du tror att du har rätt att göra så.
Nooooo.

Jag får inte ens göra så i ett hus jag äger med hyresgäster. Men du tror Ebba skulle kunna göra det....

Jo, faktiskt, just så. Du vet återigen inte vad du pratar om.

Du får inte göra så i ett hus med hyresgäster. Nej, självklart får du inte det. Vad trodde du?

Som sagt, du har noll kunskaper i ämnet. Det är mycket tydligt.
Och om det nu är så att du äger fastigheter med hyresgäster, då är det extremt beklämmande att du är så okunnig som du är!
2021-02-26, 00:57
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Nooooo.

Jag har varit placerings- & privatrådgivare på bank tidigare. Har uppskattat att jag deltagit i ca 2000 bostadsaffärer, kanske hälften fastigheter och hälften bostadsrätter. Har aldrig varit med om ett fall som detta - därför så intressant att följa.

PS. Sedan ca 15 år har jag bytt till IT-branschen. Jag har även ett privat fastighetsbestånd, inte bara i Sverige. Bor tidvis utomlands, men försöker följa fallet trots tidszoner.
2021-02-26, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Och det har man ju i det här fallet gjort och kommit fram till att det inte är något större fel på Esbjörn, förutom att han är gammal.

Vilket i sig inte vart något problem vid dels ett polisförhör samt när en annan lägenhet sålts.

Men i Sverige så är än så länge inte hög ålder ett skäl att ogiltigförklara allt dom skriver på. Och då får man utgå ifrån att dom är vid sina sinnens fulla bruk vid en eventuell försäljning.

Eller menar du att alla som går på telefonförsäljares knep är dementa?

Sen är det en viss skillnad på hur telefonförsäljning går till och hur den här affären har gått till. Vilket gör det lite fånigt att jämnföra.

Nejdå. Det finns flera som är lättlurade än våra gamlingar..

Många har svårt att säga nej. De känner sig oartiga. Vill inte såra någon. Vill att den goda stämningen fortsätter och särskilt i detta fall att partiledaren tycker om en. Inte att hon blir sur och ledsen.

För det var ju trots allt Ebba som tog kontakt med Esbjörn - inte tvärtom. Så Esbjörn kände sig säkert lite "speciell" och blev tagen av situationen. En livslevande partiledare som björn Esbjörn på fika.. och berömde hans hus.

Det är lite fult när man tänker på det. Lurendrejeri på hög nivå.

Om Ebba ändå bara hade bjudit på fika och nämt att IFALL Esbjörn någonsin tänker sälja villan, då ska han komma ihåg att Ebba är MYCKET intresserad av att få köpa den.

Men Ebba var väl rädd för att Esbjörn skulle glömma bort det - och sälja till någon annan?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in