2021-02-25, 19:05
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Vadå ”ingen person som är skyldig”. De är avlönade för att stoppa smittor och förhindra att folk dör, det som är deras jobb. Laos smittskyddsansvarige gör exakt det han får betalt för men han kan knappast jobba i alla länder samtidigt.

All heder åt smittskyddschefen i Laos.
Citera
2021-02-25, 19:10
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Håller med det är bättre än ingenting men kommer alla av de unga i de breda grupperna att acceptera det? Vårdpersonal har ju redan tackat nej om det vara under tumult eller bara att de uteblev vet jag inte.

Tror tvekan många gånger handlar om oron för biverkningar och då menar jag INTE några allvarliga sådana. Många får dock feber, muskelvärk, frossa etc i ungefär ett dygn efter vaccinationen vilket innebär en dag borta från arbete, problem med hämta/lämna barn etc etc.
Citera
2021-02-25, 19:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
All heder åt smittskyddschefen i Laos.
Japp, men vi får ju inse att världen är körd om inte kompetenta människor som han börjar ta jobb som smittskyddsexperter.
Citera
2021-02-25, 19:18
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Det är så hysteriskt lustigt och intressant att MSM klagar på den amerikanska hanteringen utav Covid-19 och klagar på hur många som dött där. Ser man enkom till hur många som dött/capita så är Sverige jämsides med USA, men detta belyses aldrig...

Var ju så lustigt i våras/somras när man på samma sida på typ Aftonbladet kunde läsa:

EXPERTER: MUNSKYDD KAN VARA FARLIGT!

Och precis under

HÄR STRUNTAT TRUMP I MUNSKYDD!
Citera
2021-02-25, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Vad är det för typ av nedgång du hade förväntat dig? Israel har en påtaglig nedgång i antal patienter som skrivs in på sjukhus. Störst är nedgången i den åldersgrupp som fick vaccinet först. Nedgången är dessutom påtaglig.
Det är dessutom, tror jag, påvisat att det bara 0,6 procent av dem som hade fått vaccinet har utvecklat någon symptom (milda tror jag). Jag föreslår att du ska sluta med att debattera med alarmisterna. Värdelöst tycker jag. Ibland tänker jag att det kanske finns folk som sitter någonstans och hoppas på att detta med vaccin ska bli ett misslyckat projekt...
Citera
2021-02-25, 19:25
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Flertaliga fall i USA ochså.

Blodpropp eller förstört nervsystem. Sars-2 kan orsaka båda.
Tex. så kan du lätt hitta beskrivningar på nätet om folk som
aldrig vaknar upp efter IVA. Blodproppar är välkänt, och om inte jag minns fel,
den vanligaste dödsorsaken. (Utan behandling)

Blodpropp eller förstört nervsystem kan du ochså knyta till "fördröjd sekundär död".

One in 10 Covid patients die within months of leaving hospital, study reveals.
https://www.independent.co.uk/news/health/coronavirus-hospitals-death-long-covid-b1804704.html

När syresättningen i blodet är för låg så kan man tuppa av när som helst.
Citera
2021-02-25, 19:26
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Någon som sett hur Sverige rapporterar sekundärdöda?

One in 10 Covid patients die within months of leaving hospital, study reveals
https://www.independent.co.uk/news/health/coronavirus-hospitals-death-long-covid-b1804704.html

50 000 på sjukhus. Bör då ge ca, 5000 sekundärt döda i Sverige. Hur har de rapporterats?

Inte alls misstänker jag, den där undersökningen kom ju häromdagen.
Citera
2021-02-25, 19:29
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Haha! Du igen?

Du verkar vara själva epicentrum för allt som rör denna pandemi..
Så fort det dyker upp en anekdot om något som rör covid-19, så känner du ett par personer som råkar ut för just detta..

Har du överhuvudtaget någon i din bekantskapskrets som INTE haft CovAids och råkat ut för något nytt?

Min granne fick också en propp av covid, dock i hjärnan, men verkar ok nu.
Citera
2021-02-25, 19:33
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Man kan kalla det vad man vill, det blir semantik ibland med försvararna av FHMs katastrofstrategi, men det finns belägg för att det var så FHM tänkte, det har skrivits både bok och artiklar om detta. Sedan om man som FHM eller FHM-försvarare vill omskriva det, är det något annat och ett rätt märkligt förfarande.

Sanningen har dock en tendens att komma fram till slut. Läs gärna mer om ämnet i div. artiklar osv.

Här är ett exempel:

Folkhälsomyndigheten hade i mars olika alternativa strategier för hur epidemin skulle stoppas i Sverige. Man valde då vägen mot hypotetisk flockimmunitet(...) (Mer info i artikeln).

Att flockimmunitet var målet med Sveriges smitthantering och strategi, är oerhört svårt att förneka. Om så inte vore fallet, så hade man ju nämligen infört riktiga smittskyddsåtgärder istället för att gå emot resten av världens sätt att bedriva smittskyddsarbete osv.

https://www.nyteknik.se/samhalle/fhm-s-tidiga-strategi-var-flockimmunitet-7004491

Anders Tegnell uttalar sig i artikeln:
Tüll förespråkade alternativ två och poängterade att alternativ tre framstod som en huvudlös strategi. Anders Tegnell svarade: “Jo, vi har vandrat igenom detta och trots allt landat i 3.”

Tegnell säger nu till Svenska Dagbladet att det handlar om en missuppfattning om vad begreppen innebär.

Det handlar inte om att vi offrar en massa människor för att uppnå immunitet. Den här modellen var den enda framkomliga.
Jag litar inte på att Anders Tegnell talar sanning. Anders Tegnell har visat att han inte har något emot att ljuga.

Folkhälsomyndighetens strategi var att bygga upp immunitet genom infektion. Ifall det inte hade varit strategin, så hade tillsett att resenärer från länder med smittspridning hade fångats upp vid ankomst till Sverige. Det var ett medvetet val att låta smittbärare flöda in i landet utan åtgärd. Det var ett medvetet val att insistera på att elever skulle närvara i skolan, även ifall dom nyss hade kommit hem från resa i länder med smittspridning. Det var Anders Tegnell som ägnade sig åt att tillrättavisa skolor som försökte förebygga smittspridning bland eleverna.

Frånvaron av åtgärder kan icke förklaras med att åtgärderna skulle ha haft negativa effekter på samhället. Det hade kostat så lite att fånga in anländande resenärer redan vid ankomst. Det var en helt medveten strategi att viruset skulle komma in i Sverige, och fort skulle det gå.

Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Fy fan vad dåliga resten av världen var på att bedriva smittskyddsarbete med tanke på slutresultatet.

Att Sverige, som alltså hade snabb flockimmunitet som mål, klarat sig betydligt lindrigare än snittet trots att övriga världen försökte stoppa smittan. Det är häpnadsväckande på något sätt.

Sverige har verkligen inte klarat sig lindrigare än genomsnittet i Världen; tvärtom.

Sverige har haft 4 gånger så många dödsfall per befolkningsmängd jämfört med genomsnittet för Världen.
Citera
2021-02-25, 19:34
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Israel har ju tokvaccinerat, men verkar inte se så mycket bättre ut där än i Sverige. Hade förväntat mig lite större nedgång där. En viss andel mutationer som smiter förbi vaccinet kommer antagligen surra runt ett bra tag dessutom. Antikroppar är bra men när allt fler har dem ökar selektionstrycket och därmed risken för fler ytterligare vaccin-resistenta mutationer.

Det går trögt i Israel. Det tag ju minst en månad innan dödstalen börjar sjunka från infektion till död är tiden i genomsnitt 30dagar. Kollar man på dom som fått en jabb så sjönk sjukhusinläggningarna till nästan noll efter tre veckor.
Citera
2021-02-25, 19:35
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
Var ju så lustigt i våras/somras när man på samma sida på typ Aftonbladet kunde läsa:

EXPERTER: MUNSKYDD KAN VARA FARLIGT!

Och precis under

HÄR STRUNTAT TRUMP I MUNSKYDD!

Ja, det tänkte jag också på. Aftonbladet och de flesta andra PK-media (dock, märkligt nog, faktiskt inte DN) försvarade Tegnells dumheter intill sista blodsdroppen. Men när Trump hyllade Sveriges strategi och härmade efter den, så framställdes han som en idiot. Jag undrar fortfarande hur dom fick ihop det..?
Citera
2021-02-25, 19:35
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Anders Tegnell uttalar sig i artikeln:
Tüll förespråkade alternativ två och poängterade att alternativ tre framstod som en huvudlös strategi. Anders Tegnell svarade: “Jo, vi har vandrat igenom detta och trots allt landat i 3.”

Tegnell säger nu till Svenska Dagbladet att det handlar om en missuppfattning om vad begreppen innebär.

Det handlar inte om att vi offrar en massa människor för att uppnå immunitet. Den här modellen var den enda framkomliga.
Jag litar inte på att Anders Tegnell talar sanning. Anders Tegnell har visat att han inte har något emot att ljuga.

Folkhälsomyndighetens strategi var att bygga upp immunitet genom infektion. Ifall det inte hade varit strategin, så hade tillsett att resenärer från länder med smittspridning hade fångats upp vid ankomst till Sverige. Det var ett medvetet val att låta smittbärare flöda in i landet utan åtgärd. Det var ett medvetet val att insistera på att elever skulle närvara i skolan, även ifall dom nyss hade kommit hem från resa i länder med smittspridning. Det var Anders Tegnell som ägnade sig åt att tillrättavisa skolor som försökte förebygga smittspridning bland eleverna.

Frånvaron av åtgärder kan icke förklaras med att åtgärderna skulle ha haft negativa effekter på samhället. Det hade kostat så lite att fånga in anländande resenärer redan vid ankomst. Det var en helt medveten strategi att viruset skulle komma in i Sverige, och fort skulle det gå.

Sverige har verkligen inte klarat sig lindrigare än genomsnittet i Världen; tvärtom.

Sverige har haft 4 gånger så många dödsfall per befolkningsmängd jämfört med genomsnittet för Världen.

Är det rapporterade döda i covid-19 du utgår ifrån, eller är det överdödligheten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in