Citat:
Ursprungligen postat av
prrrr
Något som förvånar mig är att vår konstant "medelhöga" nivå av smitta (just nu 450 per 100k personer/14 dagar) inte gjort att smittan går ner på sikt (t ex nu under analkande tredje våg). Vi ligger högre än i princip alla jämförbara länder i Europa (högre än Frankrike, Italien och Spanien samt tidigare hårt drabbade länder som Belgien och Nederländerna). De som ligger högre än Sverige senaste 14 dagarna är typ Estland, Lettland och ett par andra.
Min poäng är väl att jag tycker att det förvånande att vi inte uppnått någon typ av immunitet eller nedgång i smitta, åtminstone i Stockholm, med så konstant höga nivåer?
Källa:
https://www.ecdc.europa.eu/en/cases-2019-ncov-eueea
Det är inte så konstigt. Flockimmunitet var ju så klart en myt eller önskedröm som FHM tycktes ha under våren 2020. Nu vill väl varken FHM eller någon annan från officiellt håll längre kännas vid att det var det man strävade efter. Inte när man sett resultatet, vilket onekligen var många döda och många sjukhusinlagda - utan en tillstymmelse till någon flockimmunitet.
Hade vi varit vid flockimmunitet eller i närheten så skulle ju självklart smittotakten stannat av markant, för länge sedan.
Ovanpå det så är ju de olika mutationerna här nu, kanske främst då den brittiska som är mer smittsam, så det driver väl på spridningen extra mycket också.