2021-02-25, 15:54
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Det hade ändå inte hjälpt honom ur något. Det fungerar inte på det sättet, helt enkelt. Han kan inte återbetala med befriande verkan utan han är fortfarande bunden av avtalet.

Så här är min tanke: Ebba har dyrt och heligt gått ut i media och sagt att hon inte tänkte fullfölja affären om det stred mot Esbjörns vilja. Hon hade kunnat teckna ett nytt avtal med Esbjörn att köpet går åter mot att hon återfår handpenningen. Det verkar hon dock inte vara intresserad av när det verkligen kommer till kritan. Pinsamt är bara förnamnet
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Du menar...

Att köparen skulle betalat en mäklare, som bjöd ut huset på Hemnet och trissade upp priset för säljarens räkning ?

Jaja, konstigare saker har hörts i tråden, men inte mycket.

Många här verkar inte förstå att när en affär görs upp utan en mäklare så tar köparen största risken. Framför allt så måste köparen vara säker på att få loss alla pantbrev, dvs vara helt säker på att fastigheten inte är pantsatt för säljarens eller någon annans lån. Inte behagligt att betala in en massa miljoner och inte vara helt säker på vad man får....

Det är ju dessutom säljaren som betalar för mäklaren så Ebba hade absolut inget att förlora på om Esbjörn anlitat en sådan.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VildaWebben
KD har sjunkit kraftigt i opinionen så helt klart tar partiet stryk på grund av Ebbas skandaler.

Jag har tidigare på detta forum fram till denna affär varit positiv till Ebba, då jag ser kristendomen som en god kraft mot islamisering och kriminalitet. Kristna värderingar har varit grundläggande för civilisationen. Ebba är inte en del av det kristna kulturarvet, hon är bara en förvuxen barnunge av vår tid, där det är sociala medel och influensers som är värdegrunden.

Jag har stödröstat på KD många gånger, trots mitt medlemskap i M. Nu tror jag inte längre på något litet parti, eftersom det är för lätt för diverse nollor att klättra där, och det förstör Sverige.
2021-02-25, 15:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Ta du en tur till banken! De kommer aldrig lämna ut vem kontot tillhör
"Ta en tur till banken?" Är 60-talet tillbaka? Om jag får en insättning på mitt konto kan jag givetvis eftetforska vem jag fått insättningen ifrån. Det handlar ju inte om att kontakta banken med en random fråga utan "Vem tillhör det här kontot som fört över hundratusentals kronor till mig? Jaså, Ebba BT. Då ska jag lägga en betalorder och skicka tillbaka dem".
2021-02-25, 15:56
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Många här verkar inte förstå att när en affär görs upp utan en mäklare så tar köparen största risken. Framför allt så måste köparen vara säker på att få loss alla pantbrev, dvs vara helt säker på att fastigheten inte är pantsatt för säljarens eller någon annans lån. Inte behagligt att betala in en massa miljoner och inte vara helt säker på vad man får....

Det är ju dessutom säljaren som betalar för mäklaren så Ebba hade absolut inget att förlora på om Esbjörn anlitat en sådan.

Vad säger du om att Ebba i så fall anlitar en egen mäklare, som formulerar köpeavtalet och gör de kontroller som hör till, till exempel avseende pantbrev och andra belastningar (och rättigheter)?

Kan det vara en lösning?
2021-02-25, 15:57
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
haha det där är lögn, ren och skär lögn.
96% av alla privata fastighetsaffärer i Uppsala görs genom mäklare.
Övriga 4% utgörs till absolut störst del av arvsskiften och gåvor.
Jag vågar påstå att tillvägagångsättet Ebba Busch har haft är unikt eller max utgör någon del av en promille av de affärer som sker.

Att köparen initierar en försäljning är i sig ovanligt men på intet sätt unikt.
Att köparen samtidigt är helt främmande för säljaren gör det ännu mer ovanligt.
Att sedan köparen som främmande person ombesörjer all administration kring försäljningen gör detta ännu mer suspekt och ovanligt, detta är ett tillvägagångssätt som används av bluffmakare och lurendrejare.
Exakt! Du gör en bra sammanställning här. Det är det här tingsrätten måste ta i beaktande, hur de båda parterna har kommit fram till sälj/köp
2021-02-25, 15:57
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Så här är min tanke: Ebba har dyrt och heligt gått ut i media och sagt att hon inte tänkte fullfölja affären om det stred mot Esbjörns vilja. Hon hade kunnat teckna ett nytt avtal med Esbjörn att köpet går åter mot att hon återfår handpenningen. Det verkar hon dock inte vara intresserad av när det verkligen kommer till kritan. Pinsamt är bara förnamnet

Det här har ältat ältats in absurdum i tråden!

Esbjörn valde att inte dyka upp. Än värre - han gick till pressen istället. Ebba hade säkert gjort upp i godo om han agerat som en hedersman.
2021-02-25, 15:59
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Ja jag håller på å lusläser domen nu och antecknar. Tjejen verkar ju vara något av en sk värsting och domen baseras främst på hennes berättelse. Ja den är helt avgörande. Hon skämdes över brännmärket, ja såklart när hon tillfogat sig det själv. Det står ju i domen att det inte kan uteslutas.

Bevisligen har hon ju ett självskadebeteende då hon ju skurit sig själv i handleden. Även modern var skeptisk till hennes berättelse. Märkligt också att åklagaren motsatte sig ett yttrande från Socialstyrelsens rättsliga råd vad beträffade brännmärket och rätten lät honom få det igenom.

Ebba kan inte ha läst igenom domen för då hade hon nog inte omnämnt den i sitt Facebook inlägg. Hon som jag har säkert förletts att tro vad som här skrivits om att JB är ett riktigt monster som våldtagit och torterat småbarn.
Citat:
"postat av kubun" JB är ett riktigt monster som våldtagit och torterat småbarn.

Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Då är vi i alla fall överens om att den beskrivna gärningen utgör tortyr och våldtäkt och är den som för sådant är ett monster.

En enig tingsrätt och en enig hovrätt anser till skillnad från dig att gärningen är bevisad och att han har begått dem. HD likaså genom att de inte tog upp överklagandet.

Han dömdes till 2 års fängelse för att, som du uttrycker det, ha torterat och våldtagit småbarn.
Vilken jävla fulcitering (det som jag fetade) - trodde inte du skulle känna dig nödgad att ta till sånt. Nåja nu har jag iaf citerat mig själv så alla får det rätta sammanhanget och inte får intrycket att jag är överens med dig om att JB är ett monster.

Nu har jag läst klart domen och herregud vilket dåligt försvar JB måste ha haft vid den högre instansen. Jag hade tveklöst fått honom frikänd förutom kanske på punkten om att han i vredesmod skar sönder sladdar till dator m.m. som styvdottern förfogade över.

Ja det finns så mycket märkligt i detta fall så det är rent förunderligt. Bara det att hon själv (målsägaren) anger att han avbröt sitt(?!) närmande och avlägsnade sig med kalsingarna på sig ska ju inte rendera i ett försök till våldtäkt.

I tingsrätten säger tjejen att han bränt henne när hon stod i köket och i hovrätten säger hon att han gjort det när hon satt och tittade på TV. Hade det förhållit sig så att JB orsakat henne brännskadan så hade hon naturligtvis kommit ihåg var det hade skett. Hon ljög då hon gjort det själv.

Likaledes det om blåögat. Hon ringer till sin mor och omtalar att hon cyklat ikull och skadat sig. Väl när familjen är samlad så menar JB att det kanske är bäst att flickan får uppsöka en läkare för å få ögat undersökt men det vill inte flickan. Inte speciellt långsökt att tro att blåögat kan hon ha fått av en fajt med någon jämnårig kanske en hemlig pojkvän.

Uppgifter läggs av henne till när kompletterande frågor och påståenden framförs av förhörsledare som ändras tas bort fram och tillbaka. Utan tvivel har hon fått någon enstaka örfil av JB men hon framhåller att det berott på olydnad och ohörsamhet, ja kanske så till förhörsledarens stora förtret.

Okey, det finns mycket mer att säga om denna dom men nu får det räcka för min del. Dock är jag fullständigt övertygad om att JB är oskyldigt dömd vad det gäller de allvarliga punkterna i åtalet.
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
Givetvis skulle hon blandat in en mäklare som tog ansvar, ansvar för att uppnå kundkännedom, kontrollplikt, och omsorgsplikt om båda parter. Dessutom borde det verkligen ligga i hennes intresse att allt verkligen går rätt till och betala för det istället för att skylla på 83.åringen att han inte ville ha mäklare för han inte ville betala för det... när hon dessutom köper fastigheten till under marknadsvärde! Nu blir det bara en riktigt vidrig historia med en tvivelaktig mäklare som drar ner för alla seriösa mäklare.

Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Berätta gärna för alla hur du vet att det är i underpris.

Citat:
Sedan 2010 har 6 köp gjorts av strandtomter runt samma sjö, om adressen stämmer som länkats här i tråden, omvandlat till dagens priset så är snittpriset 7.873.000 kr snitt taxeringsvärde 2.965.667

Skicket på tomten har jag inte men att en tomt skulle behöva sanerats för att det stått några bilar på den....kom igen... strandtomt ät alltid strandtomt och priserna på dessa fastigheter har verkligen sprungit på sista tiden inte minst nu i coronatider.

Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Dina siffror låter mer som bebyggda tomter.

Citat:
Aktuell fastighet ÄR bebyggd. Det är inte ens ett rivningsobjekt, det saknas dock avlopp och vatten idag som jag förstått, vilket inte är så jättedyrt i jämförelse, och sedan har det säkert en del moderniseringsbehov. Men Ebbas tanke var ju att renovera så det kan omöjligen vara helt åt fanders och omöjligen ett rivningsobjekt. Ser ju onekligen insynsskyddat ut från google maps och det är ju alltid trevligt!
Grannfastigheten på samma gata (en fastighet emellan) därifrån är värderat till 11,9 miljoner i dagens prisvärde (enligt statistik). (såld för ca 8 milj 2011)

Citat:
Fast nu är det ju inte media som har värderat tomten utan två mäklare........

Vad säger vår högst ärade mäklare i tråden om det värderade marknadspriset?

4.2 miljoner juli/aug 2020 baserad på en utökad undersökning av fastigheten.
5.7 miljoner nov/dec 2020 baserat på Binninges värderingslöfte av fastigheten.
4.6 miljoner Jan/feb 2021 baserad på kalkylerade beräkningar av fastigheten.

Vilken stämmer bäst med din verklighet om 7-8 miljoner för läget läget och läget?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
"Ta en tur till banken?" Är 60-talet tillbaka? Om jag får en insättning på mitt konto kan jag givetvis eftetforska vem jag fått insättningen ifrån. Det handlar ju inte om att kontakta banken med en random fråga utan "Vem tillhör det här kontot som fört över hundratusentals kronor till mig? Jaså, Ebba BT. Då ska jag lägga en betalorder och skicka tillbaka dem".

I Sverige omfattas alla banker av banksekretess vilket innebär att din banktjänsteman inte får lämna ut några uppgifter om dina bankkonton eller annan information till utomstående.
2021-02-25, 16:00
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Det här har ältat ältats in absurdum i tråden!

Esbjörn valde att inte dyka upp. Än värre - han gick till pressen istället. Ebba hade säkert gjort upp i godo om han agerat som en hedersman.
Det är inte för sent än för Ebba att göra upp i godo, om viljan finns så att säga
2021-02-25, 16:01
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankpetare
Vill lufta några enkla frågor jag har.

Om nu Esbjörn vill backa från köpet, varför inte låta han göra det? Spelar det någon roll att det är andra personer i hans närhet som vill att han ska backa? Det är väll uppenbart för alla att det är så och tydligen är det viktigt för Esbjörn att behålla en god relation till dessa människor.

Jag gillar Ebba men hela det här känns fel.

Hur ska hon etablera sig i trakten när hon vunnit detta i rätten ? Hur kommer detta påverka hennes barn som bor där? Detta kommer leva kvar lång tid framåt. Har hon stöd från grannskapet så att säga.

Oavsett har detta nog gått för långt för att inte sluta illa för någon (eller alla), tråkigt när rätten ska behöva avgöra sånt här.

Usch, lider med de inblandade inkl. Ebba.
Hon är från trakten, uppvuxen i Gunsta 4 km från Marielund.
Hennes före detta man bor där, hennes föräldrar bor där.

Esbjörn styrs av två damer med tvivelaktiga motiv, de planerar bland annat att få honom in honom på eget boende, den ena har en fullmakt som ger honom fullständig kontroll över hans ekonomi, tur för honom att Ebba driver detta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in