2021-02-25, 13:58
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterBear
Att hitta konvertiter hos etniska Serber är nog väldigt svårt. Det finns säkert men jag tror att dom också blir utstötta av samhället på något vis.
Deras etnicitet och var i Jugoslavien dom alla kommer från tog jag reda på via deras Fb. Det inlägget jag skrev om alla aktörers etniciteter stämmer garanterat. Jag förstår vad du håller på med, du är en av dom som vill skaffa godhetspoäng genom och köra den vanliga ”dra inte alla över en kam”, något jag inte heller gjort här utan jag har bara poängterat ut etnisk och religös bakgrund. Jag har läst otroligt mycket om Balkan och även lärt mig Serbokroatiska. Jag kan urskilja, på språket, vilket land i forna Jugoslavien folk kommer ifrån med. Jag tänker inte lägga mer energi på dig, du trollar antagligen bara eller så är du helt enkelt hjärndöd.

Ca 3% är muslimer i Serbien.

Konveriter
https://aboutislam.net/muslim-issues/europe/whole-serbian-family-converts-islam/

Samnytt har kontrollerat deras bakgrund via Skatteverket, de kommer från Bosnien.

Deras religion har jag - återigen - inte försökt hävda att jag vet något om. Det jag sagt är att det handlar om bosnier som angripit serber ... Jag har alltså valt att inte använda och inte säga emot att det kan handla om bosniaker.

Jag vet inte vad det skulle ligga för "godhetspoäng" i den reflektionen.
Citera
2021-02-25, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xxrudeacidxx
Har antagligen hänt i mindre publicitet som mot pedofiler men någon storslagen revansch mot en våldtäktsman eller en elak gärningsman har nog inte hänt. Fb fungerar som en ventilation för frustration och aggression. Folk som hänger här i stort sett är nog inte direkt utåtriktade utan introverta.

Fan, måste jag sätta igång o rekrytera folk nu alltså..
Citera
2021-02-25, 14:02
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tunnelgatan
Så vad ville du få sagt då?

Jag har inte själv förnekat att angriparna ska ha kommit från bosnien.

Samnytt har fel som försöker få det till att det är muslimer vs serber. Det är det jag invänder mot.

Det är BO som kallar dem "bosniska muslimer" - inte Samnytt. Samnytt säger att de kommer från Bosnien.

Paret kunde peka ut vilka som utfört misshandeln och enligt förhörsprotokollet berättar man för polisen att gärningspersonerna ska vara ”bosniska muslimer”. När Samnytt kontrollerar de misstänkta personerna hos Skatteverket framkommer det att alla misstänkta är invandrade från Bosnien och Hercegovina.

Samnytt använder samma term som jag gör - Bosnier. De skriver inte Bosniaker.

Förstår du skillnaden?
Citera
2021-02-25, 14:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är BO som kallar dem "bosniska muslimer" - inte Samnytt. Samnytt säger att de kommer från Bosnien.

Paret kunde peka ut vilka som utfört misshandeln och enligt förhörsprotokollet berättar man för polisen att gärningspersonerna ska vara ”bosniska muslimer”. När Samnytt kontrollerar de misstänkta personerna hos Skatteverket framkommer det att alla misstänkta är invandrade från Bosnien och Hercegovina.

Samnytt använder samma term som jag gör - Bosnier. De skriver inte Bosniaker.

Förstår du skillnaden?
Samnytt väljer att medvetet vinkla det som att det är bosniska muslimer som ska ha gjort detta mot kristna serber vilket givetvis genererar klick hos konservativa sverigedemokrater. Intressant att samnytt säger att de kontrollerat de misstänkta personerna men uppenbarligen inte orkat kontrollera att angriparna de facto också är serber. Men att påtala att de kommer från bosnien är ett enkelt sätt att förvirra fåren att tro att det är bosniska muslimer vs en värnlös serb.

I ditt första inlägg mot mig skriver du att "Bakgrunden är ju kontrollerad via skatteverket, och offret har uppgett att de är bosnier."

och sedan "Vill du motbevisa det så får du väl lyfta fram uppgifter från Skatteverket som visar att det är felaktigt."

Inte någonstans har jag sagt att angriparna INTE kommer från bosnien. Jag säger bara att det är kristna serber vs kristna serber. Så vad var meningen med ditt första inlägg mot mig?
Citera
2021-02-25, 14:12
Bannlyst
Citat:

Konveriter
https://aboutislam.net/muslim-issues/europe/whole-serbian-family-converts-islam/

Samnytt har kontrollerat deras bakgrund via Skatteverket, de kommer från Bosnien.

Deras religion har jag - återigen - inte försökt hävda att jag vet något om. Det jag sagt är att det handlar om bosnier som angripit serber ... Jag har alltså valt att inte använda och inte säga emot att det kan handla om bosniaker.

Men snälla någon. Ingen bosnienserb identifierar sig själv som bosnier din tröga horunge. Sluta försöka förvirra folk.

Det är serber vs serber. Oavsett om en part av serberna kommer från bosnien.

Bosniska muslimer säger att de är bosnier på en direkt fråga. Bosnienserber kallar sig själva för serber.

Kul också att du måste visa ett undantag för att försöka få det som att det är en regel. Vad är ditt syfte? Att till varje pris försöka få det gällande att GM möjligtvis är en serbisk kristen som konverterat till islam?
Citera
2021-02-25, 14:17
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Samnytt väljer att medvetet vinkla det som att det är bosniska muslimer som ska ha gjort detta mot kristna serber vilket givetvis genererar klick hos konservativa sverigedemokrater. Intressant att samnytt säger att de kontrollerat de misstänkta personerna men uppenbarligen inte orkat kontrollera att angriparna de facto också är serber. Men att påtala att de kommer från bosnien är ett enkelt sätt att förvirra fåren att tro att det är bosniska muslimer vs en värnlös serb.

I ditt första inlägg mot mig skriver du att "Bakgrunden är ju kontrollerad via skatteverket, och offret har uppgett att de är bosnier."

och sedan "Vill du motbevisa det så får du väl lyfta fram uppgifter från Skatteverket som visar att det är felaktigt."

Inte någonstans har jag sagt att angriparna INTE kommer från bosnien. Jag säger bara att det är kristna serber vs kristna serber. Så vad var meningen med ditt första inlägg mot mig?
Nej det gör de inte. De skriver bosnier, återgivningen av vad brottsoffren sagt kommer långt ner i artikeln är och inget som generar klick.

Den enda som försöker vinkla och blanda bort korten är du själv. Du kan inte klistra din vantolkning på Samnytt.

Jag skriver bosnier ja, (precis som Samnytt) inte bosniaker.
Senast redigerad av micro113 2021-02-25 kl. 14:28.
Citera
2021-02-25, 14:18
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Men snälla någon. Ingen bosnienserb identifierar sig själv som bosnier din tröga horunge. Sluta försöka förvirra folk.

Det är serber vs serber. Oavsett om en part av serberna kommer från bosnien.

Bosniska muslimer säger att de är bosnier på en direkt fråga. Bosnienserber kallar sig själva för serber.

Kul också att du måste visa ett undantag för att försöka få det som att det är en regel. Vad är ditt syfte? Att till varje pris försöka få det gällande att GM möjligtvis är en serbisk kristen som konverterat till islam?
Folk från serbien kallar sig serber - ja.

Serber i Bosnien är bosnienserber, och det är också vad jag hört dem kalla sig.
Citera
2021-02-25, 14:27
Medlem
OG81s avatar
Jag har sagt det 10,000 ggr att man bör inte kunna kolla upp folk via regskyltet just pga invandrare blir så lätt kränkta i trafiken och har sån enorm våldskapital. Jag säger att de hittar hem till folk senare och spöar de eller värre. De flesta svenskars svar..."näää varför skulle de göra så?" eller "ähhh lägg av du är så extreme" VAD SA JAG!!!!!???
Citera
2021-02-25, 14:33
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OG81
Jag har sagt det 10,000 ggr att man bör inte kunna kolla upp folk via regskyltet just pga invandrare blir så lätt kränkta i trafiken och har sån enorm våldskapital. Jag säger att de hittar hem till folk senare och spöar de eller värre. De flesta svenskars svar..."näää varför skulle de göra så?" eller "ähhh lägg av du är så extreme" VAD SA JAG!!!!!???
Att kunna kontrollera reg skylten fyller dock sin funktion alldeles utmärkt om någon parkerar på din p-plats, kör på din bil eller något annat du äger, ska köpa en bil osv osv

Att några få kan missbruka det är knappast tillräckligt för att ändra hela systemet
Citera
2021-02-25, 14:37
Medlem
Jag har en teori om detta.

Det var längesen invandrare kom från forna Jugoslavien och folk har glömt vilket våldskapital de hade på 90-talet, folk har glömt att det var de som då var kända som våldsamma dörrvakter, knarkförsäljare mm.

Numera är de relativt väl integrerade i det svenska samhället och är inte längre ett hot mot tryggheten för oss andra. De gamla konflikterna de hade med varandra blossar väldigt sällan upp. Men nu råkade det vara en tjej som hamnade i konflikten och då gick det en propp hos någon av dem. Någon som förvisso kan vara väl integrerad men bara på ytan.

Men jag tror inte att det är "de själva" som utfört misshandeln. Jag tror att de har hyrt in nytillkomna MENA-invandrare som är yngre och just unga nog att sakna impulskontroll att utföra själva misshandeln. Därav tillmälet "knulla din mamma" som inte låter som nåt nån från forna Jugoslavien skulle slänga sig med.
Citera
2021-02-25, 14:52
Medlem
Citat:

Konveriter

Men din dumma jävel. Dom 3% är mestadels Bosniaker från den serbiska delen Sandzak. Min närmaste vän är Bosniak från Novi Pazar, Sandzak. Han säger aldrig att han är Serb just för han inte vill bli förknippad med kristna Serber pga kriget. Kriget var längesen men barnen lär sig tidigt vilka man ska hata och på så vis fortsätter hatet mot varandra. Min vän säger att han är Bosniak eftersom få människor känner till den rätta benämningen på folk från Sandzak som är ”Sandzak Lije”.
Det finns även delar i södra Serbien där Albaner utgör en majoritet och dom är ju muslimer, hoppas jag du vet. Dom katolska Albanerna bor många i Grekland eller Italien (Arberesjer).
Läs mitt inlägg #312 så får du den rätta bilden av aktörernas religiösa och etniska bakgrund, byggt på efterforskningar på facebook men även med hjälp av den kunskap jag har.
Citera
2021-02-25, 14:59
Bannlyst
Citat:
Nej det gör de inte. De skriver bosnier, återgivningen av vad brottsoffren sagt kommer långt ner i artikeln är och inget som generar klick.

Den enda som försöker vinkla och blanda bort korten är du själv. Du kan inte klistra din vantolkning på Samnytt.

Jag skriver bosnier ja, (precis som Samnytt) inte bosniaker.
I så fall skulle samnytt, som säger sig ha kontrollerat GM med familj, inte utelämnat att det faktiskt rör sig om serbiska kristna. Det är så pass tydligt att man inte kan missa sånt. Då tar man inte en annan motstridig uppgift och försöker få det gällande. Definitionen av detta är vinklad journalistik även om det inte går att bevisa att syftet var så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in