2021-02-25, 13:41
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Ja men det är det jag menar, varför tillåter man inte publik att gå på hockey OM personerna är färdigvaccinerade?

Nästa vecka kommer åtminstone 5% av befolkningen vara helt klara och då borde ju dessa få leva som vanligt?
Ja, om dessa 5% är de sköraste, och de har vaccinerats så ska de få leva ett mer normalt liv.

Det är väl åt det hållet som alla vill att vi ska?
Citera
2021-02-25, 13:43
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Ja, det vore en mardröm om antalet vaccinerade började sjunka...
Antalet beställda doser från Moderna känns som ett vågspel, de verkar inte direkt komma igång med leveranserna till EU.

Undrar hur mycket skada EUs krav gällade leverantörens biverkningsansvar gjort gällande leveranser?
Lite är det ju så att antalet vaccinerade i princip börjar sjunka med tiden när immuniteten minskar och/eller upphör eller när nya mutationer som smittar de som är vaccinerade sprids.

I dagsläget vet ju faktiskt ingen hur framtiden med corona ser ut.

Själv räknar jag med att mitt vaccin kommer att hjälpa mig så att jag kan segla från Spanien längs Afrikas kust till St. Helena i höst.

Den som lever får se hur det blir!
Citera
2021-02-25, 13:44
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Lite är det ju så att antalet vaccinerade i princip börjar sjunka med tiden när immuniteten minskar och/eller upphör eller när nya mutationer som smittar de som är vaccinerade sprids.

I dagsläget vet ju faktiskt ingen hur framtiden med corona ser ut.

Själv räknar jag med att mitt vaccin kommer att hjälpa mig så att jag kan segla från Spanien längs Afrikas kust till St. Helena i höst.

Den som lever får se hur det blir!
Dock sjunker inte antalet vaccinerade bara för att det kan komma att behövas en booster-dos.
Citera
2021-02-25, 13:47
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirColumbia
Ska vi lätta upp restriktionerna samt börja tillåta oss att träffa våra äldre medmänniskor igen så är det väl ingen mening att ha kvar restriktionerna? Hela tanken har väl varit att vi ska hålla smittan borta från våra äldre, främst för att det är där majoriteten av de tragiska utgångarna har inträffat.
Just att inte smitta de äldre har ju misslyckats.

Sedan vill vi ju inte att sjukvården ska bli överbelastad.
Helst vill nog alla att vården ska kunna fungera normalt, men så är det ju inte idag.
Vi får nog leva med restriktioner till många är vaccinerade framåt sommaren. Det är ju ävem fram mot sommaren som alla riskgrupper planeras vara färdigvaccinerade.
Citera
2021-02-25, 13:50
Medlem
Vidta försiktighetsprincipen.
Senast redigerad av Sarumanmyndigheten 2021-02-25 kl. 14:32.
Citera
2021-02-25, 13:51
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Dock sjunker inte antalet vaccinerade bara för att det kan komma att behövas en booster-dos.
I alla fall sjunker inte antalet som fått ett par stick i armen.

Det är väl en semantisk fråga om man är vaccinerad om man inte har något skydd kvar.
Kanske vaccinerad, men utan skydd mot sjukdom.
Citera
2021-02-25, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Intressant att regeringen kommer häva besöksförbudet för färdigvaccinerade enheter inom SÄBO. Då återstår frågan om hyckleriet, om ett eller 100 dödsfall med Covid är för många, varför häver man då besöksförbudet? Vaccinet är inte totalt vattensäkert. Smittan kommer fortsatt infektera och ta livet av folk inom SÄBO. Dessa liv är dock tydligen värda att offra.

Det handlar om avvägningar. Just denna avvägning låter väldigt rimlig förutsatt att besökare bär mask då.
Citera
2021-02-25, 13:53
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Ja men det är det jag menar, varför tillåter man inte publik att gå på hockey OM personerna är färdigvaccinerade?

Nästa vecka kommer åtminstone 5% av befolkningen vara helt klara och då borde ju dessa få leva som vanligt?
Snart kan alla över 90 år gå på hockey!
Citera
2021-02-25, 13:57
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
I alla fall sjunker inte antalet som fått ett par stick i armen.

Det är väl en semantisk fråga om man är vaccinerad om man inte har något skydd kvar.
Kanske vaccinerad, men utan skydd mot sjukdom.
Semantiskt eller ej.
Man är vaccinerad mot den stammen av corona som vaccinet utformats för/emot.
Och det ändras inte för att det kommer nya varianter som i någon grad undviker immunförsvarets detektion.

Men jag är med på hur du tänker.
Citera
2021-02-25, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Våra yngre mår dåligt av att inte få träffa sina klasskamrater eller nära vänner över en fika på stan.

Det är på tiden att de får sig en dos av verkligheten. De borde vara hemma och läsa läxor istället för att springa på stan. Om de hållt sig i skinnet tidigare så hade tusentals liv räddats. Det är dags att hela befolkningen, inklusive unga, lär sig att ta hänsyn till varandra som i Asien. Endast så får man kontroll på viruset.
Citera
2021-02-25, 14:01
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Det är på tiden att de får sig en dos av verkligheten. De borde vara hemma och läsa läxor istället för att springa på stan. Om de hållt sig i skinnet tidigare så hade tusentals liv räddats. Det är dags att hela befolkningen, inklusive unga, lär sig att ta hänsyn till varandra som i Asien. Endast så får man kontroll på viruset.
Rent krasst var det inte de unga som drog in smittan på äldreboenden.
Det skedde, och sker genom anställda med otrygga timanställningar, som inte kan stanna hemma vid minsta symptom.

Senast idag var det någon i tråden som berättade om ett SÄBO utan covid-fall.
En viktig nyckel är att de inte har timanställda/vikarier på detta boende.

Mycket smitta skulle undvikas varje år ifall man hade en fast stab av anställda per boende.
Och då en stab som är något överdimensionerad för att slippa ta in vikarier.
Och att man är restriktiv med timanställda, såvida man inte kan testa dessa innan passet börjar.
Citera
2021-02-25, 14:01
Medlem
Otroligs avatar
Nya avlidna: 6
Nya fall: 4 999

Fördelning av nya siffror: https://covidstatistik.se

Senaste torsdagssiffror nya avlidna: 30, 45, 86, 96, 137, 350.
Senaste torsdagssiffror nya fall: 4 958, 4 341, 3 761, 4 087, 4 988, 6 603.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in