2021-02-25, 09:52
Medlem
PaoloRobertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Förklara begreppet inlåsta i ett svenskt sammanhang? Detta då vi har inte lagar som tvingar dig att sitta hemma.

Lagen kan ändras, det har vi ju sett redan.
Desperata tider kräver desperata handlingar.
Citera
2021-02-25, 09:52
Medlem
Inte en gång under denna pandemi har jag sett att det gått ut någon info till allmänheten om hur man själv som individ kan ta ansvar för sin hälsa. Info som om man är intresserad går att finna. Jag tänker på saker som att hålla sig i form, se till att få i sig D-vit, zink o.sv. Boosta dit immunförsvar. Det kanske är fult i Sverige att be folk ta lite ansvar för sin egen hälsa? Kanske drygt 100 år präglat av socialdemokratisk makt har gjort att människor först och främst ser till staten för lösningar på allt?

Får lite sådana vibbar när jag läser inlägg från människor som verkar vilja ha inskränkningar på våra friheter, lockdown o.sv som om det skulle vara någon hållbar lösning. I synnerhet i nuläget. Skulle de ske, så skulle de skett kraftfullt under en kort period i början av detta. Nu får vi leva med detta ett tag. Precis som den vanliga influensan. Samma regler gäller där. Människor som tar hand om sig själva klarar sig bra.

De som som sköter om sig själva och är under 80 år behöver knappast vara livrädda för detta virus. Varför pratas det ingenting om detta? Nej, det är bara drakoniska åtgärder och vaccin som är i fokus. Begränsa människors friheter. Stäng ner ekonomin, gör extremt rika ännu rikare....The great reset.
Citera
2021-02-25, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
När det råder en pandemi så ska man inte träffa folk. Vad är det som är så svårt att begripa med det? Det är en begränsad tid av ditt liv. Hur kul har du nu när det är som det är?

Edit:
Ju mer kul du vill ha och tar för dig, desto mer restriktioner kommer staten att lägga på oss, så tack för det!

Statens restriktioner är inget jag stödjer.
Jag anser att det är fel att stänga ned samhällen.
Men jag tänker leva så vanligt det bara går. Livet är kort och sjukdomar och död ingår.
Men att inte gå på gym, inte röra mig ute, inte träffa vänner m.m kommer jag ej begränsa mig av.
Jag tänker leva livet någorlunda bra så länge jag lever. Så kommer jag fortsätta resonera.
Citera
2021-02-25, 09:55
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaoloRoberto
Ja, men där är vi inte nu. Inte ens i närheten.
Citera
Medlem
PaoloRobertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Inte en gång under denna pandemi har jag sett att det gått ut någon info till allmänheten om hur man själv som individ kan ta ansvar för sin hälsa. Info som om man är intresserad går att finna. Jag tänker på saker som att hålla sig i form, se till att få i sig D-vit, zink o.sv. Boosta dit immunförsvar. Det kanske är fult i Sverige att be folk ta lite ansvar för sin egen hälsa? Kanske drygt 100 år präglat av socialdemokratisk makt har gjort att människor först och främst ser till staten för lösningar på allt?

Får lite sådana vibbar när jag läser inlägg från människor som verkar vilja ha inskränkningar på våra friheter, lockdown o.sv som om det skulle vara någon hållbar lösning. I synnerhet i nuläget. Skulle de ske, så skulle de skett kraftfullt under en kort period i början av detta. Nu får vi leva med detta ett tag. Precis som den vanliga influensan. Samma regler gäller där. Människor som tar hand om sig själva klarar sig bra.

De som som sköter om sig själva och är under 80 år behöver knappast vara livrädda för detta virus. Varför pratas det ingenting om detta? Nej, det är bara drakoniska åtgärder och vaccin som är i fokus. Begränsa människors friheter. Stäng ner ekonomin, gör extremt rika ännu rikare....The great reset.

Du borde skriva i konspirationsteori detta är ett verkligt virus och har ingenting med great reset att göra.
Lockdown och munskydd är det ända som hjälper i detta fall. Glöm inte att detta är största hotet i modern tid. Vi lever ju mitt i en pandemi!
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Förklara begreppet inlåsta i ett svenskt sammanhang? Detta då vi har inte lagar som tvingar dig att sitta hemma.

Ja du, bra fråga. Men om alla verksamheter stängs ner, vad ska du då ut att göra?
Citera
2021-02-25, 09:56
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Fredstida undantagstillstånd existerar inte i svensk lagstiftning.
Tack och lov inte. Jag förstår verkligen inte folk som vill se regeringen ha makt nog att stänga ner hela samhället. Hatade ni inte regeringen nyss?
Citat:
"Desperata tider" kan man kanske prata om när det är krig eller en verkligt farlig sjukdom härjar. Corona är inte särskilt farligt om man inte är multisjuk eller jävligt gammal. Det motiverar inte de åtgärder som vidtas i många länder.
Citera
2021-02-25, 09:56
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja du, bra fråga. Men om alla verksamheter stängs ner, vad ska du då ut att göra?
Det är en enorm skillnad på att vara förbjuden att lämna hemmet, och att få gå ut när man vill och önskar.

Men om man inte värdesätter sin personliga frihet, då är det i sin ordning att staten tar bort denna antar jag?
Citera
2021-02-25, 09:57
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Men jag tänker leva så vanligt det bara går. Livet är kort och sjukdomar och död ingår.
Men att inte gå på gym, inte röra mig ute, inte träffa vänner m.m kommer jag ej begränsa mig av.
Jag tänker leva livet någorlunda bra så länge jag lever. Så kommer jag fortsätta resonera.

Ja du, och tack vare dig och dina gelikar så fortsätter det här debaclet på obestämd tid. Nu har vi hopp i form av ett vaccin, tja om inte någon får för sig att spränga vaccinfabrikerna då.
Citera
2021-02-25, 09:58
Medlem
PaoloRobertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla

Självklart kan du göra det, om du håller avstånd och använder mask! Detta efter en lockdown i ca en månad för att få.samhällsspridningen under kontroll nu i vår.
Efter det kan vi öppna upp med restriktioner.
Annars tror jag tyvärr att vi blir inlåsta hela sommaren istället och det vill nog ingen.. så mask och en månads lockdown snarast är ett lågt pris att betala för att rädda våra äldre o sköra och ha en fantastisk sommar!
Citera
2021-02-25, 09:59
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Självklart kan du göra det, om du håller avstånd och använder mask! Detta efter en lockdown i ca en månad för att få.samhällsspridningen under kontroll nu i vår.
Efter det kan vi öppna upp med restriktioner.
Annars tror jag tyvärr att vi blir inlåsta hela sommaren istället och det vill nog ingen.. så mask och en månads lockdown snarast är ett lågt pris att betala för att rädda våra äldre o sköra och ha en fantastisk sommar!
Hur såg det ut sommaren 2020, sjönk inte smittotalen då?
Och varför skulle inte detta ske även 2021?
Citera
2021-02-25, 10:00
Medlem
PaoloRobertos avatar
Citat:
Hur såg det ut sommaren 2020, sjönk inte smittotalen då?
Och varför skulle inte detta ske även 2021?

Mutationer och slappare attityder, detta är även andra vågen den tredje kommer att vara förjävlig, det vet forskarna redan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in