2021-02-25, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Johan Binninge är att beakta som en offentlig person i sin valda position inom rättsorganisationen. Dessutom agerar han som deras pressombudsman. Eftersom han inte uppfyller vissa juridiska kriterier som domstolarna har, och dessutom har en dom i sitt bagage, samt ett antal konkurser med efterföljande krav och kör med falsk mantalsskrivning, lär man få ändra grundlagen om Ebba skulle fällas för förtal.
Jag instämmer till 100%. Han har medvetet hållit en hög profil och sökt exponering i media under decennier för att det har gynnat hans ”juristverksamhet.”

I den verksamheten är god vandel av största betydelse, han kan ju till exempel bli kontaktad av ett våldtäkts- eller misshandelsoffer i behov av ett juridiskt ombud.

Får hon då veta att Johann Binninge är dömd för försök till våldtäkt, misshandel och att han har startat en organisation som har försvarat våldtäktsanklagade och kanske inte kan vara objektiv i sin roll på grund av detta?

Det kan inte vara förtal att informera om detta när det handlar om en medial person verksam inom juridiken där ens vandel är av största betydelse.
2021-02-25, 06:52
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Spelar ingen roll vad jag förstår, gäller även fritidshus.

https://lawline.se/answers/far-vem-som-helst-betrada-min-tomt

https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Hemfridszon/

Edit: Vilken rätt har Binninge att klampa runt på Ebbas tomt?

Du har säkert förstått att det för tillfället är Esbjörn som är lagfaren ägare, och Ebba som har ett giltigt köpavtal, där tillträdesdatum har inträffat, men där köpebrevet (som bekant) inte undertecknats och bevittnats. Ingen har huset som sin bostad.

Det här innebär, i praktiken, att båda (och deras ombud) har ungefär samma rätt att vistas i huset. I vart fall kommer ingen åklagare att anse att vare sig olaga intrång eller hemfridsbrott kan styrkas.
2021-02-25, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Nu har vi två juridikprofessorer som har synpunkter på fastighetsaffären och en del andra juridiska områden.

Jari Manukka är professor i civilrätt.
Mårten Schulz är professor i civilrätt.

Frågan är om man kan ta deras expertutlåtanden på allvar.

Jag undrar om Mårten Schulz visste vem ombudet var som Ebba Busch skrev om? Det är bara att konstatera att ankdammen Sverige är så liten att alla känner alla. Nu får vi bara avvakta och se om Hurtigs advokatbyrå ber Mårten Schulz bli expertvittne i en kommande rättegång om förtal och vad han i så fall svarar.

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/marten-schultz-jag-tror-ingenting-alls-bjorn-hurtig-jag-gjorde-mig-omaket-att-ta-reda-pa-fak/
2021-02-25, 07:48
Medlem
Soterns avatar
Tycker hela hennes beteende tyder på en begynnande galenskap. Fastighetsaffären är bara en sak. Hon menade att Stefan Löfven med berått mod haft ihjäl folk med pandemin.
Jag är den förste att kritisera regeringens och Stefan Löfvens hantering av pandemin men att säga med berått mod dödat är bara för mycket. Tror inte någon annan partiledare hade kommit undan så lättvindigt som hon gjorde efter ett sådant uttalande. Det är precis som journalisterna vet att allt inte står rätt till.
Sedan att sitta och läxa upp en journalist i TV ser inte heller bra ut. Hon kan absolut inte vara i balans.
2021-02-25, 07:56
Medlem
NoMoreTears77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av casparaidis123
Så typiskt svenska, puttenyttiga, jante, småsinta kommentarer.. Hon tjänar 200k per månad skriver någon, maktgalen skriver en annan..

Uppenbarligen så försöker dom klämma åt henne just pga hon är politiker. Om alla bara tar ett steg tillbaka och låter juridiken och rättsapparaten sköta sitt. Klart som tusan att hon ska stå upp för sig själv och sina rättigheter, GO Ebba!

SÅ sant. Ebba har överhuvudtaget inte gjort något fel i samband med fastighetsaffären. Hon har ingått avtal i god tro och hamnat i detta kaos helt och hållet på grund av Esbjörns oärliga fulspel. Att "dra sig tillbaka" i husaffären, när hon har rätten på sin sida, vore mer förödande för henne, än att låta rättvisan ha sin gång i rätten. Jag är övertygad om att husköpet går igenom och att alla lögner från Esb och inblandade uppdagas.
2021-02-25, 07:57
Medlem
Tycker mig tyvärr se narcissist i Ebba...ingen som vill känna hennes tidigare make på pulsen det kan nog komma fram en del intressant där !
2021-02-25, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Binniges värdering gjord av Densia har ju dessutom förbehållet att den inte kan användas i en tvist gällande jordabalken för det krävs en mer in gående undersökning av huset, typ den som Anticimex utförde på uppdrag av Ebba.

Mitt fetade.

Då kan den ju inte ens vara relevant i den aktuella tvisten som ju faktiskt i grund och botten gäller huruvida köpet är giltigt eller inte enligt Jordabalken.

Här uppstår frågan om Binninge brutit mot sitt eget avtal med Densia genom att åberopa värderingen i TR.

Och börjar inte RBs lagrum i 18 kap 6-7 §§ bli tillämpliga. Binninge kan bli personligt ansvarig för kostnader som han orsakar genom påståenden och invändningar som saknar fog, vårdslöshet eller försummelse.

Citat:
6 § Har part genom att utebliva från rätten eller ej iakttaga föreläggande, som rätten meddelat, eller genom påstående eller invändning, som han insett eller bort inse sakna fog, eller annorledes genom vårdslöshet eller försummelse föranlett uppskov i målet eller eljest vållat kostnad för motparten, vare han skyldig att ersätta sådan kostnad, huru rättegångskostnaden i övrigt än skall bäras.
7 § Skall part enligt detta kapitel helt eller delvis ersätta motpartens rättegångskostnad och finnes ställföreträdare för parten eller partens ombud eller biträde hava genom åtgärd, som avses i 3 § första stycket, eller genom vårdslöshet eller försummelse, som sägs i 6 §, vållat sådan kostnad, äge rätten, även om yrkande därom ej framställts, förplikta honom att jämte parten ersätta kostnaden.

2021-02-25, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men vem gör det? Bara släppa nära 400K. Sådana som gör det kommer knappast klara sig bra ekonomiskt i livet trots bra inkomst.

Jo men hon har ju rätt. Det är enbart för detta politiskt alltså att hon borde släppa det. Men är man en vinnare så är det nog ganska svårt att göra det. När man vet att man har rätt. Hon blev ju inte partiledare för inget, det är en vinnarskalle. Sedan det besvärliga just nu är att soppan pågått såpass lång tid så om hon ger upp nu kan det göra mer skada än nytta politiskt. För då erkänner hon ju att hon gjort fel.

Jo fast det här handlar ju inte om penningen utan att hon inte vill släppa fastigheten.
2021-02-25, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Du som inte har med detta att göra, varför är du här? Varför är det relevant för dig? Vad spelar det för roll om huset är värt 2.5 3.9 4.2 eller 4.6 mille? Varför är det relevant för dig?

Nej, så enkelt som du vill ge sken av är det inte. Den som rotar i saker kan ta reda på det mesta om de personer som inte namnges i media när dessa rapporterar om brott. Men det blir inte förtal bara för det. Därtill handlar det om en person som själv valt att bli offentlig. Det spelar också in.

Saker och ting har ett allmänintresse. Ebba har blivit hotad och uthängd i media av en grupp personer med egenintresse i den fastighet Ebba köpt av Esbjörn. Det finns, precis som Ebba påtalar, anledning att ifrågasätta om den som företräder Esbjörn faktiskt företräder Esbjörns vilja. Den begått sexualbrott får inte vara advokat. Man är helt enkelt inte lämplig. Esbjörns ombud har begått sådant brott och agerar i samma roll som en advokat normalt har. Och han har agerat på många sätt som kan ifrågasättas. Inte minst i det att han skickar alla inlagor till media samtidigt som han skickar dem till tinget. Är det i Esbjörns intresse. Eller har han andra intressen? Att han inte är advokat och att han är en dömd brottsling är inte utan intresse i saken, som han själv valt att föra i media. Så det är absolut såväl av allmänt intresse som försvarligt att lämna uppgiften om ombudets "meriter". Att sedan ombudet själv valt att bli offentlig, är ombudets eget val, inte Ebbas. Hon har inte namngett honom.

Jag utmanar dig att finna ett förtalsmål där någon dömts till förtal på dylika grunder. En offentlig person som begått allvarligt brott och där det omnämnts i ett sammanhang utan namngivning. Jag slår vad om att du kammar fullständigt noll. Det finns inte. Och det kommer inte att finnas efter detta heller. Now prove me wrong!

Det har allmänintresse, men det betyder inte att det ÄR allmänintresse.
Hon är offentlig person, det är inte advokaten.
Att hänga ut tidigare domar via sociala medier är förtal.
Punkt.
2021-02-25, 08:21
Medlem
grey.eagles avatar
Tyckte 30 min programmet var rentav dåligt, Den där Anders ville pressa in Ebba i ett hörn, men de gick inte så bra, men han försökte verkligen och avbrött ebba flertalet gånger.

Tänk om den där Anders vore lika vass när våran (ja inte min då) stadsminister satt där o utfrågades över alla gängskjutningar, men icke det. Pressstödet är viktigare än att Svenska folket får svar.
2021-02-25, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
150 låg visst närmare sanningen sas det i tråden för en tid sedan. Åsså kan du dra bort hälften i skatt.

Och det hon ligger ute med lär vara närmare eller till och med över en halv mille med alla omkostnader för besiktning, värderingar, skrivuppdrag och röjning, och därtill extra kostnader pga hon tvingades frånflytta sin förra bostad utan att ha en ny att flytta till.

Hälften?
Värnskatten är avskaffad.
2021-02-25, 08:23
Medlem
Ebba visar personlighetstecken på narcissism och den typ av personlighet har aldrig fel och då menar jag ALDRIG. Att manipulera och göra sig själv till ett offer är enkelt för den typ som Ebba, snygg, intelligent och framgångsrik. Hennes tidigare make kommer nog aldrig medge någonting då de har 2 barn tillsammans och vill nog skydda dem. Har sett detta tidigare och känner igen alla tecken...Ebbas vänner tar henne i försvar osv men jag är ganska säker på att tidigare maken skulle kunna berätta en hel del draman som utspelat sig hemma mellan väggarna. Jmf gärna med Donald Trump och Meghan Markle så ser ni likheterna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in