2021-02-24, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Om folk verkligen hade följt restriktionerna hade detta varit över för länge sedan.

Brukar alltid quota detta:

Citat:
"Dom som är arga över restriktionerna är dom personer som är orsaken till att vi måste ha restriktioner"
Citera
2021-02-24, 20:22
Medlem
Madagascars avatar
Nya fall i EU och Europa har börjat öka igen:

Länder där nya fall nu ökar är bl a Sverige och Visegrad-länderna.

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-10-26..latest&country=Europe~EuropeanUnion~SWE&region =Europe&casesMetric=true&interval=smoothed&perCapi ta=true&smoothing=7&pickerMetric=location&pickerSo rt=asc
Citera
2021-02-24, 20:26
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-10-26..latest&country=Europe~EuropeanUnion~SWE&region =Europe&casesMetric=true&interval=smoothed&perCapi ta=true&smoothing=7&pickerMetric=location&pickerSo rt=asc

Samtidigt som Kina och Nordkorea verkar immuna.
Citera
2021-02-24, 20:26
Medlem
Kul tråd det här. Alla tror att det går att stoppa ett virus...
Citera
2021-02-24, 20:27
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Ja du förstår inte begreppet median. Det betyder inte, enligt ditt inlägg tidigare idag vilket jag inte orkar klippa in nu, att majoriteten av covidpatienter i IVA är under 60 år.

Nu hade jag iofs inte förväntat mig att du eller andra alarmister skulle läsa och ta till sig officiell statistik i länken, det räcker ju med att ”känna att det är så” men för er andra:
https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.alderkon

Median på 63 år innebär att lika många över som under 63 har legat/ligger på iva.

Det var därför jag tyckte det var konstigt att man uttryckte sig som om att det var något nytt att många under 60 låg där, när nästan 50% hittills tillhört den gruppen..
Citera
2021-02-24, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

Inte så konstigt, detta kommer inte vara över på länge.

Teori:
När alla väl är vaccinerade så kommer effekten att börja avta på dom som vaccinera sig först och sen måste vi göra om allt igen. Till hösten kommer det skena igen. Allt på grund av att folk inte kan följa restriktionerna

Citat:
Ursprungligen postat av ankamin

Konstigt att Taiwan lyckades
Citera
2021-02-24, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Varför? Det har gått ett år. Dödstalen är inom normalen. Ingenting är överbelastat. Samhället rullar i stort på som vanligt. Tackar gud för att Sverige inte infört coronadiktatur. Det finns INGEN anledning att slå på några trummor. Snarare ska allt öppnas omedelbart. ALLT!

Ja jag tycker ju som sagt att man skött sig inom ramen för vad man kan förvänta sig, och i synnerhet inom de lagar Sverige omfattas av.

Är dock rädd sjukvården står inför lite väl stora utmaningar om det är så att det blir en allvarlig tredje våg. Man har ju ändå kört in pandemilagen och då kan man väl ta tillfället i akt att nyttja den sista tiden innan vi helt kan pusta ut framåt maj/juni.

Framför allt trodde jag man skulle göra det idag. Det betyder inte att jag ville att man skulle göra det. Men jag trodde det. Blev liksom lite förvånad.
.. och jag tror ärligt talat det tar någon vecka eller två innan det sker på allvar. Förutsatt smittspridningen fortsätter uppåt såklart.
Citera
2021-02-24, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Självklart har länder med lockdowns smitta.

Det beror på lågbegåvade egoister som inte följer restriktionerna.
Därmed blir alltså lockdowns ändå meningslösa som metod, med din egen logik.
Citera
2021-02-24, 20:55
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Detta är en intressant artikel.

Den handlar om att Danmarks opposition hävdar att de styrande tillåter död genom för hårda restriktioner och de kommer nu tillåta mer smittspridning. I Sverige stramas det åt och i norge behåller man trycket.

Så jävla märklig situation. Jag personligen tycker att Sverige borde strama åt ordentligt några månader, men är ju såklart inte den som sitter med facit.
Citera
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankamin

Det är ju hela poängen med vaccineringen. Klappat och klart vid halvårsskiftet lovas det.
Citera
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Därmed blir alltså lockdowns ändå meningslösa som metod, med din egen logik.

Inte meningslösa, bara mindre effektiva än vad dom potentiellt kunde varit.
Således måste man ta i i överkant så länge som somliga vägrar rätta sig i ledet.

Följaktligen är det lågbegåvade egoisters fel att restriktionerna är hårdare än nödvändigt.
Citera
2021-02-24, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Median på 63 år innebär att lika många över som under 63 har legat/ligger på iva.

Det var därför jag tyckte det var konstigt att man uttryckte sig som om att det var något nytt att många under 60 låg där, när nästan 50% hittills tillhört den gruppen..
60-69 är den i särklass största gruppen, indelat i 10 års intervaller, de är 30% (2113 st), under är 39% och över 31%
På ett ungefär ska 56% av 60-69 gruppen vara under 64 för att det ska bli medianen.
Om man får tro på din opponents länkade tabell.
Att säga att hälften är under cirka 60 är en acceptabel avrundning.
Senast redigerad av nbsp 2021-02-24 kl. 21:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in