2021-02-24, 19:15
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EtikHaexan
Du menar muntlig förberedelse och huvudförhandling? Rättegången pågår ju redan för fullt.

Nej du, nu är du ute och cyklar. "Rättegång" är vardagstal för huvudförhandling, som regel vid brottmål. Nu är inte detta något brottmål, men eftersom ordet rättegång användes så använde även jag det för enkelhets och tydlighets skull. Det som är inlett och pågår är ett tvistemål, i tvistemålet kommer det att hållas en muntlig förberedelse och en huvudförhandling (rättegången).
Senast redigerad av trngw 2021-02-24 kl. 19:21.
2021-02-24, 19:15
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Men barndomshem hit och dit, det spelar väl för helvete ingen roll om så Esbjörn är FÖDD inne i huset!

Spelar ingen roll om huset är hans mest kärbara ägodel och att han kommer gå sönder inombords om han inte får behålla huset.

Varför? Jo, för att han har SJÄLV valt att sälja det!
2021-02-24, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Absolut kan sådant hända.

Men (MEN!), ifall partiledningen har makt att tala om för sin partiledare att "Om media säger att du inte kan göra så, så måste du lyda" OCH partiledaren genast backar och pudlar, så kan man fundera på om

a) det partiet är något att ha när/om det blåser, och
b) om partiledaren är något att ha när det blåser

Hade det nu "bara" handlat om pengar hade man kunnat tänka sig att KD hade tagit pengar ur partistödet och betalat Binninge med anhand och kompenserat Ebba för handpenningen (som, vågar jag lova, då garanterat brunnit inne).

Vad som då hade stått i media, vad Ebbas politiska motståndare hade sagt och hur saken uppfattats av väljarna kan alla lätt förstå.

Det här är ett typiskt läge av typen "damned if you do, damned if you don't". Att i det läget lösa tvisten på korrekt sätt är troligen den totalt bästa lösningen.

Jag tycker att lägga ner allt och försöka glömma det hade varit det bästa, men det kan också vara försent. Ebbas karriär kan vara förstörd redan. Väldigt trist för jag tror tyvärr det är kört för KD nu.
Om Ebba har rätt eller inte tycker jag inte spelar någon roll direkt, utan det är den här envisheten som irriterar mig. En partiledare ska inte hålla på sådär.
2021-02-24, 19:18
Medlem
Aftonbladet har kommenterat affären.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/7Kme68/en-partiledare-maste-kunna-skilja-stort-fran-smatt
2021-02-24, 19:25
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Här kommer Binninges svaromål på Ebba Buschs ombuds inlaga angående den utredning om E*björns eventuella demens som ifrågasattes av henne.

https://docdro.id/9VOpAC9

Massa snömos men bedöm själva.

Hmm.....
Binninge vill egentligen inte ha något MUF i tingsrätten, han vill att en förlikning som sker till Esbjörns fördel utan att en domare deltar vid ringside.
Han vill dessutom att tingsrätten beslutar att dom inte behövs vid den förlikningen.
Det börjar osa katt här och Binninge svettas rejält.
2021-02-24, 19:25
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayJayAdams
Kan ha fel nu men köpte inte Ebba tomten och det ruckel på tomten som ska kallas hus? Det vill säga i en legitim fastighetsaffär där sedan Esbjörn valde att ångra affären efter påtryckningar från släkt och andra personer i hans direkta närhet som alla har sina egna agendor med ekonomisk vinning som mål.

Har inte läst hela tråden men läser här med jämna mellanrum sedan start och vill minnas att det finns gott om bevis på hur Esbjörn ljugit och överdrivit för att få sig själv att framstå som en försvarslös äldre man som blivit utsatt för påtryckningar från Ebba. Likaså gott om bevis att Ebba inte direkt har gjort något fel juridiskt eller moraliskt även om den moraliska biten är subjektivt förstås.

Eftersom jag inte har läst exakt varje sida i tråden så kan jag förstås ha missat hur Ebba har "trixat" av honom huset men du får gärna berätta vad jag har missat.

Tänk att det slant med: "Även om den moraliska biten är subjektiv" ?

Du missade det klandervärda i att Politikertoppen Ebba försöker köra över en gammal gubbe för att komma över hans barndoms fastighet?

Min peng på att väljarna förstår det bättre än dig och husgiriga Ebba. Kärnan i en demokrati.
2021-02-24, 19:26
Medlem
Ebba har rätt
Gubben fel
Gubbens företrädare är kriminell
Gubbens släktingar giriga
2021-02-24, 19:28
Medlem
welcometorealitys avatar
Ebba kör KD i botten själv, de bästa vore om hon avgick omedelbart, deras motto är ju att värna gamla t.e.x hon borde ju skämmas...
2021-02-24, 19:29
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Jag tycker att lägga ner allt och försöka glömma det hade varit det bästa, men det kan också vara försent. Ebbas karriär kan vara förstörd redan. Väldigt trist för jag tror tyvärr det är kört för KD nu.
Om Ebba har rätt eller inte tycker jag inte spelar någon roll direkt, utan det är den här envisheten som irriterar mig. En partiledare ska inte hålla på sådär.

Punkten då man kan släppa det här och acceptera ett bud från säljaren att köpet skall återgå har passerat för länge sedan. Krishanteringsmässigt gäller nu att försöka rida ut stormen, och hoppas att saken beskrivs någorlunda rättvist i media. (Jag hör själv hur dumt det senare låter...)

"Point of no return" är kanske bekant?
2021-02-24, 19:29
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Är det en händelse att någon som heter Nils Schultz och som verkar följa Mårten Schultz pod är en av Binninges vänner på facebook? Man får leta ett tag för han har över 700 vänner. Kan Nils och Mårten vara bröder och båda vara vänner till Binninge IRL? Det skulle kunna förklara varför Mårten Schultz känner sig manad att dra i fält för Binninge.

https://www.facebook.com/johann.binninge
Nils-Eric Schultz är statsåklagare och Mårten Schultz farsa.....
(FB) Vad vet man om – Statsåklagare Nils-Erik Schultz & sonen Mårten?
2021-02-24, 19:32
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pibesill
Aftonbladet har kommenterat affären.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/7Kme68/en-partiledare-maste-kunna-skilja-stort-fran-smatt

Ja där snackar vi förtal i nästan var och varannan mening. Snacka om att utmåla någon som klandervärd. Men då går det helt plötsligt bra. Kvällspressen har som vanligt noll självkritik och noll skam.

Hon kallas för "hjärtlös", påstås använda "fulargument", hon anklagas för att ha begått brott och hon anklagas för att slåss med orena vapen, hon påstås agera "lågpannat, fult, jätteful".

Och hon nämns vid namn inte mindre än 20 gånger.

Sånt är visst inte förtal, sånt får man tåla.

Men att säga "Ombudet är dömt för övergrepp på barn" utan att nämna något namn en enda gång. Det är grovt förtal.

Bara i Sverige. Bara i Sverige, ser vi sånt. Inte ens i USA skulle de komma på något där olika människor är så olika inför lagen.
2021-02-24, 19:32
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmMotala
Ebba har rätt
Gubben fel
Gubbens företrädare är kriminell
Gubbens släktingar giriga
Det spelar ingen som helst roll för henne politiskt. Hon blir förloraren om inte drar sig ur detta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in