2021-02-24, 18:25
Moderator
Meijis avatar
Samhällsnytt har vaskat fram lite mer.

Citat:
När Samnytt pratar med Negar Josephi dementerar hon att hon på något sätt haft något med plagiaten att göra.

– Ingenting. Ingenting. Nej då, säger hon.

Istället ska det ha handlat om en intern konflikt mellan henne och redaktionschefen Henrik Sjögren.

[---]

Sara Choghrich rekryterades till Bulletin i december förra året, ungefär samtidigt som Negar Josephi. Båda två har en bakgrund på statsradion.

– Jag och hon jobbade på Ekot tillsammans, berättar Sara Choghrich för Samnytt.

Choghrich avfärdar Negar Josephis anklagelser mot Bulletin. Hon menar att det finns andra anledningar till den tidigare kollegans avhopp än brister i nyhetsarbetet eller pressetiken.

– Om du pratar med alla oss på tidningen, så vet alla vi vad problemet är. Och hon har varit. Hon har varit, säger hon och tystnar. ...

Därefter svarar inte Sara Choghrich på fler frågor.

https://samnytt.se/sr-veteran-meddelar-avhopp-fran-bulletin-efter-plagiatanklagelser/
Citera
2021-02-24, 18:29
Medlem
Såg att Carolin Dahlman Bulletin nu medverkar i SD.s kanal: Riks på You Tube.

Ledningen på Bulletin borde väl anse att det är Riks som skulle vilja samverka med Bulletin, på något sätt.

Och då skulle Bulletin bara säga, tyvärr det går inte för vi delar inte samma värdegrund som Riks.
Citera
2021-02-24, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det är som med det goda hatet. Det är okej när vi gör det. Målet helgar medlen.

Ja faktiskt pekar mycket mot henne, även vad Arpi skrev om plagiaten. Kanske är hon inte bra som chef utan passar bättre att arbeta mer självständigt. Men vad Josephi skriver om att jobba på SR är ju snobbigt. En statlig mediegigant med skattebetalarna i ryggen kan ju inte jämföras med en liten tidning.

en liten tidning behöver inte bry sig om pressetik?
Citera
2021-02-24, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nu beskylls man för plagiat:

Tjugotal artiklar på Bulletin var plagierade
Nyhetssajten Bulletin väckte stor uppmärksamhet när den lanserades i slutet av förra året. En genomgång DN har gjort visar att över 20 av sajtens artiklar är kopierade och plagierade från pressmeddelanden och andra nyhetsmedier.

– Det var fel person som sattes på fel uppgift med fel hjälp från chefs- och redaktörshåll, säger chefredaktören Ivar Arpi.
https://www.dn.se/kultur/tjugotal-artiklar-pa-bulletin-var-plagierade/

Väldigt hög svansföring från DN:s sida med tanke på alla Trumpartiklar som kan härledas från östkustpressen.

Men vem är det som avses?

Snyggt av DN att skriva att plagiatet först uppmärksammades på flashback i slutet av januari. Något jag själv missat i tråden som jag läser regelbundet. Läser DN här i tråden? LOL (detta kan man läsa om man har ett konto på DN)

Sen angående Bulletin så tycker jag det skedde en direkt uppryckning när Arpi tog över. Mer fokuserat åt det håll som Arpi och Gudmundson är, dvs motståndare till antirasismen och islamismen. Susanna Birgerssons kritik mot feminismen var träffande liksom Thomas Gür som jämför antirasism med nazism. Gudmunssons beskrivning över hur Palestina öser pengar över terrorister mycket och typiskt av svensk vänstermedia att undvika skriva sådant som ju är YTTERST relevant med tanke på hur mycket pengar Sverige ger till de där alla-akhbar-sprängarna.
Men jag är fortsatt skeptisk till att ha en "nyhetssida" med så många krönikörer. Det liknar mer en blogg.
Senast redigerad av grelin1999 2021-02-24 kl. 19:34.
Citera
2021-02-24, 19:34
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aroblin
Ledningen på Bulletin borde väl anse att det är Riks som skulle vilja samverka med Bulletin, på något sätt.
Och då skulle Bulletin bara säga, tyvärr det går inte för vi delar inte samma värdegrund som Riks.

Antagligen behöver de reklamen och den räckvidd SD har.

Citat:
Ursprungligen postat av maallgan

Oj en journalist på slaksmedia som rycker enstaka ord ur sitt sammanghang och spelar dumma! Kanske kan du få jobb på Bulletin?

"Själv är jag fostrad på en av Sveriges bästa nyhetsredaktioner. SR Ekot. Mina krav var helt enkelt mycket högre både när det gäller synen på nyhetsjournalistik och pressetik."

Ekots organisation och ekonomi gör att de kan ha anställda till olika stödjande positioner, på en liten redaktion kommer man inte kunna granska allt lika bra. Synen på nyhetsjournalistik (Och pressetik) är ju helt subjektiv till skillnad mot vad hon säger att hennes "krav" är det samma som objektivt bättre (Högre!).
Citera
2021-02-24, 20:04
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aroblin

Lyssnade på det nu, borgarbrackorna lajvar Sverigedemokrater!
Citera
2021-02-24, 21:12
Medlem
Severstals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Men jag är fortsatt skeptisk till att ha en "nyhetssida" med så många krönikörer. Det liknar mer en blogg.

Just det här. Dessutom tycker alla lika, typ. Till min förvåning finner jag Bulletin ganska tråkig, ointressant och förutsägbar. Jag hoppades på mer.
Citera
2021-02-25, 04:44
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bud Fox
Tycker tyvärr att det mest känns mellanmjölkigt, och att artiklarna nästan alltid känns som en lång ingress till en artikel som aldrig kommer.

Hade som sagt mycket hellre sett att dessa skribenter samlats på SvD och styrt upp den tidningen, som utanför ledarsidan inte går att skilja från DN.

Väldigt träffande. Välskriven skåpmat är mitt omdöme Om Bulletin.
Citera
2021-02-25, 11:00
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan

en stor tidning behöver inte bry sig om pressetik?
Citera
2021-02-25, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severstal
Just det här. Dessutom tycker alla lika, typ. Till min förvåning finner jag Bulletin ganska tråkig, ointressant och förutsägbar. Jag hoppades på mer.

Så blir det lätt när publikationer medvetet går in för att präglas av ideologi.
Vänsterforum, högerforum.
Det handlar om att lansera en viss typ av åsikter mot andra åsikter, helt i enlighet med polariseringen.
Samtidigt som man givetvis framställer sig som förnuftets röst, den som sitter inne med den objektiva sanningen osv.
Det Bulletin vill göra är väl att locka Sverigedemokratiska väljare att rösta på de borgerliga. Det är partipolitik, precis som de flesta tidningar präglas av partipolitik.

OK jag är rätt trött på åsikter och debatt överhuvudtaget, men ska det vara ett forum för debatt är "klotterplanket" en något mer intressant modell, dvs att den ideologiska linjen inte redan är utstakad utan att personer med skilda politiska ståndpunkter kommer till tals.
Citera
2021-02-25, 19:46
Medlem
HejaFinlands avatar
Vet någon hur många som läser Bulletins artiklar? Som nämnts var ju Carolin Dahlman från Bulletin med på Riks och berättade om en krönika hon skrivit. Den har 4700 visningar sedan igår. Är det mycket färre än de som läser en typisk artikel på Bulletin eller är det mer?
Citera
2021-02-26, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Vet någon hur många som läser Bulletins artiklar? Som nämnts var ju Carolin Dahlman från Bulletin med på Riks och berättade om en krönika hon skrivit. Den har 4700 visningar sedan igår. Är det mycket färre än de som läser en typisk artikel på Bulletin eller är det mer?

Och jämfört med andra tidningar då? Hur många läser (fortfarande) en typisk upplåst artikel i Aftonbladet? DN har väl det mesta bakom betalvägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in