2021-02-24, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det skulle vara ca 15% av de som testat positivt hittills. Kanske kan stämma då det är betydligt fler än så som smittats. Låt säga att 5%-10% får problem på längre sikt. Mer eller mindre givetvis.

På senaste PK så framgick det tyvärr att Socialstyrelsen har svårt att få fram statistik på det.

Finns det ens en vedertagen definition av långtidscovid? Tappar jag mitt hår permanent som en bieffekt av Covid, är jag då drabbad av långtidscovid?
Ibland får man intrycket att Sverige kommer ha hundratusentals sängliggande förtidspensionärer som en direkt effekt av pandemin.
Citera
2021-02-24, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Långtidssjuka barn.
De flesta långtidsjukä är högst troligt det på grund av något annat än corona .
Citera
2021-02-24, 17:42
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Finns det ens en vedertagen definition av långtidscovid? Tappar jag mitt hår permanent som en bieffekt av Covid, är jag då drabbad av långtidscovid?
Ibland får man intrycket att Sverige kommer ha hundratusentals sängliggande förtidspensionärer som en direkt effekt av pandemin.

Är väl när viruset gömmer sig i hjärnan och poppar upp som herpes.

https://www.webmd.com/lung/news/20210125/covid-19-may-hide-in-brains-and-cause-relapses

Hjärnherpes helt enkelt.

Mysigt värre.
Citera
2021-02-24, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag håller med din analys om hur folk fungerar. En annan konstig sak jag tänkt på är varför Mc Donalds får vara öppet dygnet runt men ”vanliga” restauranger måste stänga 20.30. Vad är det för jävla särbehandling?

De säljer inte alkohol på MCD

Vad jag vet är det alkoholförbud efter 20:30, inte mat förbud? Kan ju ha fel, har hänt förut
Citera
2021-02-24, 17:46
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Vi får väl se. Jag kommer iaf sluta bry mig när riskgrupperna är vaccinerade. Det kommer alla andra också göra med tiden.
Detta. Kommer vara närmast oändligt svårt att få folk att följa råden när alla vet att de sköraste äldre har fått båda doserna.

När risken för allvarlig sjukdom och död minskar måste restriktionerna skalas ner fort.

Ja, även andra kan dö. Men det dör folk varje dag. Folk som inte ingår i någon riskgrupp.
Senast redigerad av kazangas 2021-02-24 kl. 17:52.
Citera
2021-02-24, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
De säljer inte alkohol på MCD

Vad jag vet är det alkoholförbud efter 20:30, inte mat förbud? Kan ju ha fel, har hänt förut

Dom kommer va tvugna stänga nu från 20.30..
Kvittar om man serverar alkohol sa dom idag.
Citera
2021-02-24, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Riktigt så illa är det nog inte, men R ligger över 1 i rätt många regioner inkl. sthlm.

Samtidigt verkar andelen PCR-positiva inte minska utan snarare öka lite igen.
Idag 1530 nya fall. Förra onsdagen 875. 875*1.5^(7/5)=1544. Ok jag överdrev, det är närmare 1.49!
Citera
2021-02-24, 17:54
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
De flesta långtidsjukä är högst troligt det på grund av något annat än corona .

Nah, det mest troliga är att du hittar på.

Det troligaste är att covid har hittat ett permanent gömställe i hjärnan på folk.

https://www.webmd.com/lung/news/20210125/covid-19-may-hide-in-brains-and-cause-relapses

Lycka till med att bli av med den...
Citera
2021-02-24, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Re=1.5!
I Sverige har vi kommatecken som decimalavskiljare, inte punkt. Utropstecken betyder fakultet i matematiska sammanhang vilket du knappast avsåg. Att jämföra enskilda veckodagar ger en väldig slumpvariation. Tittar du istället på ökningen av 7-dagarssnittet i Stockholm så är den knappt 40 % på en vecka. Detta ger dock inte ett effektivt R-tal på 1,4 eftersom den genomsnittliga generationstiden är 5 dagar, eller 4,7 dagar har jag för mig att danskarna räknar med.
Re (Stockholm) ≈ e ^ (ln 1,4 / (7 / 4,7)) ≈ 1,25
Citera
2021-02-24, 18:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jdags
Dom kommer va tvugna stänga nu från 20.30..
Kvittar om man serverar alkohol sa dom idag.

Restauranger och krogar får ta en hård ekonomisk smäll en bra tid framöver tyvärr.
Citera
2021-02-24, 18:12
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Räcker och räcker. Folk gör som de vill oavsett rekommendationer. Jag tror inte på förbud nej.

Väldigt motsägelsefullt det du önskar. Om folk inte följer rekommendationer, hur ska man då få folk att följa dem? Jo genom att utfästa t ex bötesstraff. Det handlar ju trots allt om en minoritet som inte följer rekommendationer. Ska denna minoritet få förstöra för majoriteten och därmed utsätta onödigt många äldre för extrem livsfara?

Du tänker precis som regeringen och fhm i denna fråga.

"Nu sätter vi rekommendationer och ber folket att följa dem. Om de inte följer dem så skyller vi bara på folket och låter kollektivet ta straffet genom en förhöjd smittspridning".

Vill du och regeringen inte att detta ska ta slut någon gång inom den närmaste framtiden?

Det är en jävla tur att framtagandet av vaccin har gått relativa snabbt ändå. Annars hade väl regeringen fortsatt att skylla på folket i all evighet, istället för att peka med hela handen.
Citera
2021-02-24, 18:12
Medlem
Och nu ska barnidrott (enstaka matcher) förbjudas igen. Men helt ok att folk trängs i liftköerna...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in