2021-02-24, 17:16
Medlem
Aston-Martins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
I Nederländerna stämmer krögarna staten pga alla jävla lockdowns, helt rätt och något för svenska krögare att ta efter! Helt sjukt hur regeringen våldtar en så extremt viktig näring..

https://www.gp.se/ekonomi/nederl%C3%A4ndska-restaurangn%C3%A4ringen-st%C3%A4mmer-staten-1.41894895

Sen när blev krogen systemkritisk? Blir så jävla trött på alla "rädda krogen" etc.
Citera
2021-02-24, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Någonstans bör man väl väga antalet som riskerar att avlida i Covid-19 mot det antal som riskerar att avlida som ett resultat av de åtgärder som vidtas för att minska smittspridningen?

Inställda och fördröjda provtagningar och cancerbehandlingar innebär troligen en förhöjd risk att avlida.

Är det ett orimligt sätt att se på saken?

Lösningen är inte att öppna upp samhället helt och slopa alla restriktioner.
Citera
2021-02-24, 17:19
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Jag är övertygad om att antikroppar genom en naturlig infektion av covid i valfri mutation kommer att bita på samtliga mutationer. Däremot kan vissa vacciner svika, således är en naturlig smitta förstås att föredra. Riskgrupper undantaget givetvis

Det är inte jag, men jag hoppas du har rätt. Naturlig smitta är absolut inte att föredra.
Citera
2021-02-24, 17:20
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Vill du har svar på ”frågan” att folk skiter i rekommendationer? Svaret är: ja väldigt många skiter i rekommendationer. Vad vill du ha sagt med det?

Vad är det du inte förstår?

Jag ska förenkla för dig och ge en liknelse; låt säga att du har 20 barn i en förskoleklass. Om 5 av dem går runt och är snuviga hela dagen så smittas snart större delen av de övriga 15. Om du däremot sätter ett förbud mot att lämna snuviga barn så slutar till slut föräldrar att lämna sina snuviga barn på förskolan. Om du däremot bara ger en rekommendation till föräldrarna att inte låta deras snuviga barn gå till förskolan så kommer du snart se att rekommendationen bara efterföljs av vissa föräldrar som uppvisar samvete och solidaritet gentemot andra föräldrars barn.
Citera
2021-02-24, 17:22
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är ett faktum:
https://www.france24.com/en/france/20210212-covid-19-patient-in-france-critical-after-reinfection-with-s-african-variant

Dessutom i kritiskt läge.

1 person för snart två veckor sedan bevisar faktiskt ingenting.
I somras pratade alla om hur illa det skulle bli med återinfektionerna. Inget hände
Citera
2021-02-24, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Ja det var tråkig läsning att man adderar en vårdskuld på en skuld som redan var makabert hög innan Covid. SKR menade dock snarare att vårdskulden var betydligt lägre än befarat i sin rapport från November.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/trots-pandemin-atta-av-tio-planerade-operationer-har-genomforts

Finns det något som styrker att 100 000 individer som drabbats av Långtidscovid i Sverige?

Det skulle vara ca 15% av de som testat positivt hittills. Kanske kan stämma då det är betydligt fler än så som smittats. Låt säga att 5%-10% får problem på längre sikt. Mer eller mindre givetvis.

På senaste PK så framgick det tyvärr att Socialstyrelsen har svårt att få fram statistik på det.
Citera
2021-02-24, 17:23
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
För att ta ett exempel så kan de sänka antalet besökare i en butik till 1 kommer fortfarande fortsätta att välla in folk. Hur fan ska jag veta hur många det är i butiken INNAN jag går in? Varför tillåts folk ens komma innanför tunnelbanans spärrar utan munskydd under rusningstider? Sluta svamla med rekommendationer för ingen har någonsin följt dem, inte från dag ett, inte igår och inte idag.

Uppdatering: ska jag ge cred till någon så är det Systembolaget som har koll på antalet besökare. Resten bryr sig inte.

Jag håller med din analys om hur folk fungerar. En annan konstig sak jag tänkt på är varför Mc Donalds får vara öppet dygnet runt men ”vanliga” restauranger måste stänga 20.30. Vad är det för jävla särbehandling?
Citera
2021-02-24, 17:24
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Vad är det du inte förstår?

Jag ska förenkla för dig och ge en liknelse; låt säga att du har 20 barn i en förskoleklass. Om 5 av dem går runt och är snuviga hela dagen så smittas snart större delen av de övriga 15. Om du däremot sätter ett förbud mot att lämna snuviga barn så slutar till slut föräldrar att lämna sina snuviga barn på förskolan. Om du däremot bara ger en rekommendation till föräldrarna att inte låta deras snuviga barn gå till förskolan så kommer du snart se att rekommendationen bara efterföljs av vissa föräldrar som uppvisar samvete och solidaritet gentemot andra föräldrars barn.

Ja det är så det fungerar. Detta är fullkomligt självklart. Vad vill du ha sagt med det?
Citera
2021-02-24, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Kul att nu nämner cancer fick just besked på förmiddagen på en tom vårdmottagning, där doktorn bara satt och väntade, så jag fick komma in direkt. Jag hade inte cancer enligt röntgen och biopsi.

Det finns ingen som helst brist på undersökningskapacitet väntetiderna är normala! Men du pratar i nattmössan!

Sjukvård som kräver inläggning, sängplatser och intensivvård är ansträngd inget annan del av vården. Labb och provtagning kanske också har lite mer att göra.

Färre cancerfall upptäcks pga av att folk är rädda för den stora smittspridningen i samhället och inte vågar söka vård. Det var ett misstag att släppa på smittspridningen i samhället som man gjort.
Citera
2021-02-24, 17:27
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
1 person för snart två veckor sedan bevisar faktiskt ingenting.
I somras pratade alla om hur illa det skulle bli med återinfektionerna. Inget hände

Jag behöver inte bevisa någonting, men faktum är att det har hänt. Inom kort får vi veta hur det blir med den saken.
Citera
2021-02-24, 17:27
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
Lösningen är inte att öppna upp samhället helt och slopa alla restriktioner.

Jag håller med dig.

Restriktioner behöver inte vara fel, men de bör vägas mot eventuella negativa konsekvenser. Att spara ett liv på ena raden och förlora ett eller flera liv på nästa rad plus andra negativa samhällskonsekvenser är knappast en bra idé. Blir lite Ebberöds bank över det hela.
Citera
2021-02-24, 17:28
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Ja det är så det fungerar. Detta är fullkomligt självklart. Vad vill du ha sagt med det?

Du skrev ju tidigare att det räcker med rekommendationer. Eller har du ändrat dig nu och vill ha förbud?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in