2021-02-24, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du har fel. Det finns inga tvivel angående värdet och köpesumman är rimlig.
Klart det finns tvivel, det är väl bara du och Ebba som tvcker det är rimligt.
2021-02-24, 18:00
Medlem
JayJayAdamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Hans föräldrar hade det som sommarställe och många av Esbjörns bästa barndomsminnen finns från somrarna i området.

https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/ebba-buschs-hot-dra-esbjorn-83-till-domstol-hjartat-haller-pa-att-brista/
Nog bodde Esbjörn där på somrarna.

Räknas det till Ebba Busch Thor,s moraliska fördel att trixa av gubben barndomshemmet för att han inte bodde där hela året?

Släng ut gubbjäveln nu när det avslöjats han BARA bodde där på somrarna .

Du får nog komma ner från läktaren och läsa på om du inte vill bli avslöjad som obegåvat insatt i verkligheten.

Kan ha fel nu men köpte inte Ebba tomten och det ruckel på tomten som ska kallas hus? Det vill säga i en legitim fastighetsaffär där sedan Esbjörn valde att ångra affären efter påtryckningar från släkt och andra personer i hans direkta närhet som alla har sina egna agendor med ekonomisk vinning som mål.

Har inte läst hela tråden men läser här med jämna mellanrum sedan start och vill minnas att det finns gott om bevis på hur Esbjörn ljugit och överdrivit för att få sig själv att framstå som en försvarslös äldre man som blivit utsatt för påtryckningar från Ebba. Likaså gott om bevis att Ebba inte direkt har gjort något fel juridiskt eller moraliskt även om den moraliska biten är subjektivt förstås.

Eftersom jag inte har läst exakt varje sida i tråden så kan jag förstås ha missat hur Ebba har "trixat" av honom huset men du får gärna berätta vad jag har missat.
2021-02-24, 18:01
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Nu har vi två juridikprofessorer som har synpunkter på fastighetsaffären och en del andra juridiska områden.

Jari Manukka är professor i civilrätt.
Mårten Schulz är professor i civilrätt.

Frågan är om man kan ta deras expertutlåtanden på allvar.

Jori Munukka heter han det var han som sa att Ebbas uttalanden på Facebook är juridiskt bindande.

Vad tycker du själv, kan man ta honom på allvar?

Jag vet att han ombads förklara sig, men han gick snarare under jorden efter det uttalandet och blev tystare än en mus.

Schultz uttalande har jag redan kommenterat.

Båda två är som av en händelse verksamma med samma tjänst vid samma institution. Man kan undra vad det är för institution egentligen. Det är nog de två mest otrovärdiga och minst professionella professorerna jag stött på. Det känns närmast till hands att kalla dem för Piff & Puff.

Nej men seriöst, vad tycker du själv om nivån på deras analyser och uttalanden?
Senast redigerad av trngw 2021-02-24 kl. 18:13.
2021-02-24, 18:05
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Klart det finns tvivel, det är väl bara du och Ebba som tvcker det är rimligt.

Du tillstår att det finns tvivel.

Tycker du att det är det domstolen skall döma på, att det finns tvivel?

Det är precis tvärtom nämligen. Finns det tvivel är det inte uppenbart, och därmed faller hela målet för Esbjörnligan. Det är precis det jag har förklarat i flera månader nu.
2021-02-24, 18:05
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Inte om det föreligger extremt tvivel angående en alldeles för låg värdering. Ddt görvdet definitivt i detts fall. Så Ebba är körd och därmed ockdå KD.

Varken extremt tvivel eller alldeles för låg värdering föreligger.

Det finns en underskrift och en utbetalad handpenning. Försök hitta liknande rättsfall och se hur lätt det är att häva avtal efter handpenning betalats. Detta har Binninge et al redan gjort, såklart. Vilket också har misslyckats.

Vad som återstår är ful- och rackarspel.
2021-02-24, 18:07
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickeymus
Hur många år har Ebba varit riksdagsledamot? Jag funderar på om hon inte redan har bestämt sig för att lämna ett sjunkande skepp och därför är inte utfallet, med hänsyn till partiledarposten, särskilt allvarlig för hennes del. Har hon redan eller kommer ha suttit så länge att hon är garanterad pension etc, så tror jag inte hon bryr sig nämnvärt om vad det kan kosta henne politiskt (eller kosta KD).

Lite i analogi med Reinfeldts sista valkampanj. Han och Borg hade redan genomfört alla reformer, privatiseringar etc som de eftersträvat. Tittar man på valdebatterna från sista året, så ser och pratar han närmast obrytt och oengagerat, nästan som om han ville förlora valet. Det är rätt tacksamt att lämna över rodret när alla reformer är på plats. Går det sen åt pipan, så är det nästa man som får skulden i de flestas ögon.

Jag upplever EBT som kalkylerande, manipulativ, rätt ointelligent, men bra på maktspelet. Jag tror inte hon kommit såhär långt i livet och inte inser vad som står på spel. Jag tror hon har en reservplan/en färdig exit från politiken och in i wannabe-jetset livet. Jag tror inte hon är så dum att hon inte fattar potentiella konsekvenser, hon är bara inte rädd för dem, för hon har redan täckt de baserna.

Vidare, tror jag hon struntar fullständigt i om KD ramlar ur riksdagen, så länge det inte påverkar henne. KD är för henne en plattform i hennes ambitioner i livet och har enbart ett instrumentellt värde för henne. Inte nödvändigtvis på så vis att hon är eller har varit medveten om det under tiden. Men drivet kommer från personliga ambitioner, framför politiska visioner.

Har hon en rik man, syns, har ersättning fr staten, kan klättra vidare i näringslivet eller med eget, så gör hon hellre det alla dagar i veckan. Det är inte samhällsvisionen hon talar om som driver henne, utan den egna maktambitionen, bekräftelsen etc. Kan hon inte bli statsminister, så tar hon hellre fine dining, being some billionaires bimbo och hänga i S:t Tropez alla dagar i veckan.

KD trodde de använde henne för att lyfta partiet och nå ut till yngre och kanske i viss mån ytligare grupper (politiken har ju kommit att handla mer om yta än innehåll sen "nya moderaterna"), men det är snarare hon som använt KD.

Bra formulerat!

Visserligen skall man inte underskatta människor, med vad gäller Ebba Busch är det lite svårt. Jag tänker på elbilar, vad var det de kostar enligt henne? En annan fråga är kärnkraften, till och med den förre moderatpolitikern Mikael Odenberg som varit generaldirektör för Svenska kraftnät tycker pratet om kärnkraft är korkat. Han menar att det är inte alls konstigt att det importeras el. Det kallas handel tillrättavisar han de oförstående. Han framför också att kraftbolagen, som Vattenfall, inte vill driva olönsamma gamla kärnkraftverk. I kärnkraftsdebatten är Ebba Busch ute på djupt vatten. Vet hon vad hon pratar om?

Nej, jag tror också Ebba Busch ser sig själv i framtiden utanför riksdagen och KD. Partylivet på Stureplan lockar nog mer än valmöten i frikyrkor med gamla tanter. Hennes "kristna" värderingar borstar hon nog av sig och ägnar sig mer åt affärer, kanske fastighetsaffärer ligger i hennes intresse? Hon vet ju hur man får gamla gubbar att sälja sina fastigheter till underpris!
2021-02-24, 18:10
Medlem
trngws avatar
Jo, sedan var det en annan intressant sak också.

Det är kanske så att Esbjörns lägenhet i Västerås inte alls är såld.

Binninge skriver i senaste inlagan att det det är en "hyresrätt" som Esbjörn sagt upp. Och vi vet ju nu att han hade ett eller flera garage som han hyrde. Sannolikt är det något av dessa som sagts upp och omnämns som hyresrätt. Jag har svårt att tro att Binninge nu skulle ljuga om en sådan sak.

Därmed är alltså inte lägenheten i Västerås såld. Då är vi tillbaka till den stora frågan, varför har Esbjörn ändrat sin folkbokföringsadress? Den manövern är fortfarande lite av ett mysterium. Möjligen var det för att kunna göra ansökan om god man i Uppsala istället för Västerås, och det kan ju ha haft att göra med att tvistemålet är i Uppsala TR.
2021-02-24, 18:11
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Då kan vi konstatera att den värdering Esbjörn hade att utgå ifrån inför avtalsskrivningen var 4 - 4.4 miljoner, och den värdering som nu ligger för handen säger 4.5 - 5 miljoner.

Skillnaden mellan de uppskattade intervallen är alltså så lite som 100ksek.

Därefter har Esbjörn satt sitt pris lägre, men det är irrelevant för bedömningen om fastighetens värde och om ett eventuellt uppenbart missförhållande avseende priset.

Dessa två bedömningar är så gott som likvärdiga. Särskilt beaktat att de utförts arbete på tomten dem emellan samt att det gått ett halvår mellan att de gjordes.

Inte att förglömma att Notar hade Anticimex två dagars jobb med i sin värdering, Densia har inte det i sin och friskriver sig då för just det, deras värdering skulle alltså ha kunnat blivit likvärdig med Notars om de haft tillgång till Anticimex protokoll.

Huset är förmodligen i djävligt dåligt skick även stommässigt, hur det är med svartmögel och annat vet nog bara Anticimex och Ebba.
2021-02-24, 18:12
Medlem
Ebba har 700 000 skäl att vinna striden mot Esbjörn.
2021-02-24, 18:13
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Utlåtande kan inte läggas till grund för talan enligt jordabalken.
För sådan krävs en mer ingående besiktning samt omfattande undersökningar och kontroller

Begriper ni inte vad värderingsinstitutet själv skriver om sin värdering?
Jo, den har ingen rättsverkan som värdering vid en tvist, för att bevisa en fastighets reella värde.

RIDÅ
2021-02-24, 18:13
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Jori Munukka heter han det var han som sa att Ebbas uttalanden på Facebook är juridiskt bindande.

Vad tycker du själv, kan man ta honom på allvar?

Jag vet att han ombads förklara sig, men han gick snarare under jorden efter det uttalandet och blev tystare än en mus.

Schultz uttalande har jag redan kommenterat.

Båda två som av en händelse verksamma vis samma institution. Man kan undra vad det är för institution egentligen. Det är nog de två mest otrovärdiga och minst professionella professorerna jag stött på.

I den akademiska världen finns det ett uttryck som lyder ”en gång professor,alltid professor”. Förmodligen har professorer någon form av anställning som gör att det inte går att bli av med dem,hur inkompetenta de än är.
2021-02-24, 18:15
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Här kommer Binninges svaromål på Ebba Buschs ombuds inlaga angående den utredning om E*björns eventuella demens som ifrågasattes av henne.

https://docdro.id/9VOpAC9

Massa snömos men bedöm själva.
Snömos var ordet. Hans inlagor har inte imponerat förut men detta var mycket sämre. Frågan är om han tittat för djupt i glaset när han skrivit det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in