2021-02-24, 14:06
Medlem
Enligt mina beräkningar skulle vi ha haft 13000 avlidna totalt igår men dödligheten minskade. Kanske har vaccinationerna i vart fall begränsat dödligheten för dom äldsta och vi ser resultatet av detta nu. Men för övrigt ser smittospridningen ut att vara ganska hög.

Folk är nog för trötta nu och orkar inte följa restriktionerna längre. 13000 avlidna om 3 dagar som markören visar nu.
Citera
2021-02-24, 14:10
Medlem
Nu börjar man verkligen se vaccineringens effekter. I Uppsala har inga dödsfall rapporterats på SÄBO på över två veckor, där 86%(förmodligen fler då det är eftersläpning) fått båda doserna.

Samtidigt på sjukhuset ligger det inne mer än dubbelt så många mellan 60-80(26st) som det gör 80+(12st).
Citera
2021-02-24, 14:11
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Även i Danmark vill nu högeroppositionen öppna upp landet men sossarna sätter stopp.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JJBzbj/politiskt-storbrak-over-danmarks-oppningsstrategi

Seriös fråga: Är det bara i Sverige, i hela världen, som högern är de som vill ha hårdare åtgärder och där folk på yttrandefrihetsforum som Flashback vill ha MER tvång från staten?
Högst märkvärdigt hur högern vill ha strängare restriktioner medan vänstern vill hålla samhället öppet och försvarar människans frihet att röra sig som hon vill.

Egentligen handlar det ju bara om att högern vill verka handlingskraftig.
Citera
2021-02-24, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Visste inte att vaccinen biter på alla tre. Och alla vaccin är ju olika. Det var väl något vaccin (Pfizer?) som inte var effektivt mot den sydafrikanska har jag för mig?

Sydafrika skänker väl till och med bort sina Astradoser har jag löst någonstans. Så det låter som att åtminstone det vaccinet är värdelöst mot den sydafrikanska dödsvarianten.
Citera
2021-02-24, 14:12
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Jag hörde någonstans att de ändrar inte sina vaccin förrän effektiviteten understiger 50%, så det skulle kunna vara ett riktmärke, när de säger att de ändrar så har effektiviteten sjunkit såpass långt.

Läste även att AZ redan ändrat sitt vaccin, sedan om den omställningen är en del av orsaken till dröjsmålen är ju fullt möjligt.
De inledande försöken visade att Oxfordvaccinet erbjöd 10% effektivitet mot mild till måttlig sjukdom. Det är ännu inte klart hur effektiviteten var mot svår sjukdom. Notera dock att de försöken endast gällde neutraliserande antikroppar och inte T-Celler. Det skulle således kunna vara så att Oxfordvaccinet ger 85% skydd mot mild till måttlig sjukdom, men det är inget som man inte kan reda ut utan kliniska försök.

Oxford har börjat arbetet med att ta fram nästa generation vaccin som kommer anpassas för en del av de varianter som dominerar nu. Det är dock ingenting som släpps på marknaden utan godkännande.
Senast redigerad av Takadongtakadang 2021-02-24 kl. 14:16.
Citera
2021-02-24, 14:14
Medlem
selusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Enligt mina beräkningar skulle vi ha haft 13000 avlidna totalt igår men dödligheten minskade. Kanske har vaccinationerna i vart fall begränsat dödligheten för dom äldsta och vi ser resultatet av detta nu. Men för övrigt ser smittospridningen ut att vara ganska hög.

Folk är nog för trötta nu och orkar inte följa restriktionerna längre. 13000 avlidna om 3 dagar som markören visar nu.

Inte många med munskydd på tunnelbanan idag. Inte jag heller men en bild av hur lite folk (vi) bryr oss om ”restriktioner” tyvärr.
Citera
2021-02-24, 14:15
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Även i Danmark vill nu högeroppositionen öppna upp landet men sossarna sätter stopp.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JJBzbj/politiskt-storbrak-over-danmarks-oppningsstrategi

Seriös fråga: Är det bara i Sverige, i hela världen, som högern är de som vill ha hårdare åtgärder och där folk på yttrandefrihetsforum som Flashback vill ha MER tvång från staten?

Ja, såvitt jag vet. Det blev omvända världen! Men jag ser det snarare som att det är vänstern som har svikit i Sverige. Deras "grej" är ju att värna om svaga grupper, men här i Sverige offrade man de svagaste grupperna vi har (gamla samt i övrigt sköra och sjukliga människor), för att andra vänsterideologiska saker (feminism, genus, mångkultur) ansågs vara viktigare. Som det har blivit med vänstern i i synnerhet Sverige idag. T.ex. öppna daghem och skolor så att kvinnor ska kunna arbeta på kolchoserna, öppna gränser så att våra nya och blivande svenskar alltid ska kunna ta sig in, o.s.v.. Samt naturligtvis vänsterns vanliga hat mot och rädsla för polis och militär. De fick absolut inte sättas in för att säkerställa att rekommendationerna följdes.
Senast redigerad av Merwinna 2021-02-24 kl. 14:42.
Citera
2021-02-24, 14:16
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nya avlidna: 81
Nya fall: 5 381

Fördelning av nya siffror: https://covidstatistik.se

Senaste onsdagssiffror nya avlidna: 83, 141, 132, 177, 207, 169.
Senaste onsdagssiffror nya fall: 4 247, 4 074, 4 319, 4 186, 4 715, 5 362.
27% ökning på 7-dagars-bas.

Accelererar tredje vågen?
Citera
2021-02-24, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
De inledande försöken visade att Oxfordvaccinet erbjöd 10% effektivitet mot mild till måttlig sjukdom. Det är ännu inte klart hur effektiviteten var mot svår sjukdom. Notera dock att de försöken endast gällde neutraliserande antikroppar och inte T-Celler. Det skulle således kunna vara så att Oxfordvaccinet ger 85% skydd mot mild till måttlig sjukdom, men det är inget som man inte kan reda ut utan kliniska försök.

Oxford har börjat arbetet med att ta fram nästa generation vaccin som kommer anpassas för en del av de varianter som dominerar nu. Det är dock ingenting som släpps på marknaden utan godkännande.

Precis, och det är just godkännandena som tar tid vet vi ju sedan förut.
Citera
2021-02-24, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Högst märkvärdigt hur högern vill ha strängare restriktioner medan vänstern vill hålla samhället öppet och försvarar människans frihet att röra sig som hon vill.

Naturligtvis. Hade S verkat för hårda restriktioner hade ju den svenska högern verkat för frihet. De vill bara ha något att hacka på.
Citera
2021-02-24, 14:21
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
27% ökning på 7-dagars-bas.

Accelererar tredje vågen?
Ja, det accelerar i Stockholm!!

Idag 1530 nya fall. Förra onsdagen 875.

Det är en enorm ökning!!!

https://platz.se/coronavirus/?lan=stockholm
Citera
2021-02-24, 14:22
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin

Kanske inte handlar om att ”verka” handlingskraftig, utan att faktiskt ”vara” handlingskraftig.
Nuvarande regim är ju omöjlig att förstå sig på..
Jag har verkligen ingen aning om vad strategin egentligen är. Frågan är om de själva vet det?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in