2021-02-24, 01:13
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Notera följande som de flesta har missat:
Mannens ombud ska på onsdagen polisanmäla KD-ledaren för förtal,
Binninge har skickat mail till utvalda blaskor att han ska polisanmäla imorgon onsdag (idag 00:44 enl min klocka)

Kan bara tydas på ett sätt:
SvD beställde en artikel av Schultz, och Binninge som nu är både sur, halvfull och hatar Ebba läste morgontidningen i sitt tomma kontor, i brist på sitt juridiska kunnande och med en halv vinare i magen ringde han förmodligen Hurtig och frågade om han ställde upp, med positivt svar, sen fick Binninge skrivklåda och började snickra pdf-pressreleaser att han ska stämma, vilket han gör onsdag.

I normalfallen lämnar man in stämning, sen pressrelease, kan bara tydas som ett sista paniskt försök att försöka pressa Ebba, men med hans bakgrund och vad han ställt till med tidigare har han nu hällt salt i såren på några miljoner Wikileaks-anhängare också. Han kommer att begära personskydd inom några veckor, det är en lågoddsare....

När man läser det Esb skrive blir det mer och mer tydligt att han ej har någon insyn i vad RO håller på med hans "revisor" MPL? har väl sett till att han behöver signer några dokument mm ang lgh typ och vips är hon sökande för generalfullmakten och han tror att hon sköter hans deklarationn mm att hans pengar rinner lätt är ju förståeligt då dom rånar han sakta och utan att han märker det.
Precis som att "någon" skulle anmält skövlingen. dvs Binninge
Hur kan detta fortgå, vem anmäler detta? Esb är ju i god tro att hans revisor och ev företag i Örebro står på hans sida.
https://www.docdroid.net/k0ccf68/scan-pdf#page=19
2021-02-24, 01:14
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Nope, det kommer inte nämnas alls där.

Möjligen i så fall som ett ifrågasättande av hans lämplighet som ombud, men det kommer ju i så fall i ett tidigare skede.

Men nu körde hon ju den faktan via Facebook istället. 😉
Det är just det jag avsåg med min retoriska fråga flasha med korten så där kan såklart inte annat ge än backfire vilken aningslös jäntunge hon är - en flabbtrut som verkligen trampat i klaveret. Affären är ju en omöjlighet för henne. Att hon inte mäktar å se det....
2021-02-24, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tunnelgatan
Som jag sa. Om KD vill avsätta Ebba så har de all mandat att göra det. Hittills har inte KD gjort det. Så länge är förtroendet inte förbrukat. Vi har dessutom inte ett valresultat än som på något sätt går att fastställa analytiskt att fastighetsaffären på något sätt ska ha inneburit ett stort märkbart tapp för KD. Jag har aldrig sagt att det är domstolarnas och lagarnas roll att bestämma huruvida en politiker har förtroende eller ej. Däremot kan det vara en fingervisning till folk att Ebba trots allt inte var ute och cyklade när hon inte gav med sig för drevet. I ärlighetens namn tror jag att folk är mer intresserade av sakpolitik 2022 än vad Ebba gjorde något år tidigare.

Men för sista gången; du bestämmer inte vad som är ett skadat förtroende eller inte mer än för dig själv. Du vet inte om allmänborgerliga och KD-väljare i helhet anser att Ebba är förkastlig och på något sätt helt avstår från att rösta KD i valet 2022. Detta är ett drev påhejat av vänsterfanatiker som hatar Ebba för vad hon än gör.

Mårten Schultz är ingen allvetare. Domstolar är många gånger av en annan uppfattning än vad en åklagare anser. Innebär det då att åklagare med din logik är dåliga jurister? Ebba kan inte rå för att hon får en anmälan mot sig. Att dra vilda slutsatser baserat på endast en anmälan är fräckt.

Jag tror dessutom att man i KD resonerar som så att principen för rättsstaten går över en minskning i valresultatet.

1. Vi har opinionsundersökningar som visar på nedgång. Även om du ej fäster vikt vid sådana så gör partier det.

2. Det finns missnöje i KD kring hur Ebba hanterar detta.

3. Mårten Schultz är professor i civilrätt och har således på fötterna. Jag drar inte vilda slutsatser av endast en anmälan, utan av att en av Sveriges mest namnkunniga experter i civilrätt bedömer Ebbas inlägg som förtal.

4. Jag har aldrig röstat vänster. Alltid röstat SD hittills.
2021-02-24, 01:19
Medlem
room6527s avatar
Vad är grejen mellan Binninge och Ebba ?
Finns det mer skit mellan dessa två innan gubben med huset hunnit komma in i bilden.?
Binninges agerande från dag 1 saknar all sans juridiskt sett, vad har vi missat ?
2021-02-24, 01:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VildaWebben
1. Vi har opinionsundersökningar som visar på nedgång. Även om du ej fäster vikt vid sådana så gör partier det.

2. Det finns missnöje i KD kring hur Ebba hanterar detta.

3. Mårten Schultz är professor i civilrätt och har således på fötterna. Jag drar inte vilda slutsatser av endast en anmälan, utan av att en av Sveriges mest namnkunniga experter i civilrätt bedömer Ebbas inlägg som förtal.

4. Jag har aldrig röstat vänster. Alltid röstat SD hittills.
Opinionsundersökningar är som sagt inte träffsäkra. De hade KD på 2 procent inför valet 2018. I valet fick KD 6 procent. Små nedgångar i opinionen är inte skäl för att göra sig själv som partiledare rättslös genom att ge vika för ett jävla drev.

Om det finns ett missnöje i KD så får man i så fall avsätta Ebba. Inte gnälla.

Ja, och en åklagare anser att person X måste ha begått ett visst brott som sedan domstolen helt ogillar. Vad Schultz säger är av inget intresse i den här fasen. Förövrigt kan vad som helst anses vara förtal rent presumtivt.

Jag har aldrig sagt att du röstar vänster.
2021-02-24, 01:21
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Bra analys där av Binninges kväll. Och dessutom har han väl suttit och gråtit över denna tråd där han blivit fullständigt överkörd, söndertuggad, uppäten, uppkräkt och tillintetgjord. Här har han inget att hämta längre, så då fick Ebba ta smällen istället.

Imorgon bitti kommer väl eftertankens kranka blekhet och gör sig påmind. Ska bli intressant att se hur långt han går med denna utsiktslösa polisanmälan.
Det blir med den här anmälan om grovt förtal som med anmälan om skadegörelse. Det håller grytan kokande en stund innan en åklagare tar samma beslut som med den påstådda skadegörelsen att här finns det inget att åtala för. Sedan när det beslutet väl kommer kommer Binninge att sälja in några ytterligare tidningsartiklar på att han överväger att själv väcka åtal. Sedan återstår att se om han är beredd att ta den ekonomiska risken med usla odds.
2021-02-24, 01:24
Medlem
trngws avatar
Citat:
Mårten Schultz är ingen allvetare. Domstolar är många gånger av en annan uppfattning än vad en åklagare anser. Innebär det då att åklagare med din logik är dåliga jurister? Ebba kan inte rå för att hon får en anmälan mot sig. Att dra vilda slutsatser baserat på endast en anmälan är fräckt.

Jag brukar ha stort förtroende för professorer. Men denna Mårten Schulz har jag inget förtroende för alls . Han framstår i mina ögon som en riktig pajas. Jag tror att alla som lyssnat på juridikpodden någon gång och har minsta känsla för kvalitet och trovärdighet förstår vad jag menar. Sicket dravel.

Samma visa här. Vilken akademiskt skolad människa som helst hade utvärderat uttalandet och ställt det emot de olika delarna i lagparagrafen, för att föra ett resonemang kring vad de säger, vad som är tillämpligt, hur den aktuella situationen ser ut och hur den förhåller sig till lagen, i detta fallet exempelvis hur Binninges roll som juridiskt ombud förhåller sig till uttalandet om att han är en dömd brottsling och om det kan ha någon inverkan på försvarligheten i uttalandet, och sedan detta så klart ställt emot det övriga i målet, som att Binninge själv gått ut i media och i stora delar drivit målet där. Men inte Schultz, inte ett ord. Slam dunk skyldig. Schultz är ingen advokat, eller åklagare, han har vad jag kunde se i hans cv aldrig framträtt i en domstol. Han är en skrivbordsprodukt och av allt att döma en sorglig sådan och en skamfläck för SU och för den svenska professorskåren.
2021-02-24, 01:26
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Min poäng är att dalande opinionssiffror inte kan vara grund för att helt ge upp för ett drev som vänstern driver eftersom opinionssiffror sällan är pricksäkra eller ens har rätt. När domstolen sagt sitt, och som kommer ge Ebba rätt, så kommer folk sansa sig och respektera domen. Det är så vi funkar i Sverige. Lagen gäller alla. Ett avtal gäller alla och en påstådd senilitet måste synas. Om man ger efter så ger det en signal att man kan bete sig hur fan man vill.

Det är 1,5 år kvar till valet. Målet kommer avslutas nu i vår. Människan till sin natur glömmer fort. Opinionssiffror har alltför många gånger haft fel.
I så fall räknar du inte med något överklagande för det finns väl inte ens något spikat datum för en första instans...eller? Om ärendet överklagas sen, är det helt uteslutet att det kommer att avgöras i HD?
2021-02-24, 01:27
Bannlyst
Citat:
Jag brukar ha stort förtroende för professorer. Men denna Mårten Schulz har jag inget förtroende för alls . Han framstår i mina ögon som en riktig pajas. Jag tror att alla som lyssnat på juridikpodden någon gång och har minsta känsla för kvalitet och trovärdighet förstår vad jag menar. Sicket dravel.

Samma visa här. Vilken akademiskt skolad människa som helst hade utvärderat uttalandet och ställt det emot de olika delarna i lagparagrafen, för att föra ett resonemang kring vad de säger, vad som är tillämpligt, hur den aktuella situationen ser ut och hur den förhåller sig till lagen, i detta fallet exempelvis hur Binninges roll som juridiskt ombud förhåller sig till uttalandet om att han är en dömd brottsling och om det kan ha någon inverkan på försvarligheten i uttalandet, och sedan detta så klart ställt emot det övriga i målet, som att Binninge själv gått ut i media och i stora delar drivit målet där. Men inte Schultz, inte ett ord. Slam dunk skyldig. Schultz är ingen advokat, eller åklagare, han har vad jag kunde se i hans cv aldrig framträtt i en domstol. Han är en skrivbordsprodukt och av allt att döma en sorglig sådan och en skamfläck för SU och för den svenska professorskåren.
Minns att han var usel i trolljägarna. Nivån var i stil med "Han sa hora. Det kan vara förolämpning som är straffbart i brottsbalken" trots att vem som helst inser att man inte blir dömd för förolämpning överhuvudtaget i det här landet. Precis som att man aldrig får fängelse för sexköp även om det finns i straffskalan. Uppenbart som du säger att Schultz är en skrivbordsprodukt som horar ut sig i medier.
2021-02-24, 01:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
I så fall räknar du inte med något överklagande för det finns väl inte ens något spikat datum för en första instans...eller? Om ärendet överklagas sen, är det helt uteslutet att det kommer att avgöras i HD?
Beslut i överklagande instans brukar gå fort. Men om tingsrätten dömer till Ebbas fördel så kommer det lugna ner sig. Att HD tar upp ett sånt här fall är inte troligt.
2021-02-24, 01:29
Medlem
Ebba borde helt klart skött det här eländet mycket smartare.
2021-02-24, 01:31
Medlem
Citat:
Opinionsundersökningar är som sagt inte träffsäkra. De hade KD på 2 procent inför valet 2018. I valet fick KD 6 procent. Små nedgångar i opinionen är inte skäl för att göra sig själv som partiledare rättslös genom att ge vika för ett jävla drev.

Om det finns ett missnöje i KD så får man i så fall avsätta Ebba. Inte gnälla.

Ja, och en åklagare anser att person X måste ha begått ett visst brott som sedan domstolen helt ogillar. Vad Schultz säger är av inget intresse i den här fasen. Förövrigt kan vad som helst anses vara förtal rent presumtivt.

Jag har aldrig sagt att du röstar vänster.

En partiledare är inte rättslös för att den undviker sådant som kan vara förtroendeskadande.

Partiledare avsätts när gnället blivit tillräckligt stort.

Vad Schultz säger är intressant eftersom han är professor i civilrätt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in