2021-02-23, 22:02
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Pöööh?

Italien var det främsta exemplet på länder som Sverige fick in virus ifrån. Med det som jag skrev angående Italien, gäller även andra länder där man visste att smittspridning pågick, såsom Kina och Iran. Resenärer borde ha avråtts från att besöka alla dessa länder, när smittspridningen där blev känd. Och hemvändande resenärer borde ha satts i karantän.

Dessutom borde svenska myndigheter ha ansträngt sig mer för att hitta smitta bland resenärer från andra länder än dom redan kända infektionshärdarna.

Pöööh.

Även Turkiet hade smitta, det visste vi tidigt i tråden. Det är bara att kolla tillbaka i tråden för att få bevis för det. Jag sa ganska tidigt att den här tråden kommer att bli episk för historieforskare. Förnekarna kommer att få det tungt.
Citera
2021-02-23, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av finismalarium
Vi är inte helt oväntat sämst i Norden då det gäller antalet vaccinerade. Vad värre är att ingen vet om/när det kommer leveranser av vaccin. April påstår någon, men inget är officiell bekräftat. Jag tycker det verkar som myndigheterna tappat kontrollen.
Drygt 10 miljoner människor ska alltså vara vaccinerade senast i sommar good luck
Citera
2021-02-23, 22:10
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Till Sverige kom spanska sjukan sommaren 1918 och ebbade ut 1920. Sammanlagt 39 000 människor dog av sjukdomen i Sverige, vilket i jämförelse med många andra länder var ganska lite.

Det är säkerligen den naturliga immuniteten som kickade in. Liksom nu. Hur många restriktioner hade man då? Hur mycket information hade man i realtid då? Vårt mindset idag, hade varit förödande.
Citera
2021-02-23, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Tegnell på svt2 nu: Intressant glidning som svar på frågan om Sverige drabbades värre för att hemvändande skidåkare var så många. Han hävdar att det tycks som om smittan kom in starkt då, från många håll i Europa(!) starkare än i övriga Norden. Dessutom skall Sverige "påminna mer om Europa".
Jag tolkar detta som att man vet eller misstänker att sk utsatta områden ( läs invandrartäta) drev smittstarten för att man 1) släpade dit smittan själva och 2) såg till att den fick en jävla schvung
(Somalier hade i början en 14-faldig överrepresentation tex).
Men av politiska skäl kan man inte säga detta nu.
Det lär inte heller hjälpa att vi packar folk som sardiner i utanförskapsområden. Flemingsberg har 38.4 procent trångboddhet, Bronx drygt 20 procent. Man tror det är ett skämt, men det är det inte.
Citera
2021-02-23, 22:15
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Även Finland har valt den strategin. Jag tror att det kommer att visa sig vara rätt val.

Jag tror också på det, vaccinera så många som möjligt, helst igår, så vi kommer ur det här eländet så fort som möjligt. Influensavaccinet har en verkningsgrad på 50-60% beroende på år och hur väl de lyckas, 86-95% är ett fantastiskt resultat - vaccinera så många som möjligt. Sen tar vi det därifrån.
Citera
2021-02-23, 22:21
Medlem
EU-kilde: AstraZeneca kan ikke levere lovet antal vacciner
Medicinalselskabet AstraZeneca har lovet at levere 180 millioner vaccinedoser til EU i andet kvartal i år. Men det kommer kun til at levere lidt under det halve.
Det oplyser en EU-kilde med direkte kontakt til det britisk-svenske selskab.
AstraZeneca har under et møde med repræsentanter for EU meddelt, at det "vil levere færre end 90 millioner doser i andet kvartal", siger kilden til Reuters.

https://www.berlingske.dk/samfund/liveblog-faa-seneste-nyt-om-coronavirus
Citera
2021-02-23, 22:23
Medlem
Region Stockholm:Bär alltid munskydd i kollektivtrafiken. Ha munskydd på jobbet, i livsmedelsbutiker, på apotek och hos frisören. Distans utbildning för högstadie och gymnasieelever.
Bra, det har vi sagt upprepade gånger i ett år nu. Äntligen blir det infört!
Räcker det ? Nej
Stäng ner totalt. Först och främst alla butiker förutom livsmedelsbutiker och apotek, de flesta arbetsplatser som inte är livsviktiga, några få förskolor öppna för de som måste jobba.
Total nedstängning behövs nu innan tredjevågen slår till i slutet av mars.
Citera
2021-02-23, 22:26
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, jag har hört från MÅNGA nu, både vuxna arbetande och unga vuxna studerande och tonåringar som fått hemskola - lite skuldmedvetet - att pandemin gärna får pågå ett år till, för de mår SÅ mycket bättre när de slipper närkontakten med sina arbets- respektive studie- och skolkamrater. Den gruppen glöms hela tiden bort i den allmänna debatten, tycker jag, där man liksom utgår ifrån att alla människor mår bra av att vara på en fysisk arbetsplats respektive i skolan, och att de till och med kan få psykiska problem om de inte får vara där. Tänk om vi någon gång skulle kunna förstå att människor är olika, med olika behov..?

Har också hört det från folk i min närhet. Men de lider inte av psykisk ohälsa utan tycker det är "skönt att vara hemma". Jag anser att det är bedrövligt att folk oavsett önskar att pandemin ska pågå ett år till för deras egoistiska önskemål.
Citera
2021-02-23, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Region Stockholm:Bär alltid munskydd i kollektivtrafiken. Ha munskydd på jobbet, i livsmedelsbutiker, på apotek och hos frisören. Distans utbildning för högstadie och gymnasieelever.
Bra, det har vi sagt upprepade gånger i ett år nu. Äntligen blir det infört!
Räcker det ? Nej
Stäng ner totalt. Först och främst alla butiker förutom livsmedelsbutiker och apotek, de flesta arbetsplatser som inte är livsviktiga, några få förskolor öppna för de som måste jobba.
Total nedstängning behövs nu innan tredjevågen slår till i slutet av mars.

Stäng inne +70 istället. Det är ju dom som drabbas sjukdomsmässigt.

Vi andra som överlever skiten drabbas av en lockdown. I bra jävla många fler år än Gunnel +70.

Kör vi en lockdown kommer ju ändå Gunnel drabbas. Så låt bara hon drabbas istället.
Citera
2021-02-23, 22:30
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det lär inte heller hjälpa att vi packar folk som sardiner i utanförskapsområden. Flemingsberg har 38.4 procent trångboddhet, Bronx drygt 20 procent. Man tror det är ett skämt, men det är det inte.

Är det därför det ökar i Norrbotten o Västerbotten nu? För att de är så trångbodda i där?
Citera
2021-02-23, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Drygt 10 miljoner människor ska alltså vara vaccinerade senast i sommar good luck

Nja, det är väl bara vuxna som ska vaccineras? Och så gäller det bra de som vill, dvs knappast mer än 80% av den vuxna befolkningen. Så någonstans runt 6 miljoner kanske?
Citera
2021-02-23, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Nu ä det 23 feb, tredje uppdateringen.

Idag på PK så har britten gått till c:a 20% vecka 5/6 vilket är c:a 15 februari. Denna dag hittade man 3000 personer, vilket då är 600 britter. Sedan har det ju pågått ett antal dagar, så ett överslag på integralen, säg 5, ger 700*5 = 3000 britter. Då har det gått ytterligare 12 dagar, eller 45 dagar från första fallet.

R-talet blir då 2.43, lite högre än tidigare beräknat. Detta är dock som sagt ett överslag.

Tyvärr så fortsätter den brittiska mutationen att fullständigt explodera.

Kod:
>>> 2.43**((33.+12)/5)
2954.3127065508356

Om hela svenska folket är mottagliga för viruset så kommer alla att bli smittade med en exponentiell smittspridning där varje person smittar 2 nya. Det finns säkert immuna som kan hålla emot till viss del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in