Citat:
Ursprungligen postat av
Nibiru2011
Öh nygamla coronaviruset fanns redan i Sverige sedan minst december 2019...
"Nygammalt"? Syftar du på att andra sorters Corona-virus har funnits i omlopp sedan länge?
Citat:
Ursprungligen postat av
Nibiru2011
Nu fanns det som sagt redan i Sverige långt innan någon ens tänkt på att stänga gränser.
Jag har läst en artikel som spekulerar om att Kina-viruset kan ha förekommit i Dalarna i ett tidigt skede. Men jag har inte läst någonstans att man är säker på att viruset fanns i Sverige redan då. Har det bekräftats att viruset förekom i Sverige redan då? Förekom någon omfattande smittspridning i Sverige redan innan sportlovet 2020?
Jag vill jämföra med vad som hände i Frankrike. Man har i efterhand bekräftat att Amirouche Hammar infekterades av Kina-viruset redan mellan 14:e och 22:a december 2019. Amirouche Hammar hade inte varit utanför Frankrike vid det tillfället.
Betyder det att det fanns omfattande spridning i Frankrike redan i december 2019? Nej. Virusets egenskaper gör att ett land kan få in enstaka smittbärare, som smittar ett mindre antal personer, varpå smittan dör ut. Detta kan ske vid flera tillfällen, utan att utbrott uppstår. Men när ett utbrott har uppstått, så blir smittan svår att kväsa.
Den här artikel förklarar varför.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nibiru2011
Återigen viruset var redan här!
Att enstaka smittbärare har förekommit, innebär inte att omfattande smittspridning förekom.
Ifall Frankrike inte hade släppt in ytterligare smittbärare efter december 2019, så hade Frankrike klarat sig från viruset. På samma sätt så startade smittspridningen i Sverige först i samband med sportlovet 2020.