2021-02-23, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Sveriges industrier har monterats ner och flyttat till Asien. Hela svenska samhället har stagnerat. Resurserna har gått till ett meningslöst projekt att försöka svälja andra länders växande överbefolkning. Det projektet är dömt att misslyckas, eftersom dom flykting-exporterande länderna har astronomiska födelsetal.

Epidemin har visat att det är värdefullt att sitta på inhemsk produktion av viktiga varor. Det är dags att återuppbygga svensk industri. Att hämta tillbaka dom industier som har flyttat till Asien, skulle dessutom vara en välgärning för miljön.

Jag röstade på Reinfeldts parti en gång i tiden. Idag ångrar jag mig.

Israel har bjudit över för att komma över en vara som någon annan redan har betalat för att utveckla. Så Israel kan anklagas för att ha roffat åt sig.

Storbritannien har däremot fördelen att sitta på inhemsk tillverkning av vaccin. Dom har dessutom själva utvecklat sitt eget vaccin. Eftersom britterna själva har framställt sitt eget vaccin, så kan dom inte anklagas för att ha bjudit över andra för att få tillgång till vaccin. Britterna har dessutom delat med sig av sitt vaccin, på så sätt att dom har medgett licens-tillverkning på olika ställen i Världen. Indien använder Oxford-vaccinet, och dom tillverkar det själva. Australien håller på att dra igång tillverkning av Oxford-vaccinet i Mellbourne. Jag tycker att britterna har varit generösa.

Judarna däremot, beter sig precis som man tänker sig att judar beter sig.

Hoppas det blir en ögonöppnare för vissa länder om vilka som faktiskt kan anses vara allierade!
Citera
2021-02-23, 20:53
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Länkade till fel artikel:
https://omni.se/danmark-far-ut-fler-doser-an-sverige-finns-en-risk/a/qAkm5g

I den från omni säger hon att det inte pågår.

Jag tror inte man blandar slattar, man registrerar väl ampullerna (eller?) för att kunna spåra ev biverkningar.
Omnis artikel refererar till SR Ekot och i originalartikeln säger Emma Spak inte det du påstår.
Sorts, Tinuviel,, men du är ute i ogjort väder.

Det är väl helt självklart att man inte blandar vaccinslattar! Vi talar om läkemedel, inte om tonåringar som går loss i föräldrarnas barskåp.
Citera
2021-02-23, 20:58
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aston-Martin
Äh sånt skitsnack. Eleverna lär sig inte ett skit i dagens skola ändå. Samma sak på många högskoleutbildningar. Det är nästan bättre att de som ändå vill plugga kan sitta hemma i lugn o ro. Distansundervisning borde införas tills sommaren.

Pajasinlägg med enbart ditt tyckande i frågan, döm inte alla efter din egen skolgång utan kom med fakta, forsknimg och länkar i så fall.
Citera
2021-02-23, 20:58
Medlem
Citat:
Länkade till fel artikel:
https://omni.se/danmark-far-ut-fler-doser-an-sverige-finns-en-risk/a/qAkm5g

I den från omni säger hon att det inte pågår.

Jag tror inte man blandar slattar, man registrerar väl ampullerna (eller?) för att kunna spåra ev biverkningar.
Man dokumenterar lot-numret för dosen man ger i patientens journal.
Citera
2021-02-23, 21:00
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Omnis artikel refererar till SR Ekot och i originalartikeln säger Emma Spak inte det du påstår.
Sorts, Tinuviel,, men du är ute i ogjort väder.

Det är väl helt självklart att man inte blandar vaccinslattar! Vi talar om läkemedel, inte om tonåringar som går loss i föräldrarnas barskåp.
Jag tycker inte jag är ute i ogjort väder. I flera regioner fanns inte ens möjlighet att få ut en sjätte dos för att man hade fel spetsar och HADE de regioner som beställt rätt spetsar bedrivit ett målmedvetet arbete med att få ut en sjunde dos hade vi hört om det (eller så hade Emma Spak känt till det).

Ett arbete med att få ut en sjunde dos är heller inget som har uppmuntrats från myndigheternas sida utan istället betonar man att det är viktigt med att ha en viss marginal och då går en sjunde dos förlorad för att man utifrån detta inte ens försöker.

I Danmark däremot har deras motsvarighet till folkhälsomyndigheten uppmuntrat regionerna att försöka.
Citera
2021-02-23, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Det är vidrigt vad de gjort. Hoppas någon anmäler till Haag.

Men det är bra att internet har gett befolkningen en chans att se vad som hänt, och därigenom nu veta vilken sorts människor som styr Sverige.
Ja, värre än värst är att folk blundar för det och försöker övertyga sig själva om att överdödligheten inte varit så hög.
Så länge det finns en sån mentalitet då kvarstår risken att nästa gång blir det deras egen tur att få morfin sprutan.
Vi andra väljer annan väg: sånt får inte hända.
Citera
2021-02-23, 21:01
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Man dokumenterar lot-numret för dosen man ger i patientens journal.
Vet du om det pågår målmedvetna försök i regionerna med att försöka få ut en sjunde dos?
Citera
2021-02-23, 21:02
Avslutad
Om jag testar mig på torsdag och lämnar in den kan jag få svar innan lördag eller blir det i värsta fall måndag?
Citera
2021-02-23, 21:07
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
FHM genom Karin Tegmark Wisell har aktivt avrått från att få ut fler doser än de det antal Pfeizer anger, tror jag hörde det på Studio Ett. Emma Spak är inne på liknande resonemang.
https://sverigesradio.se/artikel/fler-vaccindoser-tas-ur-flaskorna-i-danmark

Det är en mycket märklig hållning i ett läge där vi är i en kapplöpning mot tiden.

Tack för en intressant länk!

Ja, resonemanget är märkligt. Emma Spak förklarar att man inte vill godkänna för 7 doser. Jag förstår att man inte kan räkna med att flaskorna kan ge en 7:e dos. Men i dom fall som det lyckas att få ut 7 doser, så borde det vara en välkommen bonus.

Det behöver finnas en beredskap på hur bonus-doser ska utnyttjas. Samma beredskap behöver finnas för doser som blir över när någon uteblir till sin vaccination. Danskarna har uppenbarligen lyckats. Svenskarna borde försöka göra som danskarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Hur kan du få det till att Emma Spak på något sätt avråder från att försöka få ut en sjunde dos ur en vial?
Finns det något förutom i din fantasi som tyder på att de som arbetar med vaccinationerna inte vill att så många som möjligt ska bli vaccinerade så snart som möjligt?

Allt hon säger är ju att det inte är helt lätt att få ut extra doser och att så vitt hon vet pågår inget aktivt arbete i Sverige med att få ut en sjunde dos. Hon uttrycker sig diplomatiskt på det sätt man ska förvänta sig av någon i hennes position. Personligen är jag helt övertygad om att det pågår försök med att få ut den där sjunde dosen även i Sverige. Svensk sjukvårdspersonal är varken korkade eller oinformerade utan man läser naturligtvis om den finska metoden och prövar om den fungerar:
https://sverigesradio.se/artikel/40-procent-fler-kan-fa-coronavaccin-med-sjukskoterskans-metod

När det gäller Karin Tegmark Wisell så spelar hennes åsikt bevisligen ingen roll eftersom Läkemedelsverket den 11 januari gick ut med att det går utmärkt att få ut sex doser ur en vial. Förmodligen kommer det ett besked om en sjunde dos snart.
https://www.lakemedelsverket.se/sv/nyheter/extrados-fran-injektionsflaskor-med-comirnaty-covid-19-vaccin

Jag hyser ingen misstro mot svensk vårdpersonal. Däremot undrar jag hur mycket engagemang svenska myndigheter har att verkligen vaccinera så mycket som möjligt.
Citera
2021-02-23, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
EU-kommissionen har skickat ett brev till Finland, Sverige, Tyskland och Ungern och kritiserat dessa länder för inreserestriktionerna. Norge är ju inte med i EU så Norge slapp bli luggad..

Till alla er som titt som tätt undrar "varför Sverige inte inför regler för dittan och dattan"..

EU-kommissaren Didier Reynders har givit Sverige 10 dagar till att motivera inreserestriktionerna. Enligt honom har man "gått för långt".

Istället för att stänga gränserna vill Eu-kommissaren att man ska utöka testningen. Men tvångstestning har inte varit möjligt varken i Finland eller i Sverige och gästarbetare har regelbundet avböjt testning vid gränsen.
Citera
2021-02-23, 21:13
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Så varför skulle de som tillverkar Ivermectin inte vilja tjäna pengar?

Patentet har löpt ut. Därav att en dos kostar ca 10 sek. Svårt för de som vill
hävda konspirationsteori rörande själva medicinen.
Senast redigerad av severustheemperor 2021-02-23 kl. 21:17.
Citera
2021-02-23, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Tack för en intressant länk!

Ja, resonemanget är märkligt. Emma Spak förklarar att man inte vill godkänna för 7 doser. Jag förstår att man inte kan räkna med att flaskorna kan ge en 7:e dos. Men i dom fall som det lyckas att få ut 7 doser, så borde det vara en välkommen bonus.

Det behöver finnas en beredskap på hur bonus-doser ska utnyttjas. Samma beredskap behöver finnas för doser som blir över när någon uteblir till sin vaccination. Danskarna har uppenbarligen lyckats. Svenskarna borde försöka göra som danskarna.

Jag hyser ingen misstro mot svensk vårdpersonal. Däremot undrar jag hur mycket engagemang svenska myndigheter har att verkligen vaccinera så mycket som möjligt.

Det kanske finns politik bakom det uttalandet också.

Det var ett läkemedelsbolag (kommer ej längre ihåg vilket) som ville fakturera för den extra dosen..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in