2021-02-23, 17:27
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Men att prioritera vårdpersonal framför äldre kan ju vara rätt!? Jag kan inte avgöra det.

Inte jag heller men pensionärerna i PRO verkar missnöjda de ser det som ett löfte att dom ska komma före. En 80 årig tant hade börjat dödsstäda för hon vara övertygad om att bälsebubb skulle ta henne innan hon han få vaccin.
Citera
2021-02-23, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
https://www.svt.se/kultur/tegnell-oppnar-for-festivalsommar

Tegnell svänger fram och tillbaka

sverige har ingen strategi.

jag har en känsla av att tegnell eller den som bestämmer läser av flashback och går efter känslighetstest från flashback medlemmar. tex är flasbbackare upprörda så avstår han är dem inte så fortsätter han.

och självklart väljer man att kopiera andra utan att ens tänka efter.

storbritanien har ju haft lockdowns men inte sverige så för dem så är det en test att försöka öppna upp, men om sverige gör samma sak så kommer de få mer kuk.

frågan är hur effektiva är alla de tillgängliga vacciner mot att få smittan att sluta spridas?
jag har förstått att man efter vaccination kan fortfarande smitta, det enda vaccinet hjälper är att den gör individen inte allvarligt sjuk, men det kan finnas okända biverkningar som kommer efteråt, så även om vården avlastas så kommer problemet inte att försvinna, då vården kommer belastas igen med långtids covid sjuka eller va fan man ska nu kalla dem
Citera
2021-02-23, 17:30
Medlem
April är bara en månad bort. En månad och en vecka. Det är den absolut viktigaste månaden i vaccinationsprogramet.

3 898 000 vaccin får vi då, alltså EN MILJON VACCIN i veckan måste regioneran kunna genomföra, otroligt spännande se hur det går.
Citera
2021-02-23, 17:30
Medlem
Här är en intervju med honom i Israelisk TV: https://www.youtube.com/watch?v=HA56LCCeuMc&ab_channel=ILTVIsraelNews
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Går väl inte en månad utan det kommer något nytt positivt om läkemedel.
Senaste från Israel
Prof. Nadir Arber från Tel Aviv har ett nytt läkemedel.

Och från den övriga nyhetsströmmen:
https://www.google.com/search?ei=0iU1YJbmNdyHwPAPqIy0oAo&q=%22Nadir+Arber %22+covid-19&oq=%22Nadir+Arber%22+covid-19&gs_lcp=Cgdnd3Mtd2l6EAxQ5HlY5HlgtoUBaAFwAHgAgAGC BIgBigWSAQcwLjEuNS0xmAEAoAEBqgEHZ3dzLXdpesABAQ&scl ient=gws-wiz&ved=0ahUKEwiWl5TDr4DvAhXcAxAIHSgGDaQQ4dUDCA0
Citera
2021-02-23, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
okay, jag have a fråga.

Where is the källa och då menar jag riktiga källa, inte att du sett på tv som du förövrigt själv säger tillhör "regimen"

Nästa fråga "Question" 1+1 det blir 2: why skriver du vartannat word på engelska och lägger in helt obegripliga meningar?

Rätt mycket lol håller jag med om, är du shure att du är vaken?

>Källor i tidigare inlägg.
Senast redigerad av Sarumanmyndigheten 2021-02-23 kl. 17:47.
Citera
2021-02-23, 17:37
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Nu är det 3 februari, en vecka senare, och man har hittat 250 fall. Det är 33 dagar efter första fallet, så den empiriska R siffran blir ungefär 2.3. Något lägre än 2.4, men en explosionen är fortfarande en explosion.
Nu ä det 23 feb, tredje uppdateringen.

Idag på PK så har britten gått till c:a 20% vecka 5/6 vilket är c:a 15 februari. Denna dag hittade man 3000 personer, vilket då är 600 britter. Sedan har det ju pågått ett antal dagar, så ett överslag på integralen, säg 5, ger 700*5 = 3000 britter. Då har det gått ytterligare 12 dagar, eller 45 dagar från första fallet.

R-talet blir då 2.43, lite högre än tidigare beräknat. Detta är dock som sagt ett överslag.

Tyvärr så fortsätter den brittiska mutationen att fullständigt explodera.

Kod:
>>> 2.43**((33.+12)/5)
2954.3127065508356
Citera
2021-02-23, 17:38
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Danskarna har varit ivriga att utnyttja varje vaccindos så fort det bara går. Dom har även ansträngt sig att få ut så många doser som möjligt per flaska. Dom har upptäckt att det går att få ur en 7:e dos vaccin ur vissa flaskor.

Hur ser det ut i Sverige? Har anstängningar gjorts för att utnyttja vaccinflaskorna så effektivt som möjligt? Har överskotts-doser använts, eller spillts bort? Pfizer's och Moderna's vacciner går ju inte att spara till nästa dag ifall någon uteblir från sin planerade vaccination.

Vid en jämförelse med övriga nordiska länder, så ligger Sverige sist i vaccineringen. Det borde vara tvärtom. Eftersom Sverige har mycket mer smittspridning en övriga nordiska länder, så borde svenskarna vara ivriga att vaccinera så snabbt som möjligt. Norge och Finland har råd att ta det lugnt, med likväl så ligger dom före Sverige.

Oxford-vaccinet tillverkas på licens på olika platser i Världen. Finns något som hindrar Sverige från att tillverka på licens? Ifall Sverige hade dragit igång egen tillverkning, så hade vi inte behövt vänta på leverans från Astra-Zeneca.
Skulle smittspridningen minska då?

Nu är ju svenskar regelbundna, eller ska vi säga bundna av regler och anvisningar de försöker inte få ut var sig den 6;e eller 7;e sprutan om de inte har fått anvisningar om det. Efter som det krävdes en viss sorts spruta så kan det också vara en del av förklaringen.

Egen tillverkning kräver nog en hel del planering maskiner och annan utrustning som inget svensk företag har, i dag. Någon har påstått att när frågan om en vaccinfabrik i Sverige bekostad av staten så sa Reinfeldt nej. Troligen var det så för en sann globalist liberal ska marknaden, läs världsmarknaden, lösa alla brister och ordna alla leveransproblem.

Money rules i liberalernas värld, men då måste man ju skita i eu-överenskommelser och bjuda över de andra som Israel gjort och Storbritannien i viss utsträckning också gjort.
Senast redigerad av Gefundenes F 2021-02-23 kl. 17:42.
Citera
2021-02-23, 17:38
Medlem
xmzs avatar
Antalet smittade och döda per dag i världen har minskat med c:a 50% på en månad. De nya mutationerna verkar onekligen rätt harmlösa. Nu är det äntligen på väg bort.
Citera
2021-02-23, 17:39
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
April är bara en månad bort. En månad och en vecka. Det är den absolut viktigaste månaden i vaccinationsprogramet.

3 898 000 vaccin får vi då, alltså EN MILJON VACCIN i veckan måste regioneran kunna genomföra, otroligt spännande se hur det går.
Borde gå bra!
Det krävs ca. 6000 vaccinatörer för att klara det.
Citera
2021-02-23, 17:39
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
USA passerar halv miljon dödsfall.
Det är lika mycket som dödsfallen för andra världskriget plus Vietnam och Korea kriget tillsammans.
https://www.statista.com/chart/24252/us-covid-19-deaths-compared-to-deaths-in-major-wars/?utm_source=Statista+Global&utm_campaign=d84de81cf 0-All_InfographTicker_daily_COM_AM_KW05_2021_Fr_COPY &utm_medium=email&utm_term=0_afecd219f5-d84de81cf0-310901550

According to the National Institutes of Health, obesity and overweight together are the second leading cause of preventable death in the United States, close behind tobacco use (3). An estimated 300,000 deaths per year are due to the obesity epidemic (57)

https://www.wvdhhr.org/bph/oehp/obesity/mortality.htm

Varje år i USA. Senaste året kan du lägga till ett par 100.000 covid-dödsfall till den listan som orsakats av fetma-epidemin.
Citera
2021-02-23, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Uppenbarligen behöver befolkningen mer konkret information än;

Res inte om du inte absolut måste när man samtidigt säger - är det trängsel så ta nästa buss, gå in senare i affären osv.

kommer man alltid få högre smittspridning eftersom många i befolkningen tycker att deras resa inköp osv är - absolut nödvändigt. Samtidigt som man går in i en buss som är fullsatt för att man måste till arbetet.

Det är luddigheten som är problemet i FoHM rekommendationer och råd. De kommer alltid att misstolkas eftersom de är så svävande och inkonsekventa. Smittskyddsläkaren i Västerbotten gjorde rätt i veckan när han beskrev exakt vad som var nödvändigt matinköp, arbete, apotek!. Det är det som är nödvändigt, inte att vi själv ska bestämma vilka åtgärder som är smittskyddsarbete eftersom alla i befolkningen inte är utbildade virologer.

FoHM skulle också kunna skärpa sina råd och rekommendationer, på ett enkelt sätt. Istället har man från början varit medvetet otydliga i sina råd och har också ansvar i att befolkningen inte kunnat agera på mest smittskyddande sätt.

Du. Det där är svårt. Jag tror inte att ens smittskyddsläkaren i Västerbotten klarar av uppgiften att bestämma åt andra vad som är nödvändigt och vad som kan anses vara trams.

Är det nödvändigt att köpa cigaretter/snus? Alkohol? Resevdelar till sin rakapparat? En födelsedagspresent till sin hustru?

Någon kan tycka att mat kan man alltid köpa på nätet, men en present måste man välja själv på plats och få det inslaget av expediten. Dyra saker som smycken kan man inte ens köpa på nätet..

Men vad vore livet utan snus?

Tänk om jag absolut MÅSTE köpa ett par nya skor, för att de gamla gick sönder? På nätet kan man inte "prova på" ifall de passar mina fötter..

Den som vi ta sig ett glas vin till maten, ska hen inte få göra det nu när restaurangerna dessutom stänger tidigt?

Det låter så enkelt när du säger det, men din vardag är inte andras vardag.
Citera
2021-02-23, 17:42
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Intressant att du kan sitta på detta forumet hela dagarna och skriva om du varje dag åker till jobbet. Jag vill också ha det jobbet i så fall. Jag har inte alls samma uppfattning förresten vad gäller beteendet hos folk med munskydd. Tvärtom är det de med munskydd som är upplysta och som har förstått att 'många bäckar små'...

Självklart är inte munskydd den enda lösningen till att minska smittspridningen.

Alla med någorlunda sunt förnuft vet att många små bra lösningar för smittoriskminskning tillsammans genererar en totalt sett lägre smittspridning.

Tegnell med FHM och regeringen har från allra början politiserat detta med användandet av masker och t ex hemarbete. Tegnell var i början emot hemarbete eftersom det skapade en ojämlikhet. Det var alltså inte hans arbete eller uppgift att göra sådana utspel. Efteråt har han ändrat sig och nu pratas det jämt om att man i största möjliga mån ska försöka arbeta hemifrån.

Det är likadant med munskydd. Nu är det ju så att de som faktiskt inte äger en bil och som måste åka kollektivt inte kan stå och vänta kl 7 på morgonen i kylan, och hoppas på att nästa buss inte också är fullsatt. I denna fråga börjar regionerna nu fatta egna beslut och inser det absurda i det Tegnell står och fabulerar i vareviga presskonferens. Han lever inte i verkligheten. Alla KAN inte ta sig smittsäkert till och från arbetsplatsen. Varför då inte i alla fall försöka minska smittspridningen genom att använda då sig av mask. Jo, för att hållningen (nu som då) är att det är ojämlikt. Man politiserar livsviktiga beslut som enkom ska vara till för att rädda liv.

En grej till. När det kom fram bevis för att användandet av dubbla munskydd var otroligt effektivt mot smittspridning, ja då var det helt plötsligt, enligt Tegnell, inte längre viktigt att se på vad vetenskapen säger. Då så Tegnell att det ju var nästintill omöjligt att andas. Och folk i gemen köpte detta resonemang.

Sverige måste ha en av världens mest hjärntvättade invånare som hela tiden lyssnar på Tegnell som om hans ord vore lag. Hans bortförklaringar och negligeringar av vedertagna fakta visar ju på ett vetenskapsförakt utan dess like.

Jättebra inlägg och klargörande om just FoHM dubbla budskap och oförmågan att hålla alla trådar i huvudet samtidigt. Det är så många gånger Anders Tegnell pratar emot sig själv, alla ska jobba hemma så alla som inte kan det kan gå på tåget i trängsel, när det inte fungerar så säger han att det kan vara så att man måste ta på sig munskydd - fastän - det inte hjälper men vi måste ändå ta till alla grejer för att hindra smittan.
Barnen smittar inte, och skolan måste undervisa så att man inte kommer närmare än 2 meter (nu) fastän det inte går att hålla det avståndet - men man ska ändå inte ha munskydd.

Jag skulle vilja ha konkreta rekommendationer råd regler som smittskyddet i Västerbotten gav i veckan.

Nödvändiga resor aktiviteter är:
  • Arbetet
  • Mataffär
  • Apotek

Resten ska vi inte göra. Punkt slut. Men som nu så spelar man ner viruset, samtidigt som man i samma andetag säger ; det är allvarligt. Jag ser massor med människor i köpcentrum, vid bensinmackar, affärer, barer när jag går förbi. Det mesta är som vanligt. En sak är annorlunda, då jag bor vid vägen till ett av Stockholms stora sjukhus ; jag hör fler ambulanser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in