2021-02-23, 15:08
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Instämmer..

Fruktansvärt löjliga bortförklaringar till att folk inte kan besöka butiker strax innan stängning eller vid öppning.
Alla bor inte centralt och har butiken runt knuten.
Citera
2021-02-23, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Jag vill minnas att du och IMBILDEN var starkt för att klappa igen skolorna redan under hösten, vad har ändrats? Vad spelar det för roll för er del om skolorna nu stänger igen tack vare sportloven?
Jag har inte varit för att stänga skolorna. Jag har däremot varit för att ha mycket bättre smittskydd på skolorna. Smittskyddet på skolorna är ett skämt rent ut sagt. De klarar inte av att hålla säkra avstånd, de har inte tillräcklig ventilation osv. Jag har flera exempel på smittokluster på skolor där jag bor, det senaste på en förskola under förra veckan.

Edit: Och om man inte skulle kunna skydda eleverna, ja då kanske man måste stänga dem, men det var det sista alternativet.
Citera
2021-02-23, 15:10
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Vaccinera alla riskgrupper istället och sluta med restriktioner...
Då måste vi ha en god tillgång till vaccin.
Vaccin som inte kommer är ett enormt problem.
Citera
2021-02-23, 15:10
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Vaccinera alla riskgrupper istället och sluta med restriktioner...
Man håller på med att vaccinera riskgrupper och tittar man på regionernas planeringar räknar de med att vara klara med detta under maj. Beta tre månader kvar, kanske.
Citera
2021-02-23, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prrrr
Vet inte vad som är svagast just nu, journalisternas tama frågor eller Anders svammel och konstanta motsägelser.

Av det jag såg så prioriterar moderatorn att fler medier ska få ställa enstaka frågor, framför uppföljande frågor på de svar folkhälsomyndigheten ger. Synd att det inte ges utrymme för att komma vidare med följdfrågor.
Citera
2021-02-23, 15:13
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Alla bor inte centralt och har butiken runt knuten.
Absolut är det så. Men de flesta som bor lite illa till har en bil, eller känner en granne som har en bil.
Då kan man turas om att handla i butiken som finns "nånstans".
Citera
2021-02-23, 15:13
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Miljoner människor stannar till på macken för och skita och köpa en korv OAVSÄTT om dom åker till Sälen eller jobbet

Det bör dom inte heller göra. Men det största problemet med just resor, är att man sprider nya varianter från en del av landet till den andra. Det är nog bara du och Tegnell som tror, att reserestriktioner inte hindrar virusvarianter från att spridas (han sa det senast idag, på en fråga efter presskonferensen). Jag vet inte hur ni tror att det skulle spridas, om människor inte fick resa? Kanske med förrymda minkar, det är en liten, liten chans för viruset. Men dessa skulle knappast ha kontakt med människor mer, så då skulle viruset ändå inte komma in i människor igen (vi fångar ju inte vilda minkar i Sverige).
Citera
2021-02-23, 15:14
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag har inte varit för att stänga skolorna. Jag har däremot varit för att ha mycket bättre smittskydd på skolorna. Smittskyddet på skolorna är ett skämt rent ut sagt. De klarar inte av att hålla säkra avstånd, de har inte tillräcklig ventilation osv. Jag har flera exempel på smittokluster på skolor där jag bor, det senaste på en förskola under förra veckan.

Edit: Och om man inte skulle kunna skydda eleverna, ja då kanske man måste stänga dem, men det var det sista alternativet.
Här är en bra anledning till stängda skolor. Från region Sörmlands PK:
– Oroväckande är är att den brittiska varianten ökar snabbt i regionen. Vecka sju hade vi 56 fall av den och 21 procent av de positiva proverna är nu denna variant, säger Signar Mäkitalo, smittskyddsläkare i Sörmland, på ett pressmöte.

Man har även fall av de sydafrikanska och brasilianska virusvarianterna i regionen, dock under tio fall.

Några av dessa fall var klustersmitta på en skola med yngre barn, säger Signar Mäkitalo.
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/region-soermland-infoer-nya-restriktioner.1qm-tlnnW
Citera
2021-02-23, 15:14
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ALotLessThanZero
Av det jag såg så prioriterar moderatorn att fler medier ska få ställa enstaka frågor, framför uppföljande frågor på de svar folkhälsomyndigheten ger. Synd att det inte ges utrymme för att komma vidare med följdfrågor.
Det går utmärkt att boka in en intervju med de som deltar på presskonferensen.
Då har man säkert lite mer tid för uppföljning.
Citera
2021-02-23, 15:16
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Just detta anade jag skulle hända, EU kan inte tillåta att enskilda länder sätter upp (semi-)permanenta hinder mot den fria rörligheten. Och det blir nu en konflikt mellan självbestämmande vad gäller smittskydd och ekonomiska frågor som rör hela unionen.

Detsamma kommer att bli ett problem inom norden, och även här kommer det riskera att skada det nordiska samarbetet.
Det är kanske så att de måste göra något för att det inte ska bli accepterat att stänga gränser när man vill bara för att man tycker det är bra.

Den situation vi har nu tycker jag absolut kvalar in som rimlig för att inte tillåta fri rörlighet av personer. Varutransporter verkar ju flyta på ungefär som vanligt.
Citera
2021-02-23, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Varför inte införa en stenhård lockdown 1 månad framåt där man total stänger allt utom livsmedel o apotek ?
Det finns rätt mycket som klassas som samhällsviktig verksamhet:

• Energiförsörjning (el, värme, bränsle, drivmedel)
• Information/kommunikation (tele, TV/radio, post/paket, tidningar)
• Finansiella tjänster (betalningar, kontanter)
• Socialförsäkringar
• Hälso-/sjukvård och omsorg
• Skydd och säkerhet
• Transporter
• Kommunalteknisk försörjning (dricksvatten, avlopp, renhållning, väghållning)
• Livsmedel (tillverkning, distribution, kontroll och försäljning)
• Handel och industri
• Offentlig förvaltning

Det är typ halva landet.
Citera
2021-02-23, 15:18
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det är kanske så att de måste göra något för att det inte ska bli accepterat att stänga gränser när man vill bara för att man tycker det är bra.

Den situation vi har nu tycker jag absolut kvalar in som rimlig för att inte tillåta fri rörlighet av personer. Varutransporter verkar ju flyta på ungefär som vanligt.
Så är det. Men det som är tillfälligt har en tendens att bli permanent, så från EUs håll är det viktigt att markera att detta inte är ett verktyg som ska användas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in