2021-02-23, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Ja, lever man på marginalen så är det så klart en betungande kostnad.
Men att det skulle vara Tegnells fel har jag svårt att se.

Det kanske går att handla mat strax innan affären stänger, då är det färre människor där.

Instämmer..

Fruktansvärt löjliga bortförklaringar till att folk inte kan besöka butiker strax innan stängning eller vid öppning.
Citera
2021-02-23, 15:03
Medlem
PaoloRobertos avatar
Vi behöver en månads lockdown och endast ha öppet apotek och butiker. Med obligatorisk mask utomhus och skyltad social distanserna.
Citera
2021-02-23, 15:04
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Ja, lever man på marginalen så är det så klart en betungande kostnad.
Men att det skulle vara Tegnells fel har jag svårt att se.

Det kanske går att handla mat strax innan affären stänger, då är det färre människor där.
Tegnell är ansvarig för strategin. Det är idioten bakom spakarna som är ansvarig för den stora spridningen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
En bekants barn satte åt sina kompisar rätt rejält i förrgår, hens kompisar var oroliga för att skolan skulle stängas igen efter lovet (vilket också skedde) och detta barnet sade till kompisarna att det om det skulle ske så skulle det vara deras fel, detta då de åkte till fjällen på lovet (alla tre kompisarnas familjer hade varit i fjällen på lovet). En riktig slam-dunk och argumentationen var över.

Jag vill minnas att du och IMBILDEN var starkt för att klappa igen skolorna redan under hösten, vad har ändrats? Vad spelar det för roll för er del om skolorna nu stänger igen tack vare sportloven?
Citera
Medlem
Surtrutens avatar
Jag är generellt sett positiv till EU, men vad håller de på med nu?
EU-kommissionen har skickat ut formella varningar till sju länder, Sverige är ett av dem, för att de stängda gränserna riskerar den fria rörligheten inom EU, skriver AFP.
Kommissionen oroas över att åtgärderna som implementerats inte står i ”proportion” mellan att bromsa spridningen av coronaviruset och att upprätthålla den fria rörligheten. Man menar att det kan strida mot EU:s lagar.
Tyskland menar att deras strikta regler vid gränsen gentemot Tyrolen i Österrike, Tjeckien och Slovakien inte skulle strida mot EU:s lagar. Länderna har till nästa vecka på sig att svara EU-kommissionen.
Omni.se
Citera
2021-02-23, 15:05
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Det ska inte Tegnell stå för. Är det mycket folk i en butik så går man inte in, man kommer tillbaka om någon timme eller väljer en annan butik om alternativet finns. Att folk är så satans inkompetenta som inte kan ha lite framförhållning gällande sina besök i butiker exempelvis är mer skrämmande än kalaset som Folkhälsomyndigheten ställt till med.
Säger den korkade satan att gå inte in i en butik om det är mycket folk så ska den korkade satan stå för merkostnaden också. Tegnell har 100% ansvar för misslyckandet och den stora spridningen.
Citera
2021-02-23, 15:05
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Varför inte införa en stenhård lockdown 1 månad framåt där man total stänger allt utom livsmedel o apotek ?

Vaccinera alla riskgrupper istället och sluta med restriktioner...
Citera
2021-02-23, 15:06
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Att det är positivt när folk är lediga, beror på att skolorna är den stora motorn i smittspridningen. Det har alltid varit så vid pandemier och epidemier, att man först och främst har stängt skolorna - eftersom man vet att barn och tonåringar umgås på ett annat sätt än vuxna. De är mer fysiska. Och utrymmena - inte minst toaletterna - är också ofta trånga. Många moment innebär fysisk närhet - läraren böjer sig över eleven för att se dennes skrivbok, eleverna står i kö i matsalen...

Ny forskning om nyttan med skolstängning i städer.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JJBbO6/skolstangningar-paverkar-inte-dodstalen

Ungefär 500 fall bland föräldrar och 33 fall bland lärare hade kunnat undvikas om man stängt högstadiet, är det rimligt att stänga då tycker du.
https://www.forskning.se/2021/02/18/hogstadielarare-mest-drabbade-av-att-skolor-halls-oppna/

Frode Forland tycker inte det är en bra ide med allmän stängning, dom tvivlar på att dom gjorde rätt i våras.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/norges-folkhalsomyndighet-stang-inte-skolan-i-sverige

Snälla inse någon gång att den enskilt största källan till smitta är att mellan 3-5 miljoner människor fortfarande åker till sina jobb varje dag och så kommer det att fortsätta.
Världen har inte stannat även om ett gäng i tråden tror det. Jag åker till jobbet, jag går på möten, jag åkte skidor i helgen, jag åker och handlar och så gör majoriteten av befolkningen.
Miljoner människor stannar till på macken för och skita och köpa en korv OAVSÄTT om dom åker till Sälen eller jobbet
Citera
2021-02-23, 15:06
Medlem
Vet inte vad som är svagast just nu, journalisternas tama frågor eller Anders svammel och konstanta motsägelser.
Citera
2021-02-23, 15:07
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Instämmer..

Fruktansvärt löjliga bortförklaringar till att folk inte kan besöka butiker strax innan stängning eller vid öppning.

I affären jag handlar är det maxgräns på 44 personer. Jag har aldrig sett mer är typ 15 personer i den butiken.
Citera
2021-02-23, 15:08
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag är generellt sett positiv till EU, men vad håller de på med nu?
EU-kommissionen har skickat ut formella varningar till sju länder, Sverige är ett av dem, för att de stängda gränserna riskerar den fria rörligheten inom EU, skriver AFP.
Kommissionen oroas över att åtgärderna som implementerats inte står i ”proportion” mellan att bromsa spridningen av coronaviruset och att upprätthålla den fria rörligheten. Man menar att det kan strida mot EU:s lagar.
Tyskland menar att deras strikta regler vid gränsen gentemot Tyrolen i Österrike, Tjeckien och Slovakien inte skulle strida mot EU:s lagar. Länderna har till nästa vecka på sig att svara EU-kommissionen.
Omni.se
Just detta anade jag skulle hända, EU kan inte tillåta att enskilda länder sätter upp (semi-)permanenta hinder mot den fria rörligheten. Och det blir nu en konflikt mellan självbestämmande vad gäller smittskydd och ekonomiska frågor som rör hela unionen.

Detsamma kommer att bli ett problem inom norden, och även här kommer det riskera att skada det nordiska samarbetet.
Citera
2021-02-23, 15:08
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaoloRoberto
Vi behöver en månads lockdown och endast ha öppet apotek och butiker. Med obligatorisk mask utomhus och skyltad social distanserna.

Många butiker jag besöker är oftast tomma på folk. En ganska kontraproduktiv åtgärd som har misslyckats i alla länder det har försökts i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in