2021-02-23, 14:30
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Tegnell: Står man utanför en butik där det är mycket folk ska man inte gå in i butiken. Man ska inte sätta på sig ett munskydd och gå in i butiken.

Detta mina vänner, är kärnan i munskyddsdebatten. Ge fan i att gå in i butiker (och platser) med mycket folk, punkt slut. Munskydd är för dem som inte kan sköta sig...

Butiker är inga problem då man inte stannar länge. Det är om man är fler på samma plats en längre tid med dålig ventilation som det sprids.

Tydligen hade man även en "hot spot" på stränder i USA. Så även utomhus en längre tid, packade tillsammans är inte bra.
Citera
2021-02-23, 14:31
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Butiker är inga problem då man inte stannar länge. Det är om man är fler på samma plats en längre tid med dålig ventilation som det sprids.

Tydligen hade man även en "hot spot" på stränder i USA. Så även utomhus en längre tid, packade tillsammans är inte bra.
Beror väl på vilken typ av butik samt dess storlek?
Citera
2021-02-23, 14:31
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Kuken också! Jag hoppades ju på MINDRE restriktioner nu när vaccinationerna kommit igång. Jag röstar för totalt utegångsförbud för alla riskgrupper och öppna upp för oss andra. Jag var trött på detta för ett halvår sen.

Kommer inte hända. SocialFacisterna håller i rodret och alla oppositionspartier vill ha ännu strängare restriktioner.

Finns inte ens chans att restriktionerna kommer lätta, tyvärr.
Citera
2021-02-23, 14:32
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Tegnell: Står man utanför en butik där det är mycket folk ska man inte gå in i butiken. Man ska inte sätta på sig ett munskydd och gå in i butiken.

Detta mina vänner, är kärnan i munskyddsdebatten. Ge fan i att gå in i butiker (och platser) med mycket folk, punkt slut. Munskydd är för dem som inte kan sköta sig...
Är det okej att handla mat och åka till jobbet? Eller ska vi sluta äta och arbeta också så att byfånen Tegnell får rätt?
Citera
2021-02-23, 14:34
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Är det okej att handla mat och åka till jobbet. Eller ska vi sluta äta och jobba också så att byfånen Tegnell får rätt?

Ta lite egen satans ansvar, hur länge måste Tegnell hålla dig i handen?

Använd den lilla finska nöten mamma och pappa gav dig och tänk själv.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Är det okej att handla mat och åka till jobbet. Eller ska vi sluta äta och jobba också så att byfånen Tegnell får rätt?
Det är mer än okej. Du ska handla mat, men inte om det redan är fullt med folk därinne.
Du ska självklart åka till ditt arbete om du inte kan sköta det hemifrån.

Ingen har sagt något annat.
Citera
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Vem säger att jag är ute när jag är sjuk?
Läs på nytt det som jag skrev.
Man ska inte vara ute i samhället och hostar och snyter sig, men det är klart att man någon enstaka gång kan hosta av andra orsaker eller behöver snyta sig.

Det normala (just nu) är att man ska hålla sig hemma om man hostar och måste snyta sig ofta och det var det jag tyckte du inte verkade känna till.

Jag vet inte vem som sagt att du är ute när du är sjuk.
Citera
2021-02-23, 14:39
Medlem
Jag såg någonstans att Sverige ligger som nr 10 i Europa i vaccinationsligan. Danmark, Norge och Finland ligger före oss. Dom har vaccinerat fler per capita.

Hur skall vi tolka detta? Vi lär ha legat nr 8 men halkat efter lite? Är vi bra eller är det slött? Någon?
Citera
2021-02-23, 14:40
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Vem säger att jag är ute när jag är sjuk?
Läs på nytt det som jag skrev.
Man ska inte vara ute i samhället och hostar och snyter sig, men det är klart att man någon enstaka gång kan hosta av andra orsaker eller behöver snyta sig.

Det normala (just nu) är att man ska hålla sig hemma om man hostar och måste snyta sig ofta och det var det jag tyckte du inte verkade känna till.

Citera
2021-02-23, 14:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Utomhus är det ganska väl ventilerat och dessutom hyfsat högt i tak. Men visst, det är fullt möjlit att FoHM kommer lägga fokuset på uteserveringarna, även denna säsongen.

Frågan blir då om svensk polis kan ompostras från det viktiga uppdraget att hålla gränsen mot Norge?

Ja, man får verkligen hoppas att de utlovade anpassningarna kommer till stånd. En bekant som jobbar i en ishall sa att det gnisslar betänkligt i det sunda förnuftet när det sitter tio gånger så många i arenans restaurang som på läktarna i jättehallen under match. Jag är inte emot restriktioner, men det ska finnas logik i dem. Det kan inte rimligen vara mer smittsamt att sitta i en biosalong än på donken om man håller samma storlek på sällskap och samma avstånd. Det är lite längre tid, visst, men det är en luftigare lokal. Sen säger någon att det är olika lagstiftning som gäller, men eftersom virus inte kan läsa är det utan betydelse.
Citera
2021-02-23, 14:41
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Hade varit bra de helt stoppat resor redan förra året men nähä

Sen haft baracker där de fått sitta i karantän i två veckor och uppåt (ospecificerad tid) beroende på resmål
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det enda lilla problemet med baracker är att det var typ en miljon människor som kom hem samtidigt förra året!

Däremot kunde/borde ?? man informerat varje hemkommande och krävt självkarantän.

Senare kunde man ju ha krävt karantän på något nästan tomt hotell så hade de fått in lite klirr i kassan.

Hade det funntits en vilja, så hade det funnits en lösning på problemet.

Det hade funnits ett flertal möjliga sätt att gå tillväga. Till att börja med, så borde resenärerna, långt tidigare, ha fått rådet att stanna hemma från Italien.
Citera
2021-02-23, 14:42
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten

Vi kan säga så här, varje dag när jag åker till jobbet så är det folk som gör just dessa saker.
Detta betyder att de inte har förstått att hålla sig hemma om de har symptom.
Jag ser att det alltsom oftast är personer med munskydd som lyfter på dessa för att hosta eller snyta sig.

Sen kan vi självklart inte veta om de har just corona-virus i kroppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in