Citat:
Lugn nu. Jag har aldrig påstått att det är en bostadsbubbla. Tvärtom anser jag att det finns en reell brist på bostäder, vilket är motsatsen till bubbla.
Ta två andetag och se på kraven du ställer för att ett par ska få privilegiet att bilda familj i en låda:
- Bruttoinkomst 50k och 30k
- Låna 4,5 miljoner med all risk det medför
- Putta in nästan en miljon av det egna kapitalet. En miljon som de på något sätt ska ha sparat ihop när de hoppat runt på dyra andrahandshyror.
Nåväl. Hade du sagt åt mig att dessa är kraven för ett hus så hade jag tolererat det lite mer. Men en jävla låda?
Fint samhälle våra barn kommer att få växa upp till.
Ta två andetag och se på kraven du ställer för att ett par ska få privilegiet att bilda familj i en låda:
- Bruttoinkomst 50k och 30k
- Låna 4,5 miljoner med all risk det medför
- Putta in nästan en miljon av det egna kapitalet. En miljon som de på något sätt ska ha sparat ihop när de hoppat runt på dyra andrahandshyror.
Nåväl. Hade du sagt åt mig att dessa är kraven för ett hus så hade jag tolererat det lite mer. Men en jävla låda?
Fint samhälle våra barn kommer att få växa upp till.
My bad, bostadsbrist, mitt resonemang kvarstår fortfarande.
Citat:
Om det inte var JÄTTETYDLIGT så utgick jag från dig och dina åmande ingengörskollegor, exempelet är således grundat i era inkomster. För sambopar med lägre inkomst kan man helt enkelt välja att leta bostad längre bort än Fruängen för att komma ner i pris, fiffigt va? Två möjligheter finns om man inte vill ta lån på 4.5m sek med all den risk det medför. Antingen spara ihop mer pengar till kontantinsats eller återigen välja att bosätta sig längre ut en Fruängen där priserna är lägre.
Det är ganska stor skillnad på att inte kunna ta ett lån för en större lägenhet kontra inte vilja (av vilka anledningar som helst) ta ett lån för en större lägenhet...
Citat:
Ja det borde inte vara några som helst problem för dig och dina ingengörsvänner samt sambos (förutsatt det har ett arbete, vilket jag förmodar) att spara ihop en halv miljon kronor vardera till kontantinsats. Vidare betvivlar jag att ALLA dina ingengörskollegor hattar runt i andrahandslägenheter? Således bör dem ha kapital uppbundet i befintlig boende som de kan tillgodogöra sig.
Som en anekdot på din anekdot så sparade jag och min sambo ihop 466k på några år enstaka år medans vi bodde i andrahand och hade en hyra på 14k/månad. Våra inkomster låg då på 25 respektive 26-32k brutto. Allt detta utan att göra avkall på en större årlig utomlandssemester, festande samt då och då äta på någon finare resturang. Återigen om kontantinsatsen är för hög får man helt enkelt bosätta sig längre bort än Fruängen.
Citat:
Den enda som låter priviligerad här är du som tycker att en fyrarumslägenhet om 100kvm är att likställa med en "låda".
Fast nu svävar du iväg på ett helt annat spår, din anekdot handlade om att du och dina ingengörskollegor inte kunde bo större än 30-60kvm för att bilda familj, det är inte sant. Nej, dem kommer förmodligen inte kunna köpa ett hus i Enskede, Djursholm eller Lidingö heller för den delen, men att påstå att att ett par med en kombinerad bruttoinkomst inte kommer kunna bo större än 30-60kvm i Stockholms län för att bilda familj blir ju bara jättelöjligt! Ungefär som att gråta och skylla alla andra för att man inte kan köpa en Lamborghini och man istället får nöja sig med en bättre begagnad Volvo.
Senast redigerad av Aabbcc123 2021-02-22 kl. 16:29.
Senast redigerad av Aabbcc123 2021-02-22 kl. 16:29.