2021-02-22, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Vad är inte sant?

Det du skrev här:

Det tror jag att du vet. Jag tror att det påverkade jouråklagaren att hon tjatade, överklagade och vägrade ta ett "nej".
Citera
2021-02-22, 14:22
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det du skrev här:

Det tror jag att du vet. Jag tror att det påverkade jouråklagaren att hon tjatade, överklagade och vägrade ta ett "nej".

Vad är inte sant? Att det påverkade jouråklagaren? Att hon tjatade, överklagade och vägrade ta ett "nej" är sant. Läs FUP.
Citera
2021-02-22, 14:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Då ska han inte arbeta som åklagare.

Naturligtvis är det inte så vårt rättssystem fungerar.

Det finns lagar som styr väldigt mycket runt hur och när man får göra husrannsakan. Samtidigt finns det säkerligen luckor, dvs vissa bedömningar hamnar ändå på en persons ansvar för gränsfall.

I det här fallet har jag haft svårt för att acceptera beslutet att blåsa av hursrannskan där den 15:e.

Jag förmodar att allt hängde på att:

- husrannsakan i första hand utgick från att hitta Lena
- det inte fanns tydliga tecken på strid/mord
- att jouråklagare MB inte hade tillräckligt på fötterna för att häkta SD
- att det var ett gränsfall, dvs visserligen var SD misstänkt, med där på den läge graden, det fanns tidigare anmälningar, men ingen fällande dom, det var visserligen "stökigt på ett underligt sätt" i huset, med stora mängder papper i delar av källaren, ett par blodiga shorts och något på källargolvet/trapp som var rött, men inte gav positivt utslag för blod. Byxorna togs i beslag.

Med facit i hand kanske jouråklagare MB hade tagit ett annat beslut? Det eftersom vi vet att Lena blev mördad och SD ännu är den misstänkte för mordet.

Samtidigt funderar jag lite över hur sammansättningen av åklagare/spaningsledare och utredande poliser är runt olika fall.

MB, liksom den nya spaningsledaren MN har båda två varit inblandade i de tidigare anmälningarna om ofredande/misshandel.
Jag hoppas sannerligen inte att man kan hitta vänskapsförbindelser mellan MB och någon av SDs polisvänner eller ännu värre mellan MB och SD.

Och sedan funderar jag över domaren i TR, han som inte hade något emot att en kollega, tidigare dömd för våld i nära relation skulle anställas vid Örebro Tingsrätt, vem var denna kollega? Kom det fram någon gång?

Kanske är det på det här viset i många utredningar, att det är samma åklagare, samma poliser som är involverade i fall där samma personer som är brottsoffer i utredningar. Det kanske inte är något konstigt alls.

Men in det här fallet har vi att göra med ett ovanligt allvarligt brott, mord och den misstänkte inte är kriminellt belastad sedan tidigare, utan tvärtom är socialt etablerad i samma kretsar som de utredande poliserna.

Det måste kännas mycket bedrövligt för de anhöriga. Det är svårt att låta bli att bli misstänksam, särskilt med tanker på de fatala missarna i det här fallet.

Tillägg:
Å andra sida ansåg ÅH att husrannsakan skulle göras dagen efter.
Vad exakt hade ändrats?
Senast redigerad av notknapparen 2021-02-22 kl. 15:08.
Citera
2021-02-22, 15:33
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tillägg:
Å andra sida ansåg ÅH att husrannsakan skulle göras dagen efter.
Vad exakt hade ändrats?

Jouråklagaren hade nog låtit sig manipuleras av SD. Inte hans fel? För människor har ju inget eget ansvar, enligt dig, om de blir manipulerade.
Citera
2021-02-22, 16:06
Medlem
Citat:
Jouråklagaren hade nog låtit sig manipuleras av SD. Inte hans fel? För människor har ju inget eget ansvar, enligt dig, om de blir manipulerade.
Jag tror inte du förstår hur en åklagare skall fungera i sin arbetsroll. Han/hon skall vara objektiv, både när det gäller att hitta skuld hos den misstänkte och oskuld. Det innebär att ALLT skall nagelfaras. Att denne på förfrågan om en utvidgad husis sa att det inte behövdes berodde troligen på att de inte hade tillräckligt på fötterna för att en sådan skulle anses vara nödvändig i det läge de var. De hittade inte minsta lilla i den ytliga husrannsakan som gjordes. Det avbröts inget alls, man gick helt enkelt inte vidare med en bredare varianten av en husrannsakan.

Manipulation har inte med detta att göra hur gärna du än vill att det skall vara så.
Citera
2021-02-22, 16:20
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag tror inte du förstår hur en åklagare skall fungera i sin arbetsroll. Han/hon skall vara objektiv, både när det gäller att hitta skuld hos den misstänkte och oskuld. Det innebär att ALLT skall nagelfaras. Att denne på förfrågan om en utvidgad husis sa att det inte behövdes berodde troligen på att de inte hade tillräckligt på fötterna för att en sådan skulle anses vara nödvändig i det läge de var. De hittade inte minsta lilla i den ytliga husrannsakan som gjordes. Det avbröts inget alls, man gick helt enkelt inte vidare med en bredare varianten av en husrannsakan.

Manipulation har inte med detta att göra hur gärna du än vill att det skall vara så.
Citat:
Jag tror inte du förstår hur en åklagare skall fungera

Jo, jag förstår hur det ska fungera. Det betyder inte att det alltid gör det. Åklagare är också människor.
Citat:
De hittade inte minsta lilla i den ytliga husrannsakan som gjordes. Det avbröts inget alls,

Det hittades blod på tvättmaskinen men de fick inte ta prov på det eftersom husransakan avbröts.

Citat:
Manipulation har inte med detta att göra hur gärna du än vill att det skall vara så

Varför skulle jag vilja det?
Citera
2021-02-22, 16:29
Medlem
Citat:
Jo, jag förstår hur det ska fungera. Det betyder inte att det alltid gör det. Åklagare är också människor.

Det hittades blod på tvättmaskinen men de fick inte ta prov på det eftersom husransakan avbröts.

Blodundersökningen skedde först den 21 juni, inte före dess. Den hittades alltså vid den stora husrannsakan. Varför man gjorde detta var att SD nu börjat påstå om allt blodigt sex. Någon besudling på tvättmaskinen hittades överhuvudtaget inte förrän dess.
Citera
2021-02-22, 16:43
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Blodundersökningen skedde först den 21 juni, inte före dess. Den hittades alltså vid den stora husrannsakan. Varför man gjorde detta var att SD nu börjat påstå om allt blodigt sex. Någon besudling på tvättmaskinen hittades överhuvudtaget inte förrän dess.

Jo, teknikern såg fläcken vid första husrannsakan men fick inte testa den. När han kom tillbaka till huset gick han direkt till tvättmaskinen och kollade om fläcken fanns kvar och det gjorde den.
Citera
2021-02-22, 16:49
Medlem
Citat:
Jo, teknikern såg fläcken vid första husrannsakan men fick inte testa den. När han kom tillbaka till huset gick han direkt till tvättmaskinen och kollade om fläcken fanns kvar och det gjorde den.
Lite märkligt att man inte nämner det i i de pm som skrivits av den visuella husrannsakan som skulle göras. Jag läser nämligen innantill. Tvättmaskinen var tom konstaterade man, inget annat. Däremot ett par shorts topsades den 15/5. Likaså några rödbruna fläckar som konstaterades vara av icke-humant blod.

Du får gärna kopiera den text som påstår det du beskriver. Jag har fupen, men kan verkligen inte se nånstans var man hittat blod på tvättmaskinen.
Citera
2021-02-22, 17:04
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Lite märkligt att man inte nämner det i i de pm som skrivits av den visuella husrannsakan som skulle göras. Jag läser nämligen innantill. Tvättmaskinen var tom konstaterade man, inget annat. Däremot ett par shorts topsades den 15/5. Likaså några rödbruna fläckar som konstaterades vara av icke-humant blod.

Du får gärna kopiera den text som påstår det du beskriver. Jag har fupen, men kan verkligen inte se nånstans var man hittat blod på tvättmaskinen.

Jag skriver fritt ur minnet på mobilen. Jag kan kolla i FUP på datorn senare. Om ingen annan också kommer ihåg det jag skriver. Det har varit uppe många gånger i tråden.
Citera
2021-02-22, 17:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Då har huset redan genomgått ytterligare en husrannsakan, den 16:e

Jag har tagit fel vad gäller vem som begärde husrannsakan på SDs bostad 16 maj- 18. Det var TM (!), medan husrannsakan den 16 maj- 18 hos Lena var ÅH:

A157/246
"Undersökningen
begärd av: Kommissarie T*ony M*öörk
Anledning till undersökningen: Anmälan om mord. Undersökning av Stefan Davidssons
bostad
Undersökningsansvarig: Kriminaltekniker CO
Medundersökare: Kriminaltekniker EK
Kriminalsökhundförarare, MK

Plats och tider för
undersökningen: Betesvägen 14B, Örebro. Undersökningen påbörjades den 16 maj 2018 klockan 12.05 och avslutades samma dag klockan 15.55
Avspärrning och
bevakning: Dörr-låsen (kodlås) blev utbytta vid undersökningen varefter
avspärrningsskylt med hänvisning till aktuellt lagstöd Rb Kap
2 7 § 15 sattes upp på dörren.
Övrig information: Uppdraget var, att med anledning av att Lena Wesström var
anmäld saknad, göra en inledande visuell undersökning i bostaden och dokumentera denna översiktligt samt utföra en spårsökning med kriminalsökhund 1
"

För mig som är relativt ny inför vad en husrannsakan egentligen innebär, upptäcker att det vid olika husrannsakningar skrivs upp vad man avser att göra vid husrannsakan.

I den första husrannsakan var det i första hand att kolla om Lena fanns där.

I den andra, vid 16 maj- 18, verkar det vara en bredare undersökning pga av att Lena är förvunnen.
Då hade man också med sig en kriminalsökhund, och man testade för blod/sperma där hunden markerade, t ex i duschen (blod- neg) och på en handduk i källaren (sperma- pos).

Man fotade visserligen tvättstugan, men då från dörröppningen. På det viset syntes inte tvättmaskinen framifrån. Kriminalteknikerna kan inte heller gått in dit (?), och frågan är om hunden var inne i det utrymmet? Blodfläcken är ju som tidigare påpekats i tråden inte liten.

Det som får mig att undra är ju varför man inte gör en blodspårsanalys (med förprövningsmedlet Luminol i den här vändan, även om man inte vet om att Lena är död)?
Citera
2021-02-22, 17:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Du har rätt, det är den 21 juni- 18 som undersökningen görs först:

A157/269

"Protokoll över platsundersökning
Inledande uppgifter
Undersökningen
begärd av:
Anledning till
undersökningen:
Åklagare Åsa Hiding
Anmälan om mord. Blodundersökning (Luminol) på
Betesvägen 14 B, Örebro
Undersökningsansvarig: Kriminaltekniker G*öran S*chwartz
Medundersökare: Kriminaltekniker C*hrister O*lsson
Kriminaltekniker B*arbro S*tenman
Kriminalsökhundförare M*artti K*ällmalm
Plats och tider för
undersökningen:
Avspärrning och
bevakning:
Övrig information:
5702/23383-18
Betesvägen 14 B, Örebro. Undersökningen påbörjades den 21
juni 2018 k:1. 10.00 och avslutades 21 juni 2018 k:1. 15.00.

Huset var avspärrat. Platsen var inte bevakad.
Anledningen till undersökningen var att uppgifter
framkommit i förhörssituation att misstänkt person skulle ha
haft sex med målsägaren på adressen. Misstänkt person påstår
att de har haft sex vid flera tillfällen, på olika platser i huset
och att målsägaren vid samtliga tillfällen haft kraftiga
blödningar från underlivet.
"

s.277

"Bild 9. På tvättmaskinen, vid öppnings handtaget och på område på list invid handtaget
indikerade Luminolundersökningen såsom för bladförekomst. Dessa områden topsades,
se S99-100. "

Lite mer om blodet på tvättmaskinen:

https://www.flashback.org/sp72154252
https://www.flashback.org/sp72172127
https://www.flashback.org/sp72161480
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in