Citat:
Ursprungligen postat av
firebird1974
Då ska han inte arbeta som åklagare.
Naturligtvis är det inte så vårt rättssystem fungerar.
Det finns lagar som styr väldigt mycket runt hur och när man får göra husrannsakan. Samtidigt finns det säkerligen luckor, dvs vissa bedömningar hamnar ändå på en persons ansvar för gränsfall.
I det här fallet har jag haft svårt för att acceptera beslutet att blåsa av hursrannskan där den 15:e.
Jag förmodar att allt hängde på att:
- husrannsakan i första hand utgick från att hitta Lena
- det inte fanns tydliga tecken på strid/mord
- att jouråklagare MB inte hade tillräckligt på fötterna för att häkta SD
- att det var ett gränsfall, dvs visserligen var SD misstänkt, med där på den läge graden, det fanns tidigare anmälningar, men ingen fällande dom, det var visserligen "stökigt på ett underligt sätt" i huset, med stora mängder papper i delar av källaren, ett par blodiga shorts och något på källargolvet/trapp som var rött, men inte gav positivt utslag för blod. Byxorna togs i beslag.
Med facit i hand kanske jouråklagare MB hade tagit ett annat beslut? Det eftersom vi vet att Lena blev mördad och SD ännu är den misstänkte för mordet.
Samtidigt funderar jag lite över hur sammansättningen av åklagare/spaningsledare och utredande poliser är runt olika fall.
MB, liksom den nya spaningsledaren MN har båda två varit inblandade i de tidigare anmälningarna om ofredande/misshandel.
Jag hoppas sannerligen inte att man kan hitta vänskapsförbindelser mellan MB och någon av SDs polisvänner eller ännu värre mellan MB och SD.
Och sedan funderar jag över domaren i TR, han som inte hade något emot att en kollega, tidigare dömd för våld i nära relation skulle anställas vid Örebro Tingsrätt, vem var denna kollega? Kom det fram någon gång?
Kanske är det på det här viset i många utredningar, att det är samma åklagare, samma poliser som är involverade i fall där samma personer som är brottsoffer i utredningar. Det kanske inte är något konstigt alls.
Men in det här fallet har vi att göra med ett ovanligt allvarligt brott, mord och den misstänkte inte är kriminellt belastad sedan tidigare, utan tvärtom är socialt etablerad i samma kretsar som de utredande poliserna.
Det måste kännas mycket bedrövligt för de anhöriga. Det är svårt att låta bli att bli misstänksam, särskilt med tanker på de fatala missarna i det här fallet.
Tillägg:
Å andra sida ansåg ÅH att husrannsakan skulle göras dagen efter.
Vad exakt hade ändrats?