2021-02-22, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
De öppettiderna som anges i den posten gäller förmodligen det kafé som kommer före Svea i listan i artikeln.

På KB-sidan får man traggla ord för ord och söka sig framåt. Har fått ihop följande. Med alla reservationer för att meningarna kan komma i fel ordning och gälla andra kaféer. Jag skall kolla originalartikeln vid tillfälle.

"Konditori Svea är en anonym pärla med en av Stockholms bästa jukeboxar och maffiga baguetter för den som är hungrig. Ett avspänt kafé med stadens enda permanentutställning av nutidshistoriens kändisar - från Ingo till Nikita Chrustjov. Öppet från 7-16 vardagar (Från nästa vecka till 18). Normala priser cirka 10 kronor för kaffe och bulle."

Aftonbladet 830801.

Ok, kl 18.00 då. Poängen är att det bara är att avfärda de som pratar om öppettiderna och försöker få det till att CA kunde ha tagit en kvällsfika och sprungit på OP när han gick ut på Sveavägen efteråt.
För hela kruxet i historien är ju som vi alla vet att CA måste placeras ute på sta´n för att av en ren slump få syn på OP. Det är väl få som tror på ett scenario med en konspiration inom APK eller något liknande där just den inbundne CA utses och övertalas till att bli skytt...

Jag har redan innan efterfrågat vad som finns att få reda på om CA´s kvällsvanor och kvällspromenader o d, och nu kom det ju fram något som faktiskt antyder att det var fullt rimligt att han låg och sov vid tiden för mordet som han själv säger.
Citera
2021-02-22, 12:16
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Tidigare gräv i tråden antyder att det var till kl 19.00 Svea hade öppet. Kolla post 192, 193 och 194 i sammanhanget. (Snabblänk till stället så du slipper söka (FB) Tråden om Christer Andersson )
Har du inlogg på Aftonhoran kan du ju ta och dubbelkolla första Augusti 1983 och gärna lägga ut resultatet. Men jag vill minnas att jag faktiskt checkade in det när det var gratis att leta i arkiven ett tag där på våren 2020 och att det var en sida i Aftonbladets Plus-bilaga eller Nöjessidor där de listade caféer.

F ö håller jag för en gångs skull med dig. Sveas öppettider är en återvändsgränd. CA råkade bara ha ett stammisfik på Sveavägen helt enkelt... Inte särskilt sannolikt att han satt där och klurade på att den där mörka branta Tunnelgatan skulle vara ett perfekt ställe att mörda någon på... Medans CP som BRUKADE råna folk just på Tunnelgatan(!), nog kutade runt nästan lika ofta i kvarteret som CA satt på Konditori Svea...

Citat:
De öppettiderna som anges i den posten gäller förmodligen det kafé som kommer före Svea i listan i artikeln.

På KB-sidan får man traggla ord för ord och söka sig framåt. Har fått ihop följande. Med alla reservationer för att meningarna kan komma i fel ordning och gälla andra kaféer. Jag skall kolla originalartikeln vid tillfälle.

"Konditori Svea är en anonym pärla med en av Stockholms bästa jukeboxar och maffiga baguetter för den som är hungrig. Ett avspänt kafé med stadens enda permanentutställning av nutidshistoriens kändisar - från Ingo till Nikita Chrustjov. Öppet från 7-16 vardagar (Från nästa vecka till 18). Normala priser cirka 10 kronor för kaffe och bulle."

Aftonbladet 830801.

En bit in på 90-talet var det öppet till 22.
Senare delen av 90 tror jag.. har dock missat anteckna när tyvärr.

https://imgur.com/a/OjJJsEK
Citera
2021-02-22, 12:31
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
och nu kom det ju fram något som faktiskt antyder att det var fullt rimligt att han låg och sov vid tiden för mordet som han själv säger.

Jo, fast även en människa som normalt kvartar vid låt säga elvatiden kan såklart hålla sig vaken nåra timmar till om det finns något viktigt som behöver uträttas.

Standardhypotesen är ju att CA springer på statsministern klockan 21 och inte klockan 23:21. Om han bara var ute på promenad vid niotiden, så har hypotesen CA-som-mördare inga problem. Och så tidigt är det trots alls få som lägger sig och trynar.
Citera
2021-02-22, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
En bit in på 90-talet var det öppet till 22.
Senare delen av 90 tror jag.. har dock missat anteckna när tyvärr.

https://imgur.com/a/OjJJsEK

Fast 1986 är ju det som är det viktiga i sammanhanget. Det känns som att artikeln från 83 ligger närmare än slutet på 90-talet och att det stämmer in med tidsandan. Vanliga hederliga kondis / caféer öppna till sent på kvällen var ganska ovanligt i det svenska samhället då.
Citera
2021-02-22, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellbastard
Jo, fast även en människa som normalt kvartar vid låt säga elvatiden kan såklart hålla sig vaken nåra timmar till om det finns något viktigt som behöver uträttas.

Standardhypotesen är ju att CA springer på statsministern klockan 21 och inte klockan 23:21. Om han bara var ute på promenad vid niotiden, så har hypotesen CA-som-mördare inga problem. Och så tidigt är det trots alls få som lägger sig och trynar.

Jo, men man måste var ute på den där kvällspromenaden kl 21 som du pratar om. Inte vara hemma i lägenheten och ta en kvällssmörgås och slötitta på Aktuellt och varva ner i väntan på läggdags. I spaningsrapporterna kom CA hem i god tid före 20.00 bägge gångerna och var inte ute och sprang mer den kvällen.
Och jag t o m nämner att CA visst kan ha varit ute på ett undantag den där Februarikvällen, men det är intressant om han i normala fall var ett vanedjur som tog det lugnt på kvällen och gick och la sig i elvasnåret. Man ska också komma ihåg att det var en gråkall ruggig vinterkväll och kanske inte så mysig att bara flanera omkring på sta´n längre sträckor.
Citera
2021-02-22, 13:03
Medlem
Hellbastards avatar
Ja, det vore givetvis önskvärt att kunna beslå honom med promenader på just kvällstid.
Citera
2021-02-22, 13:07
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Fast 1986 är ju det som är det viktiga i sammanhanget. Det känns som att artikeln från 83 ligger närmare än slutet på 90-talet och att det stämmer in med tidsandan. Vanliga hederliga kondis / caféer öppna till sent på kvällen var ganska ovanligt i det svenska samhället då.

Självfallet och tror också likt du att det är mer sannolikt att tiderna från -83 som gäller.
Jag postade som sagt det som fanns att tillgå gällande Svea Konditori i tidningarna avseende öppettider.
Citera
2021-02-22, 13:09
Medlem
Roerligs avatar
Ja, är av vikt för CA-saken att han rimligen kan ha befunnit sig på Sveavägen vid 21-tiden en kväll 1986. Vad vet man om saken.

-Hans promenadvanor före slutet av åttiotalet är okända.

-På sjuttiotalet jobbar han på posten vid Centralen, förmodligen skiftarbete. Rör sig alltså på olika tider mellan City-S:t Eriksplan och senare Täby.

-1982-84 skiftjobb på SL, rör sig på alla möjliga tider i stan.

-Från omkring 1988 återkommande gäst på Svea. Dvs åker in till stan och går runt.

-På nittiotalet och framåt finns många uppgifter om att han rör sig ofta i city. Även i andra centrum, Huddinge C är känt.

-Finns uppgift från LG i Aros podd att CA rörde sig mycket i city, Hötorget och Sveavägen.

Man kan anta att promenerandet inte är något infall mot nittiotalet, utan en gammal etablerad vana. När han tofflar till hunden vid stugan 1985 är han på väg ut på fotopromenad.

Han hjälper brodern med spegeln på kvällstid februari 1986, så att röra sig ute på kvällen tycks ej möta några hinder vid tiden.

Det finns god anledning att förmoda att han rörde sig mycket ute i city på åttiotalet. Vid vilka tider vet vi inte, men finns inget i materialet som motsäger kvällspromenader när han bodde i stan.
Senast redigerad av Roerlig 2021-02-22 kl. 13:49.
Citera
2021-02-22, 13:12
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Självfallet och tror också likt du att det är mer sannolikt att tiderna från -83 som gäller.
Jag postade som sagt det som fanns att tillgå gällande Svea Konditori i tidningarna avseende öppettider.

Slutet av nittiotalet kan det ej vara då Svea går i konkurs -96.

Sveas systerkafé på Kungsgatan utökar sina öppettider på åttiotalet till kl 23 för att locka biografgäster. Svea ligger också nära flertal biografer.

Öppettider skilde sig från idag, ja, men i city fanns en del kaféer med mkt generösa öppettider, inklusive dygnet runt. Det där ”Kafferepet” exempelvis, som syns i 90-talsklippet från AB, hade det 1983.

Men, som sagt, det är tämligen egalt hur det förhåller sig då han tycks börja frekventera konditoriet mittemot mordplatsen efter 1986.
Senast redigerad av Roerlig 2021-02-22 kl. 13:30.
Citera
2021-02-22, 14:06
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Slutet av nittiotalet kan det ej vara då Svea går i konkurs -96.

Sveas systerkafé på Kungsgatan utökar sina öppettider på åttiotalet till kl 23 för att locka biografgäster. Svea ligger också nära flertal biografer.

Öppettider skilde sig från idag, ja, men i city fanns en del kaféer med mkt generösa öppettider, inklusive dygnet runt. Det där ”Kafferepet” exempelvis, som syns i 90-talsklippet från AB, hade det 1983.

Men, som sagt, det är tämligen egalt hur det förhåller sig då han tycks börja frekventera konditoriet mittemot mordplatsen efter 1986.

Då är det nog straxt där innan då, för jag har nämligen en bild från Aftonbladets hemsida.
Jag får återkomma om jag hittar datumet

Edit
Får träffar på år 2000
Och man får ju då betänka att stället heter "Svea Konditori Café Spisringen"
https://tidningar.kb.se/?q=%22Cafe%20Spisringen%22%20%227-22%22
Senast redigerad av MOPspanaren 2021-02-22 kl. 14:22.
Citera
2021-02-22, 14:24
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Då är det nog straxt där innan då, för jag har nämligen en bild från Aftonbladets hemsida.
Jag får återkomma om jag hittar datumet

Edit
Får träffar på år 2000
Och man får ju då betänka att stället heter "Svea Konditori Café Spisringen"
https://tidningar.kb.se/?q=%22Cafe%20Spisringen%22%20%227-22%22

Skulle just skriva, tre träffar år 2000. Då drivs det i ny regim.
Citera
2021-02-22, 14:55
Medlem
omigas avatar
@Media, inför årsdagen, vi letar efter en Smith & Wesson 357 Magnum

- Serienummer N694274
- Model 27-2 tillverkad år 1980
- Svartblånerad med 6 tums pipa
- Finns ej upptagen i det svenska vapenregistret år 2021
- Polisen har ej tidigare efterlyst detta vapen via svensk massmedia

Serienumret är stämplat på ramen innanför cylindern:
https://www.fototime.com/9DDBA94B6A01B91/standard.jpg

Förfrågan Interpol
https://easyupload.io/3iwc4b
Senast redigerad av omiga 2021-02-22 kl. 15:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in