2021-02-22, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Varför gissa och tjafsa?

Leta fram något som styrker era påståenden istället.

Vaccin funkar inte på de som redan är sjuka i covid-19, men sedan är det oklart för mig hur olika vaccin funkar på äldre.

Vaccin fungerar ju generellt sämre på äldre och sjuka. Det vet vi t.ex. angående influensavaccin - som trots att rekommenderas just för denna grupp, eftersom vaccinet trots sina brister är det bästa skyddet mot smittan och följdsjukdomar.

Om sen Astra Zeneca fungerar till 81% istället för 95% bryr jag mig inte om. Man kan ju inte förvänta sig 100% någonsin.

Även om siffran var 50% anser jag att det vore lönt att vaccinera sig som äldre/sjuk.
Citera
2021-02-22, 12:25
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Hålla ut?

Smittspridningen och inlagda på sjukhus i Skåne ökar ju tydligt!

Man bör strama åt och skjuta ut vaccin i raketfart.

Svårt att trolla fram vaccin bara.

Jag undrar hur vädret kommer påverka spridningen..
Citera
2021-02-22, 12:27
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring

Ju kallare och ju torrare luft (i Sverige hör dom två ihop), desto mer spridning. Både för att viruset "reser" längre i torr luft, och för att kylan driver oss inomhus.
Citera
2021-02-22, 12:31
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Vaccin fungerar ju generellt sämre på äldre och sjuka. Det vet vi t.ex. angående influensavaccin - som trots att rekommenderas just för denna grupp, eftersom vaccinet trots sina brister är det bästa skyddet mot smittan och följdsjukdomar.

Om sen Astra Zeneca fungerar till 81% istället för 95% bryr jag mig inte om. Man kan ju inte förvänta sig 100% någonsin.

Även om siffran var 50% anser jag att det vore lönt att vaccinera sig som äldre/sjuk.

Ja, även om det bara fungerar på 81 procent, så räcker ju 81 procent gott och väl till för flockimmunitet. Sedan tillkommer folk som får andra vacciner, samt folk som redan haft den naturliga infektionen, som drar upp andelen immuna i befolkningen.

I det enskilda fallet, tycker jag dock att dom som får AZ idag, även ska erbjudas ett annat vaccin (och då det vanliga antalet doser för det vaccinet) längre fram, när det blir gott om vaccin. Om personerna själva vill det förstås. Så att de kan känna sig helt trygga.
Citera
2021-02-22, 12:33
Medlem
Madagascars avatar
Inläggningarna i Västerbotten ökar till alltime-high.

Men nya fall idag är ungefär lika många som förra måndagen: 380. Stabiliserat?

https://platz.se/coronavirus/?lan=vasterbotten
https://coronarapportering.regionvasterbotten.se/
Citera
2021-02-22, 12:42
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Hur många procent av britterna och amerikanarna har fått första vaccindosen? Vet någon?
Our world in data vet:
https://ourworldindata.org/grapher/covid-vaccination-doses-per-capita?tab=chart&stackMode=absolute&time=earliest. .latest&region=World
Citera
2021-02-22, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, även om det bara fungerar på 81 procent, så räcker ju 81 procent gott och väl till för flockimmunitet. Sedan tillkommer folk som får andra vacciner, samt folk som redan haft den naturliga infektionen, som drar upp andelen immuna i befolkningen.

I det enskilda fallet, tycker jag dock att dom som får AZ idag, även ska erbjudas ett annat vaccin (och då det vanliga antalet doser för det vaccinet) längre fram, när det blir gott om vaccin. Om personerna själva vill det förstås. Så att de kan känna sig helt trygga.
Men vaccinet från AZ minskar ju sjukhusinläggningarna med 94% i Skottland, medan Pfizer-Biontechs vaccin bara minskar dem med 85%. Se mitt inlägg ovan om detta. Det måste ju ändå vara detta som är det viktigaste måttet, eller?
Citera
2021-02-22, 12:46
Medlem
Citat:

Plus 10 grader i Skåne län. Luftfuktighet 86%. Imorgon 94%.

Låter inte torrt och kallt i mina öron, men allt är ju relativt.
Citera
2021-02-22, 12:48
Medlem
Madagascars avatar
Citat:

Varmare väder borde ju minska smittspridningen. Men de är svårt att veta tänker jag. Särskilt när den sydafrikanska varianten är på framfart.
Citera
2021-02-22, 12:49
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Men vaccinet från AZ minskar ju sjukhusinläggningarna med 94% i Skottland, medan Pfizer-Biontechs vaccin bara minskar dem med 85%. Se mitt inlägg ovan om detta. Det måste ju ändå vara detta som är det viktigaste måttet, eller?

Jo, jag såg det. Jag vet inte vem man ska tro på? Har det med dosintervallet för AZ att göra? Att det verkar bättre med längre tid mellan doserna - som det har blivit i Storbritannien fast av "misstag" s.a.s.? Här i Sverige kommer vi förstås inte att ändra dosintervallet på grund av detta, om jag känner FHM rätt. Man måste vänta och se först. Tills några hundra 70-plussare till har avlidit...
Citera
2021-02-22, 12:52
Medlem
Citat:
Inläggningarna i Västerbotten ökar till alltime-high.

Men nya fall idag är ungefär lika många som förra måndagen: 380. Stabiliserat?

https://platz.se/coronavirus/?lan=vasterbotten
https://coronarapportering.regionvasterbotten.se/

Återigen: största risken att dö i C19 även i Västerbotten är för dem i åldersgruppen 80-89 och 90+.

De under 50 löper ingen risk (inga döda hittills i alla fall) och även gruppen 50-59 finns det bara ett par stycken och 60-69 kanske 6-8st.

Om man alltså inte är jätte gammal och sjuk då kan man andas ut.
Citera
2021-02-22, 12:53
Medlem
Citat:
Varmare väder borde ju minska smittspridningen. Men de är svårt att veta tänker jag. Särskilt när den sydafrikanska varianten är på framfart.
Sol, sol, sol är det man behöver för att få upp D-vitaminet, men de som behöver den mest kommer inte ut.

Det är solen och inte värmen som är avgörande för minskningen på sommaren, men naturligtvis så bidrar att man är mer utomhus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in