2021-02-22, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Hålla ut?

Smittspridningen och inlagda på sjukhus i Skåne ökar ju tydligt!

Man bör strama åt och skjuta ut vaccin i raketfart.

Ehh man vaccinerar så fort man får vaccin. Vad ska dom vaccinera annars med luft ellr?
Citera
2021-02-22, 12:01
Medlem
Citat:
Hålla ut?

Smittspridningen och inlagda på sjukhus i Skåne ökar ju tydligt!

Man bör strama åt och skjuta ut vaccin i raketfart.
Alla inom SÄBO är vaccinerade vill jag minnas. Bara det lär innebära mindre tryck på vården. Förhoppningsvis så vaccineras övriga inom riskgrupp snart. Resten av befolkningen kan gått gå igenom infektionen, det är bara nyttigt. Känns verkligen som att vi är på upploppet nu.
Citera
2021-02-22, 12:01
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Ehh man vaccinerar så fort man får vaccin. Vad ska dom vaccinera annars med luft ellr?
Min poäng var att jag inte tror att "hålla ut", som du föreslår, är tillräckligt.
Citera
2021-02-22, 12:02
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Alla inom SÄBO är vaccinerade vill jag minnas. Bara det lär innebära mindre tryck på vården. Förhoppningsvis så vaccineras övriga inom riskgrupp snart. Resten av befolkningen kan gått gå igenom infektionen, det är bara nyttigt. Känns verkligen som att vi är på upploppet nu.
Inläggningarna i Skåne ökar. Se ovan.
Citera
2021-02-22, 12:03
Medlem
Citat:
Inläggningarna i Skåne ökar. Se ovan.
Ja men hur mycket hade det ökat utan vaccinering på SÄBO?
Citera
2021-02-22, 12:05
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Ja men hur mycket hade det ökat utan vaccinering på SÄBO?
Jodå. Vaccineringarna bör minska belastningen i vården. Men det är ändå oroande att se att inläggningarna ökar i Skåne.
Citera
2021-02-22, 12:06
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Barn som "aldrig" blir friska måste undersökas av barnläkare med rätt kompetens.
Det är inte normalt för något barn att alltid vara sjuk i en infektionssjukdom.
Självklart ska sjuka barn undersökas, men oftast är det ju svårt att bota barn som har lätt att fånga upp infektioner. Dessa barn passar inte i förskolan och det är tom så illa att de utvecklas sämre.

En nära väns barn hade upprepade öroninflammationer i flera år (givetvis under läkarkontroll) vilket gjorde att hennes talat utvecklads väldigt dåligt, konstigt och sent. Förskola hade varit uteslutet för henne, men dagbarnvårdare funkade någorlunda.
Citera
2021-02-22, 12:13
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Jodå. Vaccineringarna bör minska belastningen i vården. Men det är ändå oroande att se att inläggningarna ökar i Skåne.
Smittan började spridas för nära en månad sedan enligt avloppsanalyser och gör man inget när smittan börjar öka så ökar smittspridningen givetvis ännu mera.

Edit
De flesta som vårdas på sjukhus kommer ju inte från SÄBO, men vist minskar trycket säkert något.
Senast redigerad av Surtruten 2021-02-22 kl. 12:15.
Citera
2021-02-22, 12:13
Medlem
Citat:
Min poäng var att jag inte tror att "hålla ut", som du föreslår, är tillräckligt.

Såklart inte. De måste bära munskydd också. Då är saken biff.
Citera
2021-02-22, 12:21
Medlem
Danmarks senaste status för B117 visar fortsatt skarp ökning till 56%-ig andel för 16-17:e Februari.

Lite grovt verkar Sverige ligga 2 veckor efter, så kring 40% B117 för förra veckan?
Genomslaget på R-talet blir allt större, skulle gissa på att vi ser en ökning denna vecka motsvarande R=1.15-1.20.
Nästa vecka kan smittspridningen bli lika stor som kring vecka 52, sedan lär det fortsätta öka ett tag till. Känns ju tveksamt att regeringens åtgärder ska trycka R<1 innan sommaren, utan det kan bli en samverkan mellan vaccin och smittspridning som ger oss flockimmunitet.
Vaccinationerna av riskgrupper har verkligen skett i grevens tid, även om tusentals till kommer dö så är det många gånger fler som räddas av vaccinen.
Citera
2021-02-22, 12:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
För det första är Sverige ett av få länder som skött rapporteringen och till och med överrapporterat döda i av och med corona för det andra så är effekten av att bära munskydd i samhällen så låga att den knappt är mätbar.

Med tanke på ditt tvärsäkra uttalande så förmodar jag att du har en trovärdig och relevant källa till dina påståenden.
Citera
2021-02-22, 12:23
Medlem
https://omni.se/a/Qmj6rx

Sjukhus inläggningarna för vaccinerade i Skottland minskar kraftigt. AZ vaccin visar sig vara effektivare än Pfizer-Biontechs vaccin.
Senast redigerad av Pisseman 2021-02-22 kl. 12:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in