2021-02-22, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oA7GEj/massiv-kritik-mot-akessons-ordval-ovardigt-en-partiledare

"Jimmie Åkesson kräver stopp för all invandring som utgör en ”kulturell belastning”.

Uttalandet har mötts av massiv kritik från hans politiska motståndare.

– Sverigedemokraternas politik och retorik radikaliseras i takt med att samhällsdebatten tänjer sina gränser, säger Annie Lööf i ett uttalande."

Har Åkesson rätt?

Han borde ha nämnt något om genetiken också. Människors beteende styrs inte bara av kulturen utan även av genetiken.
Citera
2021-02-22, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Det är ju p.g.a. detta som de är så snabba med att peka ut andra som rasister/nazister/farcister, de känner en oerhörd skuld och skam över sitt förflutna.

Eller är det helt enkelt av samma anledning som vissa till höger gärna vrålar "kommunist" så fort någon är vänster om mitten. Det är helt enkelt enklare än att komma med vettiga argument.

Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Socialdemokraterna har dock inte lärt sig något utan fortsätter som de alltid har gjort, att slicka röv åt facistideologier likt Islam.

Detta har nog delvis att göra med att de upplever att muslimer är förtryckta. Då vissa till vänster så gärna ställer sig på de "förtrycktas" sida, så glömmer de ibland helt vad dessa grupper står för och att de antagligen hade blivit förtryckarna om de hade hamnat i en annan position. Det var nog mer av den anledningen som t.ex. Amanda Lind från Mp inte hade något problem att visa stöd för Stockholms Moské efter terrorattacken på NZ, trots att de muslimerna som driver den är islamister.
Citera
2021-02-22, 11:29
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acquiesce19
Kulturell belastning är så otydligt uttryckt, ännu en rasistsägning av Åkesson

Jag tycker inte alls uttrycket är otydligt. Sd vill inte ha hit invandrare som inte ”delar” vår kultur. Västeuropéer och även de flesta från den anglosaxiska världen är välkomna. Men Sd vill absolut inte ha hit folk från mellanöstern och Nordafrika (speciellt om det handlar om muslimer).

Jag håller oftast inte med Jimmie men jag respekterar honom för att han inte hymlar. Väljarna måste få veta vad de röstar på. Och det gäller alla partier.
Citera
2021-02-22, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag tycker inte alls uttrycket är otydligt. Sd vill inte ha hit invandrare som inte ”delar” vår kultur. Västeuropéer och även de flesta från den anglosaxiska världen är välkomna. Men Sd vill absolut inte ha hit folk från mellanöstern och Nordafrika (speciellt om det handlar om muslimer) .
OK ren och skär rasism och rädsla för andra kulturer alltså då.
Citera
2021-02-22, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av acquiesce19
Kulturell belastning är så otydligt uttryckt, ännu en rasistsägning av Åkesson

Det är också medvetet för att skapa bred debatt.
Senast redigerad av Deballerur 2021-02-22 kl. 11:53.
Citera
2021-02-22, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
En sak som är intressant är att de människor som beklagar sig och bryr sig om Amerikas ursprungsbefolkning, samernas kultur och historia är samma människor som tycker massinvandring av araber och svartingar till Sverige är en mycket bra ide. Det uppstår ju helt klart som motsägelsefullt här. Man kan nog bara dra slutsatsen att det finns ett underliggande hat mot vita människor, det råder ingen tvekan om det.

Men den stora frågan återstår: När ska befolkningen vakna?
Exakt. Dom har svårt att förstå vad som händer och kan helt enkelt inte tänka mer än ett steg fram.
Ex. Om du har en dunk med lite blå färg, och sedan har du en annan dunk med röd färg. Häll nu i färg från den röda till den blå. Fortsätt häll. Fortsätt häll. Den röda dunken fylls på med sin egna röda färg och ingen annan färg blandas in i den röda dunken heller.
Vilken färg kvarstår när den 'blåa' dunken blivit full?
Citera
2021-02-22, 12:51
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Invandrare belastar inte alls. Inte det minsta.

Äntligen har du lärt dig det. Invandrare berikar. Inte alla, men många.

Invandring som utgör kulturell belastning är kriminell hedersinvandring och organiserad brottslighet och kulturell islamism.
Citera
2021-02-22, 13:00
Medlem
Christopher.s avatar
Respekterar Åkesson för att han har orkat hålla på i över ett decennium för att styra upp det socialdemokratiska och borgerliga kaoset genom denna massimport av skräpmänniskor. Att han orkar fortsätta att pissa i motvind trots det kostat han hälsan och äktenskapet gör honom till en hjälte för mig, han kan när han vill avgå och leva ett stilla undanskymt liv på statsrådspension men han brinner verkligen för det svenska folket.

Stör mig mest på ordvalet men kan förstå att man måste tala som en romare i rom, kulturell belastning är kodord som passar in i den ängsliga mainstreammedian och medelklassens jargong. Själv hade jag föredragit ett mer rakt svar men då hade folk pissat i trosorna.
Citera
2021-02-22, 13:16
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Respekterar Åkesson för att han har orkat hålla på i över ett decennium för att styra upp det socialdemokratiska och borgerliga kaoset genom denna massimport av skräpmänniskor. Att han orkar fortsätta att pissa i motvind trots det kostat han hälsan och äktenskapet gör honom till en hjälte för mig, han kan när han vill avgå och leva ett stilla undanskymt liv på statsrådspension men han brinner verkligen för det svenska folket.

Stör mig mest på ordvalet men kan förstå att man måste tala som en romare i rom, kulturell belastning är kodord som passar in i den ängsliga mainstreammedian och medelklassens jargong. Själv hade jag föredragit ett mer rakt svar men då hade folk pissat i trosorna.

Ordvalet är väl så tydligt det kan bli? Vad hade varit ett ”rakare svar”?
Citera
2021-02-22, 13:18
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Ordvalet är väl så tydligt det kan bli? Vad hade varit ett ”rakare svar”?

Svartskallar, 3:e världen människor.
Citera
2021-02-22, 13:24
Medlem
Att vara sams i ett samhälle, som det svenska samhället är normalt. Fast om det höjs krigsrop från araber inuti Sverige. Det är en kulturell belastning.
Citera
2021-02-22, 13:24
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Svartskallar, 3:e världen människor.

Fast det blir ju otydligt eftersom Sd inte har något emot svarta som pratar perfekt svenska/engelska och delar vår kultur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in