2021-02-21, 14:57
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Jag vet vilken familj som ägde alla de där kaféerna i stan på den tiden är. Det var två bröder, "G*briel och M*ri*n Wr*blewski. De ägde även Café Avenyn på Kungsgatan 51. Den f d makan som förhörs heter med stor sannolikhet M*lgorz*t* (ska inte blandas ihop med den polska skådespelerskan med samma förnamn som G*briels nuvarande maka). A och O där det passar. Helt irrelevant i MOP men kanske intressant för er som vill fylla i lite luckor.

Tack. Har snokat upp de där tidigare. Den faktiska innehavaren har bytt båd för- och efternamn. Skriver inte ut det här. Hon bor eventuellt i Polen. Skulle vara intressant om nån fick tag på henne.

Gabriel är hörd av PU då han befann sig i Kungliga tennishallen 28/2 -86.
Citera
2021-02-21, 18:57
Medlem
Är det utrett om CA har medicinering pga a Psykiska Problem,
jfr Stirrande Blick
"på något sätt efterbliven" och "lite udda"
jfr påstår själv kontakt med Langare vid vapenförsäljning.
Citera
2021-02-21, 19:59
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa
jfr Stirrande Blick

Medicinering vet vi inget om. Men kontakt med psykiatrin framgår av lumpardokumenten.
Citera
2021-02-21, 20:42
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa
jfr Stirrande Blick

Stirrande blick o.s.v. som ingav obehag tror jag var ett uttryck (eller brist på snarare) för hans person. Han gick enligt uppgift ute och stirrade nedåt och undvek ögonkontakt med folk. I en lokal eller annat sammanhang med folk tittade han väl bara rakt ut, men ändå inåt och framstod som avvikande, udda, kuf. Någon man inte visste var man hade. Sådana signaler som normalfungerande är känsliga för. CA kunde varken uppfatta sådant hos andra eller vad han själv utstrålade och om han insåg det brydde han sig inte.

Detta till följd av en känslomässig och social funktionsnedsättning jag tror att han hade som en del av en (schizoid) personlighetsstörning.
Citera
2021-02-22, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Apropå Svea är det många som tycker att dess öppettider är avgörande. Jag tycker det är irrelevant, det av vikt är är hans (senare i tid) belagda fäbless för att cirkulera i city.

Men, Svea är ivf ett av fyra konditorier i centrala Stockholm som ägs av en polsk släkt. Ett av dem, beläget på Kungsgatan, utökar sina öppettider i början av åttiotalet till att omfatta även kvällar. Hur Svea gör är okänt.

Tidigare gräv i tråden antyder att det var till kl 19.00 Svea hade öppet. Kolla post 192, 193 och 194 i sammanhanget. (Snabblänk till stället så du slipper söka (FB) Tråden om Christer Andersson )
Har du inlogg på Aftonhoran kan du ju ta och dubbelkolla första Augusti 1983 och gärna lägga ut resultatet. Men jag vill minnas att jag faktiskt checkade in det när det var gratis att leta i arkiven ett tag där på våren 2020 och att det var en sida i Aftonbladets Plus-bilaga eller Nöjessidor där de listade caféer.

F ö håller jag för en gångs skull med dig. Sveas öppettider är en återvändsgränd. CA råkade bara ha ett stammisfik på Sveavägen helt enkelt... Inte särskilt sannolikt att han satt där och klurade på att den där mörka branta Tunnelgatan skulle vara ett perfekt ställe att mörda någon på... Medans CP som BRUKADE råna folk just på Tunnelgatan(!), nog kutade runt nästan lika ofta i kvarteret som CA satt på Konditori Svea...
Senast redigerad av Gissa vem 2021-02-22 kl. 00:11.
Citera
2021-02-22, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
https://filebin.net/vspgiij9kl8zgtsz

Intressant tycker jag att spaningsobservationerna från polisen där är indikationer på att CA faktiskt traskade hemåt inte alltför sent på kvällen, varvade ner och släckte ljuset och gick och lade sig någonstans efter elva. Alltså i normala inte sprang runt på sta´n efter kl 21.00

Visst kan han ha gjort ett undantag den där ödesdigra Februarikvällen för snart 35 år sedan..., men det här är alltså ett par utomstående objektiva iaktagelser som talar för att han i vanliga fall låg i sängen kl 23.21...
Citera
2021-02-22, 02:20
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Jag vet vilken familj som ägde alla de där kaféerna i stan på den tiden är. Det var två bröder, "G*briel och M*ri*n Wr*blewski. De ägde även Café Avenyn på Kungsgatan 51. Den f d makan som förhörs heter med stor sannolikhet M*lgorz*t* (ska inte blandas ihop med den polska skådespelerskan med samma förnamn som G*briels nuvarande maka). A och O där det passar. Helt irrelevant i MOP men kanske intressant för er som vill fylla i lite luckor.
Tack för din kommentar.

Det vore intressant ifall CA haft en personlig relation till de polska ägarna, då hans bror vid samma tidpunkt tydligen haft ett par relationer med polska kvinnor.
Att han under förhör uppger sig ha frekventerat fler konditorier än just Svea gör det mer intressant ifall samtliga dessa tillhörde ägarna.
Om han nu besökt konditieriet/erna så ofta så är det kanske rimligt att anta att han vid något tillfälle kommit i kontakt med ägarna.
Kan också vara en ren tillfällighet.
Det vore även intressant att veta varför ägarna valde att byta både för och efternamn, vilket ju är ganska ovanligt om det inte har att göra med önskad anonymitet.
Senast redigerad av kato85 2021-02-22 kl. 02:58.
Citera
2021-02-22, 02:29
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Här
https://filebin.net/vspgiij9kl8zgtsz
En intressant detalj är att polisen tycks notera att Christer uppskattar att stanna till och kika in i olika skyltfönster när han spankulerar omkring i stan. På årsdagen 1995 går han över mordplatsen, besöker Svea konditori och kikar sedan in i fotobutikens skyltfönster i hela 10 min på vägen hem. Under den fortsatta promenaden stannar han till vid olika skyltfönster "både länge och väl". Så Christer delar i alla fall en udda egenskap med den sk grandmannen.
Kanske fler härinne som tänkt samma, ändå värt att notera:
Att som av polisen utpekad misstänkt medvetet uppehålla sig vid mordplatsen på årsdagen tyder på att CA troligtvis är medveten om polisens närvaro, oavsett om han är mördaren eller inte.
Varför väljer han då att exponera sig, är det en provokation?
Det är känt att han åtminstone så sent som efter första förhöret 1994 utvecklade paranoia.
Hans beteende att stirra in i ett skyltfönster i 10 minuter rimmar mycket väl med en individ som känner sig iakttagen och vill försöka se ifall någon skuggar denne.
Det vore mer intressant ifall skuggningar av CA vid andra tillfällen än just årsdagen gett samma resultat.
Senast redigerad av kato85 2021-02-22 kl. 02:57.
Citera
2021-02-22, 02:57
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellbastard
Det finns även ett dokument om hur man spanar på folk runt graven på just en årsdag
I PU finns ett avsnitt där polisen vid årsdagen (95 eller 96 om jag minns rätt) tar med grandvittnet "Flygledaren" till graven, där denne får peka ut intressanta män som man sedan fotograferar.
Blir dock svårt att få ut dessa bilder omaskerade.
Citera
2021-02-22, 07:40
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Kanske fler härinne som tänkt samma, ändå värt att notera:
Att som av polisen utpekad misstänkt medvetet uppehålla sig vid mordplatsen på årsdagen tyder på att CA troligtvis är medveten om polisens närvaro, oavsett om han är mördaren eller inte.
Varför väljer han då att exponera sig, är det en provokation?
Det är känt att han åtminstone så sent som efter första förhöret 1994 utvecklade paranoia.
Hans beteende att stirra in i ett skyltfönster i 10 minuter rimmar mycket väl med en individ som känner sig iakttagen och vill försöka se ifall någon skuggar denne.
Det vore mer intressant ifall skuggningar av CA vid andra tillfällen än just årsdagen gett samma resultat.

Ja, span 1995 ger inte så mycket. Men för Christer verkade det enklare att erkänna vapenbrott, än att han fikade på Svea konditori.
Citera
2021-02-22, 08:02
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Tack för din kommentar.

Det vore intressant ifall CA haft en personlig relation till de polska ägarna, då hans bror vid samma tidpunkt tydligen haft ett par relationer med polska kvinnor.
Att han under förhör uppger sig ha frekventerat fler konditorier än just Svea gör det mer intressant ifall samtliga dessa tillhörde ägarna.
Om han nu besökt konditieriet/erna så ofta så är det kanske rimligt att anta att han vid något tillfälle kommit i kontakt med ägarna.
Kan också vara en ren tillfällighet.
Det vore även intressant att veta varför ägarna valde att byta både för och efternamn, vilket ju är ganska ovanligt om det inte har att göra med önskad anonymitet.

Brodern har i början av åttiotalet ingått skenäktenskap med en ryska.

Innehavaren till Svea, som var ingift i konditorsläkten, men skilde sig och drev det vidare själv, har försvenskat sitt förnamn. Efternamnet verkar taget. Eller om det är flicknamnet, men finns ingen annan som heter det. Om vi talar om denna innehavares familj, så kan jag säga att där finns mycket påtagliga Grener-tendenser, om nån minns bröderna.

I konditorikombinatet fanns verksamhet på Sveavägen, Kungsgatan, Birkagatan (Vasastan) samt okänd plats.

Allt detta anser jag är att betrakta som kuriosa.
Citera
2021-02-22, 08:58
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Tidigare gräv i tråden antyder att det var till kl 19.00 Svea hade öppet. Kolla post 192, 193 och 194 i sammanhanget. (Snabblänk till stället så du slipper söka (FB) Tråden om Christer Andersson )
Har du inlogg på Aftonhoran kan du ju ta och dubbelkolla första Augusti 1983 och gärna lägga ut resultatet. Men jag vill minnas att jag faktiskt checkade in det när det var gratis att leta i arkiven ett tag där på våren 2020 och att det var en sida i Aftonbladets Plus-bilaga eller Nöjessidor där de listade caféer.

De öppettiderna som anges i den posten gäller förmodligen det kafé som kommer före Svea i listan i artikeln.

På KB-sidan får man traggla ord för ord och söka sig framåt. Har fått ihop följande. Med alla reservationer för att meningarna kan komma i fel ordning och gälla andra kaféer. Jag skall kolla originalartikeln vid tillfälle.

"Konditori Svea är en anonym pärla med en av Stockholms bästa jukeboxar och maffiga baguetter för den som är hungrig. Ett avspänt kafé med stadens enda permanentutställning av nutidshistoriens kändisar - från Ingo till Nikita Chrustjov. Öppet från 7-16 vardagar (Från nästa vecka till 18). Normala priser cirka 10 kronor för kaffe och bulle."

Aftonbladet 830801.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in