2021-02-21, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Tyvärr spritter ju inte äldreomsorgen av folk bara. Passen måste fyllas.

Man borde ju ändra hela systemet. Från timvikarier till fast anställda och utbildade. Som det är nu fungerar det ju inte - det råder väl ingen tvekan om saken?

Samma sak med hemtjänsten.
Citera
2021-02-21, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Man borde ju ändra hela systemet. Från timvikarier till fast anställda och utbildade. Som det är nu fungerar det ju inte - det råder väl ingen tvekan om saken?

Samma sak med hemtjänsten.

Verkligen, men behövs hårda satsningar då. Så som det är nu så stannar inte folk länge i de där klimatet. Det är inte värt det. Det är ju en bra "gateway jobb" för dom utan jobb och personer som kan funka i vården och givetvis fungerar med människor. Men att jobba med folk inom äldreomsorgen om man räknar med demens sjukdomar är som att jobba med vuxna barn och samtidigt hög psykiatriska svårigheter, med stor risk för våld + Hög somatisk vård (Övriga fysiska sjukdomar) som kräver hög kompetens.

Inte en plats för att man ska vara "få" arbetande och hinna med i stress. Går ju skriva uppsatser inom ämnet.
Senast redigerad av rawjudge 2021-02-21 kl. 22:38.
Citera
2021-02-21, 22:37
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Att Norge och Finland bara redovisar de som direkt dött av corona torde vara uppenbart.

Jaså?

Vad har du för underlag till detta påstående?
Citera
2021-02-21, 22:42
Medlem
Hrass avatar
Friskluftsandare råkar i delo med munmaskare

Och USA har alltså minst ett helt år kvar av detta enligt Fauci. Ja, man undrar hur det kommer gå...
Citera
2021-02-21, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Verkligen, men behövs hårda satsningar då. Så som det är nu så stannar inte folk länge i de där klimatet. Det är inte värt det. Det är ju en bra "gateway jobb" för dom utan jobb och personer som kan funka i vården och givetvis fungerar med människor. Men att jobba med folk inom äldreomsorgen om man räknar med demens sjukdomar är som att jobba med vuxna barn och samtidigt hög psykiatriska svårigheter, med stor risk för våld + Hög somatisk vård (Övriga fysiska sjukdomar) som kräver hög kompetens.

Inte en plats för att man ska vara "få" arbetande och hinna med i stress. Går ju skriva uppsatser inom ämnet.

Och särskilt inte en plats för nyinflyttade som ska "slussas in i samhället".

Jag skulle vilja veta vilken jävla dåre som kom på den idén...

Ponera att det skulle handla om små barn. Skulle man då anse att det vore ett ypperligt sätt att som icke språkkunnig och utan utbildning få foten in på arbetsmarknaden? Att ta hand om små barn utan att kunna kommunicera med dem? Och utan att veta ett skit om barns utveckling? Helst också komma från en kultur där barnuppfostran uppfattas på ett helt annat sätt än här i Sverige..
Senast redigerad av sno 2021-02-21 kl. 22:51.
Citera
2021-02-21, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Och särskilt inte en plats för inflyttade som ska "slussas in i samhället".

Jag skulle vilja veta vilken jävla dåre kom på den idén...

Ponera att det skulle handla om små barn. Skulle man då anse att det vore ypperligt sätt att som icke språkkunnig och utan utbildning få foten in i arbetsmarknaden? Att ta hand om små barn utan att kunna kommunicera med dem? Och utan att veta ett skit om barns utveckling? Helst också komma från en kultur där barnuppfostran uppfattas på ett helt annat sätt än här i Sverige..

Ja verkligen, rätt fascinerande, går inte en dag då vi har problem med kommunikation(ofullständigt språk) -och de blir konsekvenser... Men som ledning ser man förbi detta. Spelar inge roll hur många avvikelser de blir. Dom hamnar ändå i en hög, och dagen rullar på, som en buss med 2-3hjul.
Citera
2021-02-21, 22:49
Medlem
MrAndress avatar
Har pratat med en släkting till frugan idag som jobbar på universitetssjukhuset i Linköping, hen säger att majoriteten av alla inlagda på hens avdelning har varit folk från Mellanöstern och Asien. 9 av 10 har varit utländska. Ett tag var 10 av10 patienter av utländsk härkomst.
Citera
2021-02-21, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
Passar inte siffrorna eller?
Ser ju inte ut som munskyddskrav är något sorters universalmedel när smittspridningen har ökat med munskyddskravet. Ser mest ut att likna någon sorters placebo i det här fallet.
Munskyddskrav i sig skyddar ju inte, det är ju hur det efterlevs och sköts av medborgarna. Såg på tennis nu i veckan från AO, där råder det ju munskyddskrav,men inte ens när tränare /ledare och annat folk hade en kamera i ansiktet som förmedlade bilder över hela världen kunde dessa nissar hantera och bära munskydd någorlunda korrekt , det satt för det mesta runt halsen eller så täckte det bara munnen och inte näsan m.m.
Citera
2021-02-21, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Jo jag kan tänka mig det. Den åker nog på mest för syns skull och det sociala tryck som råder där.

Nu har jag tyvärr bara gammal förstahandsinfo från Spanien. Men min bild av situationen var att folk hade mask och plasthandskar i mataffärerna, men att en stor del av problemet är att man bor med flera generationer under samma tak.
Sen är det på samma sätt som i Sverige så att många helt enkelt skiter i restriktionerna och träffar vänner.
Citera
2021-02-21, 23:06
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Ny ryktas det om (Enligt Reuters) att smittan kan spridas om man pruttar (Och bara om man pruttar). Detta låter helt galet? Är det någon av er som har köpt blöja? Och i så fall, var kan man göra det billigt? Jag är en vuxen man.

Länka källa, tack.
Citera
2021-02-21, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Självklart skulle de ha varit i liv idag. Åtminstone ca 7000 av dödsoffren.

Annars skulle vi ju inte haft en överdödlighet.

(med reservation för att vi kanske hade drabbats av en tuff influensa i vinter istället, om inte coronaviruset härjat runt.)

Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
Ja, det är i många länder de har fått ändra sitt förhållningssätt. Idag läste jag en artikel på SVT att i Italien har de till mångas förskräckelse fått sluta upp med kindpussandet.

Enligt ett spanskt par jag pratade med var även pussandet i Spanien en bidragande orsak accelerator till smittspridningen.
Citera
2021-02-21, 23:28
Medlem
Min arbetsplats underskattade viruset. Sitter axel mot axel på rökpauser, spritar inte händerna efter besök vid kaffe / vattenmaskinen, när man ska prata med någon går man fram och lägger en hand på axeln osv.

I förra veckan small det till och nu är 30~ hemma med bekräftad covid.. för två veckor sedan hade vi 1 fall.

Vi är totalt 50~ på arbetsplatsen.

Jag är frisk, men blir störd som fan när vissa kommer fram och lägger handen på axeln eller inte håller avstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in