2021-02-21, 15:14
Medlem
Sinraths avatar
Vad skulle ni rekommendera för kaffe i formen hela bönor?

Helst från vanliga butiker som ica, city gross, coop etc men har ni något exceptionellt som inte är svindyrt så ta med det också.

Har än så länge bara provat mala Löfbergs lila som man kunde få 3 påsar 400g för ca 99kr. Dock är deras Mellanrost är tok för klent hur jag än maler och bereder det känns det som (bryggare, kok, fransk press). Därav är jag mest intresserad av mörkare rost än så.
Citera
2021-02-21, 15:48
Bannlyst
Zoega har mängder
Citera
2021-02-21, 15:52
Medlem
Kajahs avatar
Utav de bönor som finns tillgängliga i vanliga butiker så tycker jag att Arvid Nordquists är bäst. Willys har bra bönor av sitt egna märke Garant. Men jag dricker helst kaffe av lite bättre kvalitet. Köper mitt från Kafferosteriet Koppar.
Citera
2021-02-21, 17:42
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Vad skulle ni rekommendera för kaffe i formen hela bönor?

Helst från vanliga butiker som ica, city gross, coop etc men har ni något exceptionellt som inte är svindyrt så ta med det också.

Har än så länge bara provat mala Löfbergs lila som man kunde få 3 påsar 400g för ca 99kr. Dock är deras Mellanrost är tok för klent hur jag än maler och bereder det känns det som (bryggare, kok, fransk press). Därav är jag mest intresserad av mörkare rost än så.
Bara hos Willys finns det 37 sorter, så de bör inte vara omöjligt att hitta något starkare än Löfbergs mellanrost.
Sen är det inte alltid att en mörkare rostning ger ett bättre och smakrikare kaffe, det finns fler kriterier som ska uppfyllas.

https://www.willys.se/sortiment/dryck/kaffe/hela-bonor
Citera
2021-02-21, 17:57
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Jag rekommenderar Zoegas Mollbergs blandning, det är min favorit. Jag har hört att Blue Java ska vara bra men har inte kommer över det på bönor.
Citera
2021-02-21, 18:01
Medlem
Testa Zoegas Forza, det är ivf bäst bland de malda.
Citera
2021-02-21, 22:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikLarsson99
Jag rekommenderar Zoegas Mollbergs blandning, det är min favorit. Jag har hört att Blue Java ska vara bra men har inte kommer över det på bönor.
Blue Java hela bönor har varje matbutik
Citera
2021-02-21, 23:01
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldMeH
Blue Java hela bönor har varje matbutik
Inte här.
Citera
2021-02-21, 23:11
Medlem
Måste det finnas tillgängligt i butik? Jag använt bönorna som jag länkar till nedanför ett bra tag och jag har inga tankar på att byta. Nu har jag förvisso en espressomaskin men det går säkert lika bra att mala och brygga på det traditionella sättet.

https://nybryggt.nu/kaffe/passalacqua-mehari-kaffebonor-1000g/
Citera
2021-02-21, 23:38
Medlem
Sinraths avatar
Får ta mig genom alla förslag så småningom, lär ta lite tid dock. Tack för eran input.
Citera
2022-03-11, 09:16
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Hoppas på att väcka liv i tråden.

Kimbo aroma gold. Svårt att gå tillbaka till svenskt kaffe efter det...
Citera
2022-03-11, 09:20
Medlem
Silltunnas avatar
Lavazza.

Finns på Ica
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto