2021-02-21, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Tack för länken!

Det som Region Stockholm skriver, stämmer icke överens med ditt tidigare påstående. Du påstods att uppemot 80 % av Corona-dödsfallen skulle räknas bort, som om Corona-infektionen skulle vara oskyldig till dödsfallen. Men Corona-infektionen var inte oskyldig, den var medskyldig till dödsfallen, tillsammans med andra former av ohälsa.

Det är stor skillnad på att vara oskyldig, och att vara medskyldig.

Citat från Region Stockholm:
Genomlysning om dödsfall vid SÄBO

Publicerad: 2021-01-15

Idag redovisar Region Stockholm två granskningar av dödsfall vid SÄBO under våren 2020. Materialet visar att covid-19 infektion har varit huvudsaklig dödsorsak för 17 procent av dödsfallen på SÄBO. I 75 procent av fallen bedöms infektionen bidragit till att patienten avlidit där ålder, skörhet och multisjuklighet varit bakomliggande faktorer. För 8 procent av fallen bedöms det vara en annan sjukdom än covid-19 som orsakat dödsfallet.
...
Medelåldern av de som avlidit var 86 år. Grupperna män och personer med demensdiagnos är något överrepresenterade bland de som avlidit.
Ålder, skörhet, och multisjuklighet var medskyldiga faktorer till dödsfallen. Det var helt förväntat, med tanke på att underlaget utgjordes av personer som bodde på Särkillt Boende.

Endast i 8 % av fallen var Corona-infektionen oskyldig till dödsfallen. Dessa 8 % dog "med och inte av" Corona-viruset.
Du missförstod 8% hade inte ens corona! Sen skrev jag aldrig ordet oskyldig det var väl du! Bidragande betyder alltså att corona inte var direkt dödande men eventuellt bidragande.
Citera
2021-02-21, 16:57
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Vet inte.

Här är en liten undersökning, bara 10 länder. Titta gärna på maskanvändandet och jämför med dödsfall:
https://www.statista.com/statistics/1114375/wearing-a-face-mask-outside-in-european-countries/
Som jag ser det går det inte att få ut något av denna maskanvändning jämfört med vare sig smittspridning eller dödsfall. Det växlar friskt hit och dit.

Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
Det här med att ansiktsmasker skulle minska smittspridningen är verkligen diskutabel. Tittar man exempelvis på Tjeckien så var de först i Europa på att införa krav på ansiktsmasker. Den 18 Mars 2020 införde de krav på att man bär ansiktsmasker.

Nu i senaste uppdateringen ifrån ECDC den 17 februari 2021 så hade Tjeckien den högsta smittspridningen i Europa per 100 000 under en 14 dagars period. Tjeckien hade en smittspridning på 968,13 per 100 000 och exempelvis Sveriges motsvarande tal låg på 396,14.

Citat:
On March 18, the Czech Republic became the first European country to make wearing masks mandatory in supermarkets, pharmacies, and public transport.
https://www.aljazeera.com/news/2020/8/17/which-countries-have-made-wearing-face-masks-compulsory

Utvalda nämnda siffror ifrån ECDC:
EU/EEA 14-day case notification rate per 100 000 inhabitants for the reporting period
Czechia 968.13
Sweden 396.46

https://www.ecdc.europa.eu/en/cases-2019-ncov-eueea
Om jag inte minns fel så var det krav på mask i Tjeckien under vissa förutsättningar fram tom början av sommaren. Resultatet var väldigt bra.

Sedan återinfördes masktvånget i Tjeckien för sent, tror i steg mitten av september och mitten av oktober. Redan i september ser man att smittspridningen tagit fart i Tjeckien och i mitten av oktober när striktare maskanvändning infördes var katastrofen redan ett faktum.
Detta rapporterades tom. internationellt, det är därför jag kommer ihåg vad som hände i Tjeckien.

Ska man jämföra måsta man veta både hur smittspridningen ser ut och hur och när mask används.

Jag har inte lagt ner min själ i att analysera just Tjeckien, men jag tror att jag har fått det ganska rätt.
Citera
2021-02-21, 17:00
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Intressant att i 83% av dödsfallen var C19 inte huvudsaklig dödsorsak, dvs det var något annat som var det.

Jo det var corona som var droppen fick deras svaga hjärta att inte orka längre. Utsätter man dem inte för belastning så de behöver dra i sig lika mycket syre som när de i sin ungdom sprang Lidingöloppet så kan de leva 30 år till. Att lunka runt på hemmet med rullatorn orkar dom men sjunker syresättning till 80% är det över. Det gäller även många 30 åringar med taskig kondition.

Det är alltid den tillstötande sjukdomen man dör av inte den kroniska eller den permanenta ålderdomssvagheten.
Citera
2021-02-21, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Läste DN i dag att Stockholm tror sig börja vaccinera fas 4 redan innan fas 2 och 3 är klar. Annars får de inte avsättning för allt Astravaccin som kommer att levereras.
Fas 3 är en liten grupp de mellan 65 och 60 samt Downisar och andra med sjukdomar. Fas 2, 65+ är däremot näst största gruppen och de ska ha Moderna eller Pfizer men räcker det till?

Kommer Fas 4 folk (tänker på vissa och särskilt sådan som brukar storma akutintagen när de anhöriga är där) att godta Astras vaccin? Kommer de att ställa till kaos och tvinga till sig det som är avsett för de äldre och på så sätt ändra turordningen för de äldre i fas 2? De blir i stället tillfrågade; -" kan du acceptera Astras vaccin? "Det är det enda vi har, annars får du vänta mycket längre".

Snacket om Astras dåliga verkningsgrad riskerar att bli ett problem för de ansvariga. Hade det varit bättre att inte snacka så mycket.

Min oro beror på samhällets flathet och de som ska vaccinera i synnerhet. Orkar de stå emot kraven från de som "ska ha bästa meny"!

Men AZ är väl inte så dåligt om man toppar upp det varje år. I längden är det billigast och myndigheterna köper inte in dyraste medicinen till unga och friska. Inte förr om åren och inte i framtiden heller.
Citera
2021-02-21, 17:03
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
Ser ut som du gissade fel.
Den 20 Oktober 2020 när Tjeckien återinförde munskyddskraven hade de ett smittoskyddstal på 905,14 per 100 000 invånare under en 14 dagars period. Under den senaste uppdateringen ifrån ECDC den 18 Februari 2021 hade Tjeckien ett smittoskyddstal på 968,13.

Alltså smittade Tjeckien under en 14 dagars period per 100 000.
20 Oktober 2020 när munskyddskrav återinfördes = 905,14
18 Februari 2021 senaste uppdatering ifrån ECDC = 968,13

Nedladdbart data ifrån ECDC. Obs Tjeckien stavas Czechia.
https://www.ecdc.europa.eu/en/publications-data/download-todays-data-geographic-distribution-covid-19-cases-worldwide
Aktuella data ifrån ECDC
https://www.ecdc.europa.eu/en/cases-2019-ncov-eueea
Noterbart är också att de 5 mest smittsamma veckorna samtliga varit under masktvång.
Citera
2021-02-21, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Om jag inte minns fel så var det krav på mask i Tjeckien under vissa förutsättningar fram tom början av sommaren. Resultatet var väldigt bra.

Sedan återinfördes masktvånget i Tjeckien för sent, tror i steg mitten av september och mitten av oktober. Redan i september ser man att smittspridningen tagit fart i Tjeckien och i mitten av oktober när striktare maskanvändning infördes var katastrofen redan ett faktum.
Detta rapporterades tom. internationellt, det är därför jag kommer ihåg vad som hände i Tjeckien.

Ska man jämföra måsta man veta både hur smittspridningen ser ut och hur och när mask används.

Jag har inte lagt ner min själ i att analysera just Tjeckien, men jag tror att jag har fått det ganska rätt.
Det kom fram senare att Tjeckien återinförde munskyddskraven 20 Oktober 2021.
Beträffande utvecklingen i Tjeckien så hänvisar jag till ett tidigare inlägg.
https://www.flashback.org/sp74758547
Senast redigerad av Mrbosun 2021-02-21 kl. 17:08.
Citera
2021-02-21, 17:06
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Invandrare lämnar inte blod orsak kan vara att de har en massa tropiska sjukdomar och att de inte är samhällstillvända nog. Sverige ska ge dem, de ska inte ge nått!
Det korrekta Sverige blir ibland rejält biten i handen av de som man matar.

Tänkte på min unge granne jag aldrig har sett förut men jag skulle gå ut och då jag råkade se honom öppna ytterdörren på glänt bärga en hämtpizza som ett bud kastad av där.

Känns inte som det finns något hopp att den yngre generationen ska ta över när de äldre inte längre kan ställa upp. De tänker bara på sig själva.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det tänkte jag inte på! Ja, men då kanske siffran 20 procent i Stockholm stämmer. En bedrövligt låg siffra, hur eller hur - om man nu någon gång trodde (det gjorde aldrig jag) att naturlig flockimmunitet var det, som skulle lösa detta.
När jag lämnar blod i Stockholm är det svårt att se att någon typisk grupp saknas, men det kan ju se annorlunda ut på andra platser. Det är inte så att man tänker
Oj, här var få med utländsk bakgrund.
Oj, vad gamla alla är.
Oj, vad unga alla är.
Oj, vad mycket kvinnor det är.
Oj, varför finns det inga kvinnor här.

Jag kan ju inte påstå att det är ett precist snitt av befolkningen, men det är inte direkt någon snedfördelning som märks.
Citera
2021-02-21, 17:07
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Men AZ är väl inte så dåligt om man toppar upp det varje år. I längden är det billigast och myndigheterna köper inte in dyraste medicinen till unga och friska. Inte förr om åren och inte i framtiden heller.

Handlar om vad böbeln får för sig, hur kommer de att reagera.
Citera
2021-02-21, 17:09
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Jag är imponerad av din vetenskapliga analys av artikeln.
Det finns en ganska bra sönderplockning av Doshis tokerier från när det debatterades och spreds av antivaxxers i början på januari:
http://hildabastian.net/index.php/covid-19/103-unpacking-doshi-take
Citera
2021-02-21, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
-
Får vi se, hur många som blir sterila!?
-
ACCEPTED MANUSCRIPT
Semen impairment and occurrence of SARS-CoV-2 virus in semen after recovery from COVID-19
https://academic.oup.com/humrep/advance-article/doi/10.1093/humrep/deab026/6125160

Bara en fundering; Spelar det egentligen någon roll hur många av de män (? kvinnor också?) som väljer att spruta sig för Coronaviruset (tror inte att utlandsfödda står först i vaccinationskön) som blir sterila av genomgången Covid-19 eller genomgången vaccination, när de ändå inte verkar så rysligt intresserade av att "skaffa barn"...? Man har inte ens chansen att fixa så många ungar som de vi har ekonomiskt ansvar för, som bara avlar på - då någon annan ordnar deras försörjning, då man oftast som svensk vill ha försörjningen klar för sin avkomma och därför väntar med den saken. Och de som vill ta hand om ännu fler sk migranter får bara se att antalet av de som snor kulorna från dumma svenskar bara ökar i antal. Ett möjligt och troligt scenario är att som ämnet säger Corona-viruset orsakar panik i Sverige, men bara hos de som faktiskt har en framförhållning i sina liv - och att t ex våra biståndstagare fortsätter obehindrat att skruva ihop ungar där andra fundersamma i varje fall tvingas öppna sina plånböcker även om de nu blivit sterila. Jag tror inte vi sett den fulla potentialen av Corona-viruset ännu. Det lär ha många följder utöver restriktioner, statistik och annat.
Citera
2021-02-21, 17:21
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden

Nu i första läget, är AZ:s vaccin egentligen för dåligt. Jag tänker, att det är viktigt att få så många som möjligt vaccinerade med effektiva (och säkra) vacciner nu, för att nå flockimmunitet. Efter det, spelar det inte så stor roll längre, om vissa får otillräckliga vacciner. Flockimmuniteten skyddar dem ändå. Så JA AZ:s vaccin duger som den årliga sprutan, som många (men med tiden troligen allt färre, när coronahotet glöms bort) kommer att ta varje höst. Blir billigast, som sagt.

En dos AZ nu är dock bättre än ingenting. När vi ändå har en massa doser av det här. Om 6-7-8 veckor, när vi har fler vacciner, kan vi börja vaccinera om alla som fått AZ med något annat. Två doser av de vacciner som kräver två doser.
Citera
2021-02-21, 17:21
Medlem
62 miljoner vaccinationer genomförda i USA!
Har deras siffror börjat gå ner?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in