2021-02-21, 11:50
Medlem
"Region Stockholm lovar att klara vaccinationsmålet till halvårsskiftet. Enligt en ny plan ska massvaccinationen starta i mitten av april med kapacitet för 250.000 stick i veckan." DN

Saker som inte kommer att hända för 400, Alex.
Citera
2021-02-21, 11:58
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Skyddar vem. Den som bär det eller omgivningen?

Sen måste du nog inse att alla kommer att smittas förr eller senare. Vissa märker det, andra inte. Munskydd kan bromsa spridningen, så att vården hinner med. Det är Sveriges strategi, att platta ut kurvan. Men smitto- och dödstalen är oförändrade.

Omgivningen skyddas när man bär munskydd.

Jag är inte säker på att alla kommer att bli smittade så länge du inte menar att vi blir smittade av viruset när vi är vaccinerade.

Dessutom verkar det finnas en stor skillnad mellan att bli smittad av vaccinet och utan vaccinet. Därför bör människor använda munskydd för att minska risken att någon blir smittad av viruset utan vaccinet. Om man blir smittad av viruset när man inte har vaccinerat sig är risken större att man blir sjuk och blir sjuk under en längre tid.
Citera
2021-02-21, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Är du på riktigt? Munskydd skyddar mot viruset. Det finns många undersökningar som har kommit fram till det.

Sverige är inte Kina. Kina har varit en diktatur sedan länge. Det har inte Sverige varit. Sluta lyssna på konspirationsteorier och kom in i matchen med fakta istället.

Att ha självisolering för samtliga människor 0-100 år skulle eliminera smittspridningen helt. Att helt ignorera viruset skulle vara motsatsen. Någonstans däremellan befinner du dig. Sluta tro att du vill stoppa smittan mer än andra. Det handlar om effekter och konsekvenser och du tycker uppenbarligen att alla konsekvenser för munskyddsbärande är acceptabla. Fine, men sluta tro att den enda konsekvensen är att smittan minskar.
Citera
2021-02-21, 12:07
Medlem
Citat:
¨

https://www.pnas.org/content/118/4/e2014564118

En källa av många om att munskydd minskar smittspridningen.

Det finns mycket som minskar smittspridningen som du inte vill ha.
Citera
2021-02-21, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrlandskille88
Fast det är ju faktiskt hjärndöda idioter som du som fortfarande tror det är ett förkylningsvirus som driver smittan i samhället och gör att vi troligen inte kommer kunna återgå i något normalläge på många år.

Det är inget förkylningsvirus, det sätter sig på lungor, hjärna och orsakar extremt många långtidssjukskrivna (jag är en av dom, tidigare frisk 32åring). Att de flesta får milda symptom eller antalet döda har inget med saken att göra, är redan bevisat att med för milda/utan restriktioner kollapsar sjukvården. Rekommenderar du provar arbeta i vården en vecka på någon Iva avdelning, kan garantera att du inte skulle klara av det.

Du borde söka psykiatrisk hjälp istället för dina "Covid"-besvär. Det är en stor jävla bluff. Ni är som elallergiker + en massa lata fittor utnyttjar Covid som ursäkt för att slippa jobba.

Och IVA-personal har väl betalt för att jobba i svåra förhållanden? Prova arbeta som polis en lönehelg så får du se. Oerhört dåligt argument. Media snackar skit, hela tiden maler de på om att vården ska gå under, men det gör den inte och har aldrig gjort. Den har inte ens behövt byggas ut så här 1 år senare. Vilket jävla skämt.

Om vi tar mitt samhälle här, ta skolan här...inte en enda människa har avlidit i Covid i direkt relation till skolan på 800 elever, vare sig elever, föräldrar eller personal. Det är så jävla uppförstorat så det är löjligt. Det är knappast motiverat att stänga ner världen, att företagare ska förlora sina inkomster och få sin framtid förstörd, att människor inte ska få resa och leva sociala liv. Jävla idioter ni är.
Citera
2021-02-21, 12:12
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Att ha självisolering för samtliga människor 0-100 år skulle eliminera smittspridningen helt. Att helt ignorera viruset skulle vara motsatsen. Någonstans däremellan befinner du dig. Sluta tro att du vill stoppa smittan mer än andra. Det handlar om effekter och konsekvenser och du tycker uppenbarligen att alla konsekvenser för munskyddsbärande är acceptabla. Fine, men sluta tro att den enda konsekvensen är att smittan minskar.

Det är bara spekulationer att tro på att krav på munskydd kommer att förvandla demokratiska länder till diktatoriska länder.
Citera
2021-02-21, 12:23
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Är du medveten om att länder med munskydd överlag inte klarat sig bättre än Sverige?

Du gör ett logiskt språng när du använder detta som ett argument mot munskydd.

Munskydd är effektivt men ingen silverkula, fast det är det väl ingen som påstår heller.
Citera
2021-02-21, 12:36
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Hur var det möjligt för Tegnell o Co att ha så fel med sin flockimmunitetsstrategi - och att Regeringen accepterade att det var denna som skulle följas, fast det inte fanns några vetenskapliga bevis eller ens indikationer på att det skulle fungera? NU ska det tydligen vara 20 procent (!!!) i STOCKHOLM där det varit så mycket smitta!!!

...och då kommer proven dessutom från gravida samt blodgivare, som enligt personen i artikeln är representativa grupper. Det tror jag inte alls - dessa är unga, aktiva människor för det mesta. Människor som lever isolerat (och därmed har lättare att undgå smittor) blir varken blodgivare eller gravida (om de inte använder sig av artificiell insemination eller blir våldtagna när de promenerar ensamma om natten). D.v.s. - i ett tvärsnitt av befolkningen lär det vara ännu färre med antikroppar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kyj4j4/antikropparna-okar--men-langt-kvar-till-flockimmunitet

Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Så är det, blodgivare är unga aktiva friska personer, bara de som får ge blod. Tar man gruppen 65+. Med undantag för de som har hemtjänst och bott på SÄBO, de som tvingats möta personal och vårdare. Då är sannolikt immuniteten i den gruppen mycket låg. Kanske mindre än 1%?

De har hållit sig undan inte fått träffat barnbarnen, inte ens handlat själva, inte träffat sin vänner i samma ålder, inte shoppat loss.

Jag vet ett antal sådana familjer där deras nu medelålders barn med egna barn varit mycket stränga och förmanade. Rätt lustigt de har blivit som föräldrar till sina föräldrar.
Det är inga högre krav för att bli blodgivare och man behöver varken vara unge eller aktiv. Det är okej att äta de flesta mediciner.
Det behövs flera blodgivare så snälla alla gå och kolla om du får lämna blod.

Grundkrav
  • Är 18-65 år (Varierar något inom landet.)
  • Är frisk
  • Väger minst 50 kilo
  • Har giltig ID-handling
  • Förstår och talar svenska
  • Har svenskt personnummer
Frisk innebär i stort sett att man inte har hjärtfel, högre behandlat blodtryck än 140/90, att man inte har haft hjärnblödning och/eller inte har haft malaria.

Troligen är blodgivare något friskare än genomsnittet, men det innebär väl inte att man inte får antikroppar mot covid.
Citera
2021-02-21, 12:41
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkwotz
Du borde söka psykiatrisk hjälp istället för dina "Covid"-besvär. Det är en stor jävla bluff. Ni är som elallergiker + en massa lata fittor utnyttjar Covid som ursäkt för att slippa jobba.

Och IVA-personal har väl betalt för att jobba i svåra förhållanden? Prova arbeta som polis en lönehelg så får du se. Oerhört dåligt argument. Media snackar skit, hela tiden maler de på om att vården ska gå under, men det gör den inte och har aldrig gjort. Den har inte ens behövt byggas ut så här 1 år senare. Vilket jävla skämt.

Om vi tar mitt samhälle här, ta skolan här...inte en enda människa har avlidit i Covid i direkt relation till skolan på 800 elever, vare sig elever, föräldrar eller personal. Det är så jävla uppförstorat så det är löjligt. Det är knappast motiverat att stänga ner världen, att företagare ska förlora sina inkomster och få sin framtid förstörd, att människor inte ska få resa och leva sociala liv. Jävla idioter ni är.
Bara att gratulera att du bor på en plats som inte drabbats så hårt av covid, men
  • Ca. 13 000 personer har dött
  • Ca. 50 000 personer har vårdats på sjukhus
  • Ca. 5 000 av de som vårdats på sjukhus har vårdats på IVA.
  • Vårdkön har ökat med cirka 90 000 personer.
Citera
2021-02-21, 12:46
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Det är bara spekulationer att tro på att krav på munskydd kommer att förvandla demokratiska länder till diktatoriska länder.
Det påminner om all upprördhet när man inför nya regler inom tex. bilkörning.
- Säkerhetsbälte inskränker min personliga integritet.
- Halvljus på dagen förstör bilens elsystem.
- Krockkuddar är som handgranater i bilen och det vill jag inte ha.
- Osv, osv.
Citera
2021-02-21, 12:52
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Sportloven kommer antagligen att påverka smittspridningen också. Mina barn kommer ner från fjällen och jag kommer att vänta 2-3 veckor innan jag en ställer mig i deras dörröppning och säger hej!
Ska besöka ett av Stockholm större gallerior 1 gång nästa vecka och jag är ganska säker på att det vimlar av sportlovslediga barn och deras föräldrar, där och då. De som inte åkte till fjälls av något skäl ska ta vägen hitta på något kul! Uppfattningen att de mindre barnen inte kan smittas lever kvar.

Så jag tror att smittan når sin nya max om 3-4 veckor. Vaccinationer hinner inte göra någon skillnad. Inte annat är för de allra äldsta på SÄBO.
Jo, det kommer att bli ökad smittspridning av sportloven också, men det tar ju några veckor för att det ska visa sig.

Jag tror inte smittspridningen beror på just resor under sportlovet utan på att många är lediga och träffar andra personer än vanligt.
Citera
2021-02-21, 12:53
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Mer än ett år?

Ja coronan kom ju hit i januari förra året.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in