Citat:
Ursprungligen postat av
Sook
Sent svar jag vet men läste det nu. Tänkte bara att skriva att både döda och inlagda kommer störtdyka i takt med att de äldsta vaccineras. Ännu har inte alla över 80 vaccinerats så en del kommer fortfarande bli ordentligt sjuka men de minskar i relativt snabb takt. Så även om de unga åker in i en tredje våg så kommer det inte synas på svårt sjuka/döda.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tinuviel
Fast 80+ hamnar inte så ofta på IVA, de får hjälp inom sjukvården inom andra vårdnivåer. Jag skulle säga att IVA-inläggningarna hittills speglat antal fall i Sverige, illustrerat av den här grafen:
https://twitter.com/bjornpiltz/status/1362540786311704579/photo/1
Jag tror med andra ord att antal inläggningar på IVA kommer att öka framöver - framförallt nu när smittspridningen ökar för att människor "i folkhälsans namn" tillåts åka kors och tvärs över Sverige för att fira påsklov.
Jag tror inte heller att inläggning på IVA kommer att störtdyka utan öka vartefter flera varit sjuka en tid. Orsaken är inte sportlov och inte heller påsklov, orsaken är att smittan ökat en längre tid enligt analyser av avloppsvattnet.
När corona ökar i avloppsvattnet tar det cirka tre veckor innan detta syns ute i samhället och ytterligare en eller två veckor senare börjar det bli många på IVA igen.
Första dagarna i februari rapporterades det om ökningar och resten är matematik.
Nästa vecka (8) kommer en tydlig ökning av insjuknade i covid.
Vecka 9 - 10 kommer en tydlig ökning av inlagda på IVA.
Som vanligt gör inte Regeringen/FoHM något på förhand.
Alla utom Regeringen och FoHM vet hur svårt det är att köra en bil framåt genom att titta i backspeglarna!