2021-02-21, 10:50
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Ja vissa verkar tycka att det är pinsamt. Det får man väl tycka. Jag tycker det är pinsamt med munskydd, skräckpropaganda och lockdowns. Jag förklarade bara grundläggande statistik för dig.

Är du medveten om att covidviruset smittar framför allt genom luften? Är du medveten om att minst 50% av de som smittar andra är asymtomatiska? Med andra ord är risken stor att du smittar andra utan att veta att du har covid 19. Därför bör munskydd vara obligatoriskt vid slutna, offentliga platser.
Citera
2021-02-21, 10:51
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ja vissa verkar tycka att det är pinsamt. Det får man väl tycka. Jag tycker det är pinsamt med munskydd, skräckpropaganda och lockdowns. Jag förklarade bara grundläggande statistik för dig.

Skönt med munskydd när det var kallt värmde upp utandningsluften. Pinsamma är de sjuka (hostiga snuviga som beter sig allmän hotfullt) men inte bär munskydd.
Citera
2021-02-21, 10:51
Medlem
Merwinnas avatar
Hur var det möjligt för Tegnell o Co att ha så fel med sin flockimmunitetsstrategi - och att Regeringen accepterade att det var denna som skulle följas, fast det inte fanns några vetenskapliga bevis eller ens indikationer på att det skulle fungera? NU ska det tydligen vara 20 procent (!!!) i STOCKHOLM där det varit så mycket smitta!!!

...och då kommer proven dessutom från gravida samt blodgivare, som enligt personen i artikeln är representativa grupper. Det tror jag inte alls - dessa är unga, aktiva människor för det mesta. Människor som lever isolerat (och därmed har lättare att undgå smittor) blir varken blodgivare eller gravida (om de inte använder sig av artificiell insemination eller blir våldtagna när de promenerar ensamma om natten). D.v.s. - i ett tvärsnitt av befolkningen lär det vara ännu färre med antikroppar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kyj4j4/antikropparna-okar--men-langt-kvar-till-flockimmunitet
Citera
2021-02-21, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Hur var det möjligt för Tegnell o Co att ha så fel med sin flockimmunitetsstrategi - och att Regeringen accepterade att det var denna som skulle följas, fast det inte fanns några vetenskapliga bevis eller ens indikationer på att det skulle fungera? NU ska det tydligen vara 20 procent (!!!) i STOCKHOLM där det varit så mycket smitta!!!

...och då kommer proven dessutom från gravida samt blodgivare, som enligt personen i artikeln är representativa grupper. Det tror jag inte alls - dessa är unga, aktiva människor för det mesta. Människor som lever isolerat (och därmed har lättare att undgå smittor) blir varken blodgivare eller gravida (om de inte använder sig av artificiell insemination eller blir våldtagna när de promenerar ensamma om natten). D.v.s. - i ett tvärsnitt av befolkningen lär det vara ännu färre med antikroppar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kyj4j4/antikropparna-okar--men-langt-kvar-till-flockimmunitet
Det där är en rätt hög andel med antikroppar. Framförallt när man kan utgå från att gruppen som rör sig mest ute i samhället (vårdfolk, personal i skola etc) är dem med högsta andelen antikroppar. Man undrar hur läget sett ut i Stockholm utan denna immunitet.
Citera
2021-02-21, 11:05
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Sent svar jag vet men läste det nu. Tänkte bara att skriva att både döda och inlagda kommer störtdyka i takt med att de äldsta vaccineras. Ännu har inte alla över 80 vaccinerats så en del kommer fortfarande bli ordentligt sjuka men de minskar i relativt snabb takt. Så även om de unga åker in i en tredje våg så kommer det inte synas på svårt sjuka/döda.

Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Fast 80+ hamnar inte så ofta på IVA, de får hjälp inom sjukvården inom andra vårdnivåer. Jag skulle säga att IVA-inläggningarna hittills speglat antal fall i Sverige, illustrerat av den här grafen:
https://twitter.com/bjornpiltz/status/1362540786311704579/photo/1

Jag tror med andra ord att antal inläggningar på IVA kommer att öka framöver - framförallt nu när smittspridningen ökar för att människor "i folkhälsans namn" tillåts åka kors och tvärs över Sverige för att fira påsklov.
Jag tror inte heller att inläggning på IVA kommer att störtdyka utan öka vartefter flera varit sjuka en tid. Orsaken är inte sportlov och inte heller påsklov, orsaken är att smittan ökat en längre tid enligt analyser av avloppsvattnet.

När corona ökar i avloppsvattnet tar det cirka tre veckor innan detta syns ute i samhället och ytterligare en eller två veckor senare börjar det bli många på IVA igen.
Första dagarna i februari rapporterades det om ökningar och resten är matematik.
Nästa vecka (8) kommer en tydlig ökning av insjuknade i covid.
Vecka 9 - 10 kommer en tydlig ökning av inlagda på IVA.

Som vanligt gör inte Regeringen/FoHM något på förhand.
Alla utom Regeringen och FoHM vet hur svårt det är att köra en bil framåt genom att titta i backspeglarna!
Senast redigerad av Surtruten 2021-02-21 kl. 11:08.
Citera
2021-02-21, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Är du medveten om att covidviruset smittar framför allt genom luften? Är du medveten om att minst 50% av de som smittar andra är asymtomatiska? Med andra ord är risken stor att du smittar andra utan att veta att du har covid 19. Därför bör munskydd vara obligatoriskt vid slutna, offentliga platser.

Ja. Det finns mycket som kan vara farligt här i världen. Jag tycker inte det är värt att göra folket till fittor för det.

Är du medveten om att länder med munskydd överlag inte klarat sig bättre än Sverige?
Citera
2021-02-21, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Skönt med munskydd när det var kallt värmde upp utandningsluften. Pinsamma är de sjuka (hostiga snuviga som beter sig allmän hotfullt) men inte bär munskydd.

Det är lustigt att i Sverige vill den tuffa FB-oppositionen tvingas bära munskydd. I resten av världen är det tvärtom.
Citera
2021-02-21, 11:08
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det där är en rätt hög andel med antikroppar. Framförallt när man kan utgå från att gruppen som rör sig mest ute i samhället (vårdfolk, personal i skola etc) är dem med högsta andelen antikroppar. Man undrar hur läget sett ut i Stockholm utan denna immunitet.

20 procent efter mer än ett år..? Det krävs minst 60 procent för flockimmunitet (fullt fungerande flockimmunitet). Vissa säger dessutom 70 procent eller mer...

Tänk om vaccinen inte hade kommit - om det inte hade gått att tillverka vaccin, t.ex. för att viruset hade förändrats fort och hela tiden. Och man inte hade fått stänga gränser (inklusive karantäntvång för inresande svenskar) eller ta ner smittan emellanåt med hjälp av lockdowns. Det hade tagit flera år att uppnå flockimmunitet i så fall, och till priset av kanske 50-60-70 000 döda.
Citera
2021-02-21, 11:09
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ja. Det finns mycket som kan vara farligt här i världen. Jag tycker inte det är värt att göra folket till fittor för det.

Är du medveten om att länder med munskydd överlag inte klarat sig bättre än Sverige?

Du måste trolla. Tyskland, Danmark, Norge, Finland, Österrike, Slovakien och så vidare är länder där det finns munskyddskrav. De länderna har klarat sig bättre än Sverige vad gäller antal döda/smittade per en miljon invånare.

Dessutom tänker du inte på att ju fler som blir smittade/smittar andra för att de bland annat inte bär munskydd, desto senare återgår vi till det normala.
Senast redigerad av AttCza 2021-02-21 kl. 11:12.
Citera
2021-02-21, 11:10
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Var har de varit? I Europa kanske i Portugal vissa välbärgade har ju hus där har jag hört. Knappast i Brasilien om de har självbevarelsedrift.

Det är väldigt lite vi tillåts veta om varifrån smittorna hämtas hit. Är det rasistiskt, diskriminerande eller kanske leder det till hat och attentat mot dessa stackare som bara vare ut och rest lite oskyldigt, men haft otur?
Expressen skriver att de fyra brasilianska fallen i Gävleborg inte har någon resekoppling till Brasilien så Portugal är fortfarande en möjlighet.

De har ju blivit smittade för 3 veckor sedan. Och jag tänker att smittspårning i Sverige görs inte på allvar. Därmed tror jag att den brasilianska varianten nu ingår i den allmänna smittpridningen i Gävleborg och landet.
Citera
2021-02-21, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
20 procent efter mer än ett år..? Det krävs minst 60 procent för flockimmunitet (fullt fungerande flockimmunitet). Vissa säger dessutom 70 procent eller mer...

Tänk om vaccinen inte hade kommit - om det inte hade gått att tillverka vaccin, t.ex. för att viruset hade förändrats fort och hela tiden. Och man inte hade fått stänga gränser (inklusive karantäntvång för inresande svenskar) eller ta ner smittan emellanåt med hjälp av lockdowns. Det hade tagit flera år att uppnå flockimmunitet i så fall, och till priset av kanske 50-60-70 000 döda.
Så länge rätt grupper har immunitet så stävjer detta smittspridningen. Det finns just nu färre mottagliga i dessa "rätta grupper" Sverige än det gör i exempelvis Norge. Jag vet peronligen flera arbetsplatser där en absolut majoritet har antikroppar. Smittan blossar inte upp där längre. Hade vi inte haft denna immunitet hade vi nog haft ett liknande läge som i delar av Tjeckien, framförallt då Stockholmarna i mångt och mycket lever väldigt mycket mindre smittsäkert nu än under våren.
Citera
2021-02-21, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Du måste trolla. Tyskland, Danmark, Norge, Finland, Österrike, Slovakien och så vidare är länder där det finns munskyddskrav. De länderna har klarat sig bättre än Sverige vad gäller antal döda/smittade per en miljon invånare.

Dessutom tänker du inte på att ju fler som blir smittade/smittar andra för att de bland annat inte bär munskydd, desto senare återgår vi till det normala.

Haha roligt att du nämner just dessa länder. Varför inte Spanien, Italien, UK och Frankrike? Retorisk fråga, jag vet förstås varför du tog de exempel du gjorde. Jag skrev överlag, då får du naturligtvis ta med fler länder och ta ett snitt din idiot.

Det normala? Det kinesiska samhället, som världen är på väg emot, är inte det normala förutom hos kommunistkramarna på Flashback av alla jävla ställen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in