2021-02-21, 05:00
Medlem
nova68s avatar
Hur var det här med förtalande egentligen, under ett halvår har vi matats med rubriker i Expressen.
Intervjuer, Photoshop bilder och ”juristens” amsagor, hur var det med förtal egentligen.
Det är Ebba som stämt Esbjörn, men anklagats, förtalats, offentligt schavotterats och av Binninge satts på de anklagades bänk för ocker, med benäget bistånd av en viss reporter.
På löpsedeln 39 sidigt läkarutlåtande bevisar att Esbjörn är dement.
Binninge har i media förtalat sin egen huvudman, som varande svårt dement och inte förstått vad ägande och säljande av fastigheter är.
På löpsedeln fastigheten har blivit värderad till 5,7 miljoner och kommer av mig Binninge, inlämnas som bevis på att Ebba lurat av min demente klient fastigheten!
Till tingsrätten har dock bara otaliga begäranden om uppskov och en psykolog utredning på 26 sid, om att ingen demens kan påvisats och medicinskt underlag saknas, då läkarutlåtande inte finns, inkommit.
(Sen fanns ju inte någon värdering på 5,7milj ännu i verkligheten)
Men den skulle ske 25/1 och Binninge som skulle lämnat in den senast den 25/1 bad återigen om ännu mer uppskov.
Den har inte ännu lämnats in???
Vad som syntes var istället SVTs reporterteam INNE på fastigheten intervjuandes en pompös Binninge vid huset, sen intervjuande grannar och andra boende, även Ebba förärades med ett besök.

Nu börjar skiten röra på sig, med att Esbjörn själv skrev inte ångerbrevet, Ebba utsattes för påtryckningar, papperslappen som skulle bevisa att Matz ska ärva, vem anlitade ombudet egentligen, falska anmälningar av Ebba i Esbjörns namn, SU förhör av Esbjörn, Monika Pernrot Lüllmaa, generalfullmakter, beställda psykologutlåtanden, mäklare, byggnadsnämnden i Uppsala, närmast anhörige som ställdes utanför, pensionatsvärdinna som plötsligt blev närmast anhörig, RO, en bevisligen dömd pedofil, i förväg uppgjorda strategier, ansökningar om gode man, försäljningar av Esbjörns bostadsrätter verkligen träffa fläkten.

NU DU BINNINGE ÄR DET BÄST DU DUCKAR, FÖR NU ÄR SANNINGENS MINUT NÄRA.
Du kommer att vrida dig som en mask, krumbukta dig, men ingen kommer hjälpa dig.
#FreeEsb är viktigast, hoppas han ännu kan räddas ur de giriga ”av godhets” klor.

Det finns ett talesätt som nog kan passa in här:
Lögnen hinner halvvägs runt jorden innan sanningen tagit på sig skorna.

Det var andra gången på ett halvår Ebba skrivit något och inget är förtal, endast fakta.
2021-02-21, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Exakt, hela världen bör veta att Ebba Busch förtalat Esbjörns ombud!
Menar du när hon skrev att ombudet är tidigare dömd för sexualbrott mot minderårig? Det var någon som skrev i tråden om misshandel, stalking och kontaktförbud. Undrar om det också är sant?
2021-02-21, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Hur var det här med förtalande egentligen, under ett halvår har vi matats med rubriker i Expressen.
Intervjuer, Photoshop bilder och ”juristens” amsagor, hur var det med förtal egentligen.
Det är Ebba som stämt Esbjörn, men anklagats, förtalats, offentligt schavotterats och av Binninge satts på de anklagades bänk för ocker, med benäget bistånd av en viss reporter.
Binninge har i media förtalat sin egen huvudman, som varande svårt dement och inte förstått vad ägande och säljande av fastigheter är.
På löpsedeln fastigheten har blivit värderad till 5,7 miljoner och kommer av mig Binninge, inlämnas som bevis på att Ebba lurat av min demente klient fastigheten!
Till tingsrätten har dock bara otaliga begäranden om uppskov och en psykolog utredning på 26 sid, om att ingen demens kan påvisats och medicinskt underlag saknas, då läkarutlåtande inte finns, inkommit.
Men den skulle ske 25/1 och Binninge som skulle lämnat in den senast den 25/1 bad återigen om ännu mer uppskov.
Vad som syntes var istället SVTs reporterteam INNE på fastigheten intervjuandes en pompös Binninge vid huset, sen intervjuande grannar och andra boende, även Ebba förärades med ett besök.

Nu börjar skiten röra på sig, med att Esbjörn själv skrev inte ångerbrevet, Ebba utsattes för påtryckningar, papperslappen som skulle bevisa att Matz ska ärva, vem anlitade ombudet egentligen, falska anmälningar av Ebba i Esbjörns namn, SU förhör av Esbjörn, Monika Pernrot Lüllmaa, generalfullmakter, beställda psykologutlåtanden, mäklare, byggnadsnämnden i Uppsala, närmast anhörige som ställdes utanför, pensionatsvärdinna som plötsligt blev närmast anhörig, RO, en bevisligen dömd pedofil, i förväg uppgjorda strategier, ansökningar om gode man, försäljningar av Esbjörns bostadsrätter verkligen träffa fläkten.

Du kommer att vrida dig som en mask, krumbukta dig, men ingen kommer hjälpa dig.
#FreeEsb är viktigast, hoppas han ännu kan räddas ur de giriga ”av godhets” klor.

Det var andra gången på ett halvår Ebba skrivit något och inget är förtal, endast fakta.

Du fantiserar ju så att man blir mörkrädd
2021-02-21, 09:24
Medlem
Finns det någon som begärt ut domen mot Binninge? För jag sökte på honom i Lexbase och fick ej något resultat.
2021-02-21, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur

Vad anser du är fantasi av det som Nova skrivit? Förutom det sista stycket är går ju allt att härledas till olika kvällstidningar, utdrag från tingsrätten och publika konversationer mellan de inblandade från Facebook?
2021-02-21, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Berätta hur det verkligen förhåller sig då...?
Och först förhålla dig till verkliga fakta som vi känner till genom att de är inlämnade som bevisning till tinget.
2021-02-21, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68

Det framstår mer och mer som Ebba är en bricka - en välkommen ursäkt - i e komplott att omyndigförklara Esbjörn och lägga vantarna på alla hans tillgångar. Fråga är om inte någon borde starta en utredning kring ligans förehavande.
Det verkliga - åldringsrånet - är det som företas av Binninge och hans anhang.
2021-02-21, 09:30
Medlem
En sak som jag har undrar på, efter läst vissa kommentarer på Expressen/ Aftonbladets Facebooksida gällande senaste Busch husköp, vissa skriver att kontraktet inte gäller om det inte blivit bevittnad och att mäklaren avskrev sig. Gällande mäklaren är det ju pga det var skrivuppdrag som jag tror inte folk förstår för media inte beskrivit det.

Men gällande köpekontrakt, baserad på vad jag läst, behöver inte bevittnas. Inte heller köpebrevet behövs vittnas men lagfarten behövs vittnas av två.
Gissar att när Ebba och Esbjörn på tillträdesdagen skulle skriva på löpbrevet och lagfarten med banken som vittne.

Har jag förstått husköp korrekt eller har jag fel på något?
Rätta mig gärna.
2021-02-21, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
En sak som jag har undrar på, efter läst vissa kommentarer på Expressen/ Aftonbladets Facebooksida gällande senaste Busch husköp, vissa skriver att kontraktet inte gäller om det inte blivit bevittnad och att mäklaren avskrev sig. Gällande mäklaren är det ju pga det var skrivuppdrag som jag tror inte folk förstår för media inte beskrivit det.

Men gällande köpekontrakt, baserad på vad jag läst, behöver inte bevittnas. Inte heller köpebrevet behövs vittnas men lagfarten behövs vittnas av två.
Gissar att när Ebba och Esbjörn på tillträdesdagen skulle skriva på löpbrevet och lagfarten med banken som vittne.

Rätta mig gärna.
Kontratet behöver bevittnas - men folk förstår inte vad ordet betyder.
Många tror att bevittna är det samma som att vittnena skriver en namnteckning på pappret - men så är inte fallet. Bevittna är just det - att de är närvarade och SER när parterna skriver på. Om de sedan väljer att följa upp det med att själva signera är en annan sak.
2021-02-21, 09:48
Medlem
Citat:

Rätta mig gärna.
Det är inte kontraktet som bevittnas, det är underskrifterna. Underskrifter på kontrakt behöver inte bevittnas, däremot behövs det på köpebrevet som Ebba Busch och Esbjörn Bohlin skulle skriva under på banken. De hade ett avtalat möte för detta som Esbjörn inte kom till. Men det är kontraktet som de skrev under som förseglar affären.

https://www.svenskfast.se/guider/kopekontrakt/

Att mäklaren ”avskrivit” sig något är samma lögn som sprids här. Han tydliggjorde sitt uppdrag att ta fram ett kontrakt för underskrift. Det var exakt detta han gjorde.
Senast redigerad av N.Armstark 2021-02-21 kl. 09:51.
2021-02-21, 09:53
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Kontratet behöver bevittnas - men folk förstår inte vad ordet betyder.
Många tror att bevittna är det samma som att vittnena skriver en namnteckning på pappret - men så är inte fallet. Bevittna är just det - att de är närvarade och SER när parterna skriver på. Om de sedan väljer att följa upp det med att själva signera är en annan sak.

Det är köpeavtal som dom har ingått, ej köpebrev detta är det man skriver på tillträdesdagen

Citat:
Köpekontraktets innehåll – fyra minimikrav

Det finns fyra minimikrav för att ett köpekontrakt ska vara juridiskt giltigt:

Kontraktet ska vara skriftligt.
Det ska vara undertecknat av både köpare och säljare.
Det ska innehålla information om köpeskilling och köpeobjektets registerbeteckning.
Det ska innehålla en överlåtelseförklaring.

Citat:
Köpebrevets innehåll

Dessa punkter måste ett köpebrev innehålla för att vara juridiskt korrekt.

Underskrifter av bägge parter.
Överlåtelseförklaring, där säljaren uttryckligen förklarar att bostaden eller fastigheten överlåts till köparen när köpeskillingen är betalad och köpebrevet undertecknat av båda parter.
Köpeobjekt. Vid fastighetsförsäljning ska fastighetsbeteckningen framgå.
Köpeskilling.

https://www.svenskfast.se/guider/kopekontrakt/
2021-02-21, 10:00
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:

Rätta mig gärna.

Köpekontraktet är själva avtalet mellan säljare och köpare. Det är en skriftlig köpehandling som måste innehålla:
* Uppgift om fastigheten
* Köpeskillingen
* En överlåtelseförklaring
* Båda parters underskrifter
Detta är de s.k. formkraven för att köpekontraktet ska vara lagligt gällande. Ett köpekontrakt behöver alltså inte vara bevittnat för att vara giltigt enligt lagens mening. Esbjörns och EB:s köpekontrakt innehåller alla de saker som lagen föreskriver måste finnas i ett köpekontrakt för att vara giltigt.

I den juridiska världen används en lite krångligare nomenklatur så för bättre förståelse kan man byta ut en del ord.
Likvidavräkning = slutbetalning
Köpebrev = kvitto
Lagfart hos Lantmäteriet = registrering över vem som äger vilken fastighet i Lantmäteriets register

För att förenkla en mängd olika saker så för vi ett register över vem som äger vilken fastighet här i Sverige. Det är Lantmäteriet som för detta register. För att byt ägare till en fastighet i detta register räcker det inte med att presentera ett giltigt köpekontrakt. Om du så vill... det räcker inte med att du bevisar att du äger en fastighet du måste även kunna bevisa att du betalat den. Det är här kvitto kommer in i bilden dvs det s.k. köpebrevet och det behöver vara bevittnat av 2 personer för att vara giltigt.

Det är alltså skillnad på köpekontrakt och köpebrev. Ett köpekontrakt behöver inte vara bevittnat men ett köpebrev måste vara det. Esbjörn och EB har skrivit ett köpekontrakt men de har, av olika anledningar, inte träffats så att EB har kunnat betala resten av det hon ska betala och Esbjörn ge EB ett kvitto (köpebrev) för slutbetalningen.

Det vanligaste vid en fastighetsaffär är att säljare och köpare först skriver ett köpekontrakt och att köparen mer eller mindre i samband med detta erlägger en handpenning. Det är vid ett senare tillfälle som den resterande delen av köpeskillingen erläggs och det är då som köpebrevet upprättas. Ibland görs detta samma dag och så kan köpekontraktet även utformas att vara även ett köpebrev dvs köpekontrakt och köpebrev är ett och samma. Eftersom ett köpebrev måste bevittnas så måste alltså detta "dubbeldokument" bevittnas. I det här fallet har Esbjörn och EB inte valt att göra på det viset utan på det mer vanliga viset dvs att dela upp affären till 2 olika tillfällen.

För att summera upp det hela...
Ett köpekontrakt behöver inte vara bevittnat och köpekontraktet mellan Esbjörn och EB är giltigt då det uppfyller Jordabalkens alla formkrav.
Ett köpebrev måste vara bevittnat men inget köpebrev har (ännu) skrivits mellan Esbjörn och EB.
En lagfart är inget mer än en notering i Lantmäteriets register så det är inget du skriver på.
Senast redigerad av MrTomte 2021-02-21 kl. 10:07.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in