Citat:
Ursprungligen postat av
TomatKungen
Finns ju bevisligen både män och kvinnor som mår bra av att sälja sex och trivs med sina yrkesval. Men dessa ter sig vara i en minoritet. Hur liten denna minoritet är vet jag inte. Kanske svårt också att få reda på. Men dessa ska naturligtvis få jobba med det som de känner för. De behövs ju också och gör en god samhällsinsats, eftersom det finns män och kvinnor som uppenbarligen har svårt att få sex på annat vis än genom sexköp.
Men då en majoritet av de som säljer sex gör det av fel orsaker, anser jag att sexköpare ska vara observanta och verkligen försäkra sig om att de går till prostituerade som mår väl av det de gör.
Hur ser du på sakfrågan?
Jag bor i Danmark, där det är lagligt att som enskild individ att sälja sexuella tjänster, endast om du är "egenföretagare", (alltså ingen som styr det du gör och tjänar på det du gör)och betalar skatt på det du tjänar, vilket betyder att man är skyddad och har rättigheter och även skyldigheter.
Kvinnorna i den "minoriteten", tjänar sjuka summor pengar, väljer själv de hon ser, var och hur och har väldigt mycket tid till annat än att sälja sex, då hon tjänar så mycket.
Förstår inte hur någon tror hon skulle må dåligt på något sätt då hon väljer hur hennes arbete ser ut.
Självklart finns det många som inte mår bra av det, och om det är trafficking och människohandel är det en helt annan fråga, då det handlar inte om att ge närhet till någon som respekterar dig, utan att andra människor gör en buisness av det.
Om du inte tvingas, men mår dåligt av det så har du full frihet att sluta med det du gör, då du har ett personligt ansvar att byta "yrke" om du tar skada av det. Alla har ett ansvar om vad de anser är bäst och vad dom mår bra av att göra.
Att det ska handla om moral, gör debatten löjlig, då moral är olika för olika människor. Så, jag är för frihet att göra det man vill, så länge man inte skadar någon annan. Att sälja sex är det motsatta.