Men snälla du. Märks att du inte tränar själv. Eller så går du till ett jävligt dåligt gym. Vadå andas på varandra? På gymmet där jag tränar där respekterar man varandra och jag går alltid när det är som minst folk typ 2-3 pers. Vi sprayar maskinerna och håller avstånd.
Viruset smittas inte via svett heller. Vad har du fått det ifrån?
Klart som fan att det är stor risk för spridning på ett gym där man pustar och frustar andas tungt, du verkar helt ur balans, stämmer det?
Klart man inte ska sluta träna men det kan man göra på ett utegym, självklart inte lika bra som ett "riktigt gym" men man får väl också ta och visa lite respekt om vi ska få slut på det här jävla eländet någon gång.
Du verkar helt ur balans, dåligt gym tror du att viruset tar hänsyn till vilket gym man tränar på?
Vi har blivit bättre på att behandla covidpatienter. Det tycker jag. I förra årets första hälft fick en del gamlingar inte ens se en läkare när de var sjuka på grund av covid 19. Idag är situationen mycket bättre.
Ja idag gör läkarna och sjuksystrarna ett bättre jobb och faktiskt träffar och behandlar de till och med de stackars palliativdömda åldringar de inte vågade träffa under värsta coronapaniken.
Vi har blivit bättre på att behandla covidpatienter. Det tycker jag. I förra årets första hälft fick en del gamlingar inte ens se en läkare när de var sjuka på grund av covid 19. Idag är situationen mycket bättre.
Kanske det, och i så fall tydligen mycket bättre än vården andra europeiska länder.
Jag är dock fortfarande tveksam till tillförlitligheten i siffran smittade/miljon.
Verkar vara rejält mörkertal på sydafrikanska om det krävs helgenomsekvensering samt att fördröjningen är 2 veckor. Dessutom är Sveriges kapacitet för sekvensiering kass jämfört med tex Danmark o UK.
"Smittskyddsläkare varnar: Saknar lägesbild för sydafrikanska varianten
Myndigheterna i Västsverige har ingen överblick över hur utspridd den sydafrikanska mutationen av coronaviruset är i regionen. Det säger regionens biträdande smittskyddsläkare Leif Dotevall till GP.
Enligt Dotevall beror det på att man måste använda helgenomsekvensering för att hitta varianten, vilket är en mer komplicerad metod än den som krävs för att upptäcka den brittiska varianten.
– Problemet har varit att en del av svaren på sekvenseringarna kommer två veckor efter att patienten tagit provet, säger han och efterfrågar en snabbare process"
Omni.se
Jag tror inte att den sydafrikanska mutationen i nuläget kommer att bli ett stort problem. Den kommer med stor sannolikhet att tryckas undan av B.1.1.7.
Den sägs visserligen vara betydligt smittsammare än "standardvarianten", men det styrks inte på något sätt av befintliga data. Sydafrika har restriktioner, men inte särskilt omfattande - och med en befolkning där mindre än 10% procent har engelska som förstaspråk så inses vissa problem med dess efterlevnad.
Så här kan inte smittkurvan se ut om varianten vore 50% smittsammare än X.
196 kvar på IVA nu bara. Så mycket var det med tredje vågen. Inom 2-3 veckor har vi dessutom vaccinerat en så stor andel av riskgrupper/äldre att det bara kommer fortsätta nedåt.
Samhället - Covid 1-0
Jag befarar att vaccineringen i Sverige går för trögt för att rädda riskgrupperna från allvarlig sjukdom.
Du behöver även tänka på att det tar tid för vaccinerna att aktivera immunförsvaret. Dessutom tar det tid mellan infektionstillfälle och att individen hamnar på intensivvård. Det finns alltså risk att det dröjer innan vaccineringen ger avtryck i form av färre patienter på intensivvården.
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Forskning krävs för att man ska ha ett vaccin att tillverka. Alla länder har inte den kompetensen och kapaciteten.
Tillverka vaccin i stora volymer krävs kapacitet i fabriker och det har säkert Indien som är stora på kopiera mediciner där patenten gått ut.
Beträffande vaccin mot Covid-19, så behöver indierna inte ens vänta på att patenten ska gå ut. Indien tillverkar redan nu Oxford-vaccinet på licens. En del av Indiens Oxford-vaccin säljs till andra länder.
Indien har även tagit fram ett eget vaccin
Citat:
Vaccin är ändå inte direkt medicin så det behövs särskild tillverkningskapacitet för vaccin. Någon ska tillverka de små flaskorna eller om det är förfyllda sprutor så ska någon göra dom.
Afrikanska länder kan nog räknas bort helt vad avser alla former av deltagandet i framtagning och tillverkning.
Då ska man inte heller anklaga västländer för att lägga beslag på vaccinerna.
Citat:
Och de säger ju som Tanzania "vi tänker inte vacciner folket, det är inget stort problem för oss", "få dör av det och vi har andra sjukdomar som är mycket värre"!
Förhoppningsvis så kommer även Tanzanias befolkning att vaccineras. Annars kvarstår risken att det uppstår otrevliga mutationer, som kan spridas till andra länder. Dom mutationerna kan slå mycket hårdare mot länder med annat klimat och annan demografi än Tanzania. Därför är det rimligt att västländerna betalar för Tanzanias vacciner. Men Tanzania får acceptera att stå längre bak i kön än västländerna.
Citat:
Vad Emma Frans har sagt är det gamla vanliga. De goda och korrekta måste visa sig upp sig och slåss om en plats högst upp i godhetshierarkin.
Epidemin har avslöjat att många godhetspredikanter drivs av falsk omtanke.
Nord- och Syd-amerika och Europa är dom hårdast drabbade kontinenterna. Afrika har drabbats anmärkningsvärt lindrigt. Trots det, så vill godhetspredikanterna predika omtanke mot Afrika, hellre än Europa. Varför gör godhetspredikanterna denna konstiga prioritering? Kan det vara så att dom har lärt sig att man framstår som god ifall man visar omtanke mot afrikaner? Det handlar om att framställa sig som omtänksam; inte om att verkligen vara omtänksam. Omtanken är falsk.
Jag har inte snackat om överdödlighet. Jag har pratat om antal smittade per 1 miljon invånare. Om vi tittar just på det sticker Sverige ut på ett negativt sätt.
Suck, Du fattar fortfarande inte, det handlar om hur bra man är på att hitta smittade och i förlängningen dödsfall.
Det finns alltså fortfarande folk som tror på idén att "stänga ner i 3-4 veckor"? Dvs det som massor av andra länder har ägnat sig åt i snart ett år nu och som tydligen har fungerat så bra så att de hela tiden måste göra det igen?
"stänga ner" - dummaste jag har hört.
Ja, om det finns ett syfte med en nedstängning som tex förbereda testning, utöka resurser i sjukvården eller som i det här fallet hinna vaccinera den grupp människor som löper störst risk att bli sjuka och belasta sjukvården.
Jag tror inte att den sydafrikanska mutationen i nuläget kommer att bli ett stort problem. Den kommer med stor sannolikhet att tryckas undan av B.1.1.7.
Den sägs visserligen vara betydligt smittsammare än "standardvarianten", men det styrks inte på något sätt av befintliga data. Sydafrika har restriktioner, men inte särskilt omfattande - och med en befolkning där mindre än 10% procent har engelska som förstaspråk så inses vissa problem med dess efterlevnad.
Så här kan inte smittkurvan se ut om varianten vore 50% smittsammare än X.
Är det någon mer än jag som reagerar på att alla mutationer av media och ovetenskapsmän nästan alltid pekas ut som smittsammare och dödligare än allt annat fast sen så är dom snopet nog för dom inte det.
Suck, Du fattar fortfarande inte, det handlar om hur bra man är på att hitta smittade och i förlängningen dödsfall.
Med tanke på hur litet Sverige har testat under en lång period är det skandalöst att Sverige har så många registrerade smittade. Tänk om vi hade testat lika mycket per capita som Danmark.