2021-02-20, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av substitute
Yes, är 54 så kanske
Angående pension vid 55 år:
- Kolla hur mycket tjänstepension (och eventuellt individuellt pensionssparande) du kan få ut per månad efter skatt om du tar ut det under 9 år (55-64 år). Vid 64 år är tjänstepensionen slut och den allmänna pensionen tar vid.
- Lägg till 4% uttag av dina 2 MSEK = 6.700 kr/mån

Blir summan tillräcklig? Ta pension!

Om inte, jobba ett år till och räkna igen. Nu är uttaget av tjänstepension på "bara" 8 år (56-64 år) och har dessutom fått växa till sig ett år till. Repeat until...

PS Är 50 år och det är min plan att räkna så här när jag blir 54 år...

Vissa av mina tjänstepensioner går bara att simulera uttag för på bolagets hemsida och alltså inte på minpension.se.
Citera
2021-02-20, 18:37
Medlem
Tarrous avatar
Kontakta din bank och planera in ett möte. 2 miljoner är inte överdrivet mycket pengar, så dumma inte till det.
Citera
2021-02-20, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kacki
Vid 64 år är tjänstepensionen slut och den allmänna pensionen tar vid.

Ingenting är ju beslutat än vad som gäller för folk som är född efter 1960 när det gäller riktåldern och när man som tidigast kan ta ut pension. Det troligast är ju pensionen för en som är född 1965-66 kommer att vara vid 64 men det kan ju hända mycket politiskt innan det ska beslutas om det. Jag skulle nog ha marginal uppåt och ta pension som tidigast vid 57-58.

https://www.pensionsmyndigheten.se/ga-i-pension/planera-din-pension/hojd-pensionsalder
Citera
2021-02-20, 18:49
Medlem
Eftersom du är 54 är jag tveksam till att köpa ett boende. Hade du varit yngre hade det varit ett självklart val eftersom boendet kunde vara helt betalt och nästan gratis den dagen du går i pension, nu hinner du kanske inte det eftersom du bara har ett årtionde kvar att arbeta. Då kommer du behöva betala räntor och amortera även som pensionär.

Jag skulle nog investera hela summan i ett antal olika fonder för att sprida risken. Det ger förhoppningsvis en fin årlig avkastning som pensionär, då kan du ligga på playan och leva fint på pension+avkastning.

- Någon globalfond med låga avgifter.
- Teknikfond typ Swedbank Ny Teknik eller TIN Ny Teknik eller BGF Next Generation Technology
- Spiltan Investmentbolag
- Länsförsäkringar Fastighetsfond

Kanske ytterligare fonder för mer riskspridning.

Då bör du få avkastning likt index eller kanske högre. I genomsnitt 7-8 % per år eller mer.

Matar du in 2 msek på Rika Tillsammans kalkylator så ser du att du att du kommer ha uppskattningsvis 275000 kr i årlig avkastning det året du går i pension.

https://rikatillsammans.se/verktyg/kalkylator-rakna-pa-ranta-pa-ranta/
Citera
2021-02-20, 19:31
Avslutad
Skippa aktier. Skippa fonder. Inte rätt läge att investera nu, hela skiten kommer braka ihop när som helst. Lev bara och njut.
Citera
2021-02-20, 19:36
Medlem
Duerfs avatar
Om du betalar en hög hyra kan det vara värt att köpa en bostad, för att se till att du får lägre kostnader inför pensionen.

Om hyran är låg eller du av andra skäl inte vill byta bostad är mitt råd att du investerar pengarna. Boka ett möte med din bank och gå igenom dina behov. Sedan om du vill låta dem hjälpa dig eller investera själv i fonder och aktier är upp till dig, men det är alltid bra att ha en sparande- och pensionsgenomgång så du har en klar bild av din ekonomi.
Citera
2021-02-20, 19:48
Medlem
Tammers avatar
Alla dessa trådar om hur folk plötsligt blivit rika, antingen på aktier eller spel eller genom oväntade arv. Flera miljoner som bara ramlar in, och man vet inte vad man ska göra med alla pengarna. Dessa diskussioner borde förbjudas, tänk bara på hur många som lockas till spel av detta. Spelar bort sina sparpengar, tar nya lån, och slutar i Lyxfällan om några år.
Citera
2021-02-20, 20:05
Avslutad
Åk till Gekås och sedan kan du väl sätta in resterande på ett sparkonto.
Citera
2021-02-20, 20:44
Medlem
Citat:
Genom en enorm tur var vårt spelbolag ensamma om att dela på 6 miljoner på europatipset. Vad göra för att investera dessa pengar rätt? Blev 2 miljoner per man och jag är totalt okunnig inom ekonomi, handel med pengar, aktier osv. Har hyresrätt i dagsläget så att investera i en bostad kanske vore första steget. Tacksam för tips och råd.

Investera i krypto
Citera
2021-02-20, 20:54
Medlem
Ollonbos avatar
Sätt in hälften på banken och resten på några säkra fonder och håll dig nycker.
Blir lite orolig för din trådstart "Hjälp, dricker ihjäl mig"
Och grattis till vinsten!
Citera
2021-02-20, 20:56
Avslutad
Behåll din hyresrätt, sätt in i stabila billiga stabila fonder (avanza eller nordnet), rör inte aktier, dra inte på dig massa onödiga kostnader utan lev gott ist.
Kan tycka i din ålder att köpa en bostadsrätt eller radhus ect, helt onödigt om du nu mår bra i din hyresrätt.
Så ge inte banken dina pengar utan behåll dom själv.
Citera
2021-02-20, 21:07
Bannlyst
Citat:
Genom en enorm tur var vårt spelbolag ensamma om att dela på 6 miljoner på europatipset. Vad göra för att investera dessa pengar rätt? Blev 2 miljoner per man och jag är totalt okunnig inom ekonomi, handel med pengar, aktier osv. Har hyresrätt i dagsläget så att investera i en bostad kanske vore första steget. Tacksam för tips och råd.
Dela med dig till fattiga, du kommer sova gott!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in